Annons:
Etikettallmänt
Läst 810 ggr
Erratic_Eagle
2017-07-15 23:39

Fisk till 54 liters!

Funkar den här https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310 fisken i ett 54 liters akvarium?? Vet att det står 40 liter, men vill vara säker Skriv gärna vad ni hade haft i ett 54 liters akvarium

Annons:
Erratic_Eagle
2017-07-15 23:41
#1

Har tänkt att ha en Kampfisk också 👍

Lillyrod
2017-07-16 10:46
#2

Du kan ha den i ett 54-liters men helst inte ihop med Kampfisk. Dvärgcorysar är ömtåliga och tål inte en attack från en större fisk. Jag har mina ihop med räkor och otocinclus och det funkar utmärkt.

Lojs
2017-07-16 14:16
#3

Något som är bra att tänka på med just pygmépansarmalar (som jag läst mig till på engelsktalande sidor) är att de brukar benämnas som väldigt känsliga, men troligtvis beror det mest på att de trivs bäst i ett rejält inkört akvarium. Alltså att de mår bäst i ett kar som varit igång i ca ett år. De behöver äta ofta och äter tydligen det som finns naturligt i botten på ett kar, så det är en art som det är bra att vänta med. Jag hade ett gäng när mitt kar var nytt, men de levde tyvärr inte så länge, men nu när karet varit igång i ett par år så har jag ett nytt gäng och de verkar trivas mycket bättre, så för min del stämmer teorin bra.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2017-07-16 14:39
#4

Det stämmer precis Lojs.

Erratic_Eagle
2017-07-16 15:00
#5

Tack för bra info👍 Kan jag ha ottosar med Kampfisk da??🙂

Lillyrod
2017-07-16 15:16
#6

Kampfisk ska allra helst gå själv. Varför utsätta andra fiskar för ett försök att ha dem med en fisk som gillar att slåss?

Jag undrar hur många gånger det skrivits om detta med sällskap till kampfiskar. Det ska inte vara något sällskap även om det finns exemplar som det kan fungera med.

Annons:
Cecilia.S
2017-07-16 17:25
#7

Ottosar funkar inte så bra med Kampfisk eftersom att de inte trivs i samma förhållanden. Otocinclus vill ha ett mer strömt vattendrag och kampfisken vill ha ett betydligt lugnare vatten. Precis som Lillyrod skriver är det nog bättre om kampfisken får gå själv eller med andra kompisar såsom snäckor, men gärna inte med andra fiskar. Risken är så stor att någon skadas.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-07-16 22:35
#8

Om du absolut vill ha Kampfisk med andra fiskar, så skall du isf. satsa på ett par tre honor. Rätta mig om jag har fel, men honorna är mer sällskapliga än hanarna, och går ihop med andra fiskar.

Vill du absolut ha en hane, så är det bara hanen du kan ha i karet, möjligen någon snäcka som städare. ingenting annat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: