Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1718 ggr
A13n
2017-07-14 13:08

The king of DIY

Hej!

Någon här som följer YouTube kanalen "The King of DIY". Jag har följt kanalen ett par veckor nu och måste säga att jag har blivit intresserad av att införskaffa ett akvarium. Kan verkligen rekommendera kanalen då den är väldigt lärorik och intressant.

Annons:
Lillyrod
2017-07-14 13:21
#1

Varifrån är de som har kanalen? Jag har inte sett den själv.

Erratic_Eagle
2017-07-14 13:30
#2

Jag kollar på den hela tiden, har följt den i flera månader nu och man blir så inspirerad till att skaffa egna akvarium.

Lillyrod
2017-07-14 13:34
#3

Det står inte men låter amerikanskt. Det mesta därifrån tar ingen hänsyn till djuren över huvud taget. Detta kanske är ett undantag men man ska inte tro allt man ser och hör på nätet 😉

A13n
2017-07-14 13:35
#4

#1 Joey som har den kanalen är från Canada.

#2 Visst blir man! Han får det att se så enkelt ut och så bygger han allting själv.

Zadeira
2017-07-14 13:35
#5

Killen som har kanalen är från Canada.

A13n
2017-07-14 13:36
#6

#3 Du får kolla på ett par klipp först :)

Annons:
Erratic_Eagle
2017-07-14 13:44
#7

#3 Han bryr sig jättemycket om sina fiskar👌🙂😋 #4 japp Kolla in honom. Han är min favorit youtuber😻

Lillyrod
2017-07-14 14:00
#8

Nja inget som intresserar mej 🙂

Erratic_Eagle
2017-07-14 14:02
#9

Ok🙂

Erratic_Eagle
2017-07-14 14:03
CorneliaAndersson
2017-07-14 14:14
#11

Joey har jag och killen följt ett tag nu.

Vi gillar honom, och vi ska bara tala om hans nya akvariegalleri! 6000 L (?) karet! Ja jisses!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Erratic_Eagle
2017-07-14 14:19
#12

Det är sjukt stort. Älskar Frank som har flyttat in där👍😜😃

CorneliaAndersson
2017-07-14 14:24
#13

Haha ja… Han är fin :P

Undrar hur lång tid det tar innan rockorna vuxit ur (antar att de kommer göra det?) x)

Sedan skulle väll Arowana nr. 2 också ner om ett tag?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Erratic_Eagle
2017-07-14 17:45
#14

Jag undrar också hur lång tid det tar innanrockorna växer ur. Nr 2 ska också i om ett tag. Jag skulle dock hellre vilja se Frank i det planterade 1000 gallon akvariet sen.

hejkomochhjälpmig
2017-07-14 19:49
#15

Jag följer slaviskt!  Det är så roligt att fler och fler börjar följa honom nu när akvariegalleriet börjar ta form! Det går undan ändå! Han är duktig på det han gör men samtidigt så ödjmuk.  Finns så mycket tips och kunskap att hämta därifrån angående filtrering och diverse DYI. 

Jag tror jag hittade kanalen när jag sökte på automatisering av vattenbyte nån gång för länge, länge sen.  Han verkligligen brinner och bryr sig om hobbyn och det är väldigt inspirerande att följa hans upptåg! 

Var intressant att få följa med och titta på när han var  och besökte stingrocksuppfödningen, och företaget som byggde akvarium var också häftigt att få en liten insider-look i! Massa spännande på den kanalen!

Landar inte betongkaret på 8000 liter, jag har fått för mig det? Jag är också pepp på att få se det andra stora akvariet bli aquascapat och planterat och  få se vad han väljer för intressanta fiskar till resten av alla andra akvarium som ska upp. 😍

Jag är inte lite avundsjuk alltså! Haha :D

A13n
2017-07-14 21:00
#16

#15 Jag har inte sett klippet med stingrocksuppfödningen ännu. Jag har nyligen upptäckt kanalen och inte hunnit se så många klipp. Han har så otroligt många! :) Men han la ut ett nytt nu för typ en timme sen. Han fick en "liten" leverans :D

2000 gallon är ca 7570 liter enligt google. Jag läste att han hade svårt att finansiera galleriet så han fick hjälp via en crowdfounding sida. 85 000 dollar fick han in på bara 2 dagar! Antar att hobbyn är ganska stor i Nordamerika :)

CorneliaAndersson
2017-07-14 23:45
#17

Haha ja, jag och matte x.x

Jag avrundar. Vilket ,för mig, innebär 1 Gallon = 3 Liter. 2000x3=6000, haha! ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Maleficum
2017-07-15 13:52
#18

Har följt hans kanal ett bra tag nu. Minns inte hur jag hamna där från början.

Ser fram emot att se vad för fisk det blir i alla nya karen när de väl kommit upp och hur de kommer inredas.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zadeira
2017-07-15 15:50
#19

Jag som inte alls har akvarie-intresse snubblade in på hans kanal av en slump lagom till han skulle börja bygga sitt 2000 gallon, och fastnade där direkt. Eftersom jag inte har akvarie-intresse eller kunskap vet jag inte hur pass "bra" han sköter det (tänker mig att reglerna kanske är annorlunda mot här) men jag måste säga att jag ändå fastnade för kanalen och tycker om att kika på hans updates om det enorma karet. Och han arowana är ju så snygg 😃

hejkomochhjälpmig
2017-07-15 22:35
#20

#16 Här är en genväg till stingrocksklippet, om du vill se det. :)

Asså fysatan, angående den  "lilla" leveransen,  första jag tänkte var hur sjukt jobbigt det kommer bli att packa upp allt det där! Verkar inte vara ett problem för honom direkt,  men jag blir ju trött bara av att se det, haha.    

Jajaja, 430 liter hit och dit :P Det var också riktigt kul att se, hur fort och hur många som ville hjälpa till! ❤️

 #19  Vad kul! Sånt här är så himla roligt - att personer som inte har ett akvarieintresse ändå tycker det är kul att följa världens akvarienörd liksom, det är underbart! :D Och en av anledningarna till varför Joey gör det han gör, han vill nå ut till alla och det är så fint att  höra att han faktiskt gör det. 

Jag tycker också den större arowanan är urläcker,  älskar blue-base varianterna och den kommer dessutom bara bli snyggare och snyggare med åren - de färgar ut så  himla långsamt. Den andra lilla arowanan han har, som inte ser mycket ut för världen just nu  kommer bli  riktigt röd med åren! 

Fattas ju bara en riktig guldtacka till hans kollektion  🤤

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-07-16 00:27
#21

#13  och  #14

Jag tror inte rockorna växer ur faktiskt? Ju mer odlade generationer det är bakom rockorna desto mindre brukar de generellt sett bli, men det är ju förståss ingen garanti för att man inte får en monsterrocka på halsen ändå…  De svarta rockorna han har (P. leopoldi) kan bli upp till 60 cm över disken, men kan också bli mindre så de är inte "jättestora" rockor ändå.  Pearlen han har är ju en hane (blir mindre än honorna) och är en framodlad variant av  P. motoro vilket gör att den förhoppningsvis  (ta i trä) aldrig blir så enorm som en vanlig motorohona kan bli åtminstone. 

Jag tror han hade byggt ett ännu större akvarium om han hade trott det själv åtminstone,  och med tanke på erfarenheten han ändå har så litar iallafall jag på hans omdömme när det gäller detta.  Fina Black Diamond-rockor är också svindyra och han har själv sagt att han ser dem som familjemedlemmar på grund av att de är så personliga, så tanken på att göra sig av med dem finns nog inte med i bilden skulle jag gissa?  Tänker på hur hårt han verkade ta det när hans förra rockor dog, sjukt tragisk olycka med en defekt exploderande doppvärmare. :( 

Växer de  likvälförbannat ur tillslut… bygger han kanske ett ännu större dock?! :D:D:D Haha.

Angående Lillen (om jag inte missat något?) så tror jag inte han kommer släppa i Lillarowanan i betongkaret föränn den är bra mycket större, för säkerhets skull.  De är så sköra när de är små och stora aron skulle nog mycket väl kunna tänka sig att göra processen kort med lillen  i nuläget :( Har i alla fall fått för mig att den skulle få bo kvar inomhus  åtminstone ett år eller så?  :')

Erratic_Eagle
2017-07-16 15:04
#22

Nej, den ska bo i 1000 hallon akvariumet tror jag😉

Erratic_Eagle
2017-07-16 15:05
#23

Gallon *

hejkomochhjälpmig
2017-07-16 18:13
#24

#22 Ah, just det! Det pratade han om också, ja. :)

hejkomochhjälpmig
2017-07-27 01:23
#25

"Dramat" runt Frank just nu! 😂 Gisses vad folk hetsar upp sig och tror att stora aron mobbat ner lille Frank bakom rötterna,  men gulligt att de bryr sig så mycket.  

Frank lever ju drömmen i sitt nya hem och det är så kul att se hur han vaktar sin stenhög och äntligen får vara fisk på riktigt, den lille skiten verkar vara en riktigt kaxig liten filur. Största anledningen till att jag inte har större ciklider själv dock - attitydsproblemen och storhetsvansinnet, haha.

Jag är nyfiken på vilken typ av fisk han tänkt skaffa till stora härnäst. Jag hade så gärna sett ett helt stim Giant Glassfish i hans stora kar.  Riktigt fräck fisk, och lagom storlek för att ha flera utan att belasta karet för mycket med tanke på vad som redan går där i och hur mycket rockor skitar ner. 

 Vad hade ni andra velat att han skulle skaffa om ni fick välja?

Hageraset
2017-07-27 02:08
#26

hans bästa videos enligt mig är hans local fish store tours och aquarium tours

jag hade tyckt det hade vart fränt ifall Joey skaffade in ett par stora stimfiskar med lite ljusare färger  som undviker att bli mobbade av hans asiatiska arowana och frank the flowerhorn

Zadeira
2017-07-27 08:00
#27

#25 Det var roligt också det Joey berättade om att när han är i rummet beter de sig helt olika mot när han kollar genom webkamera på akvariet. Arowanan tror att Joey är hans och ska genast "försvara" honom, och Frank ska försvara sin del av akvariet.

Annons:
Erik97an
2017-07-27 18:26
#28

https://www.youtube.com/watch?v=nIaEDKccsmU Han har nu planterat sitt akvarium :D

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Zadeira
2017-08-01 21:32
#29

Neeej, vad händer med the asian arowana?

Zadeira
2017-08-01 21:32
Erik97an
2017-08-01 21:48
#31

#30 de är så tragiskt! hoppas verkligen att de löser sig för hans arowana betyder så mycket för honom! de kommer verkligen ta på honom och hans kanal om något händer :( :(

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erratic_Eagle
2017-08-01 21:52
#32

Det är så tråkigt att arowanan mår dåligt. Det är ju som en katt för honom😞

hejkomochhjälpmig
2017-08-01 22:51
#33

Åh nej, vad hemskt! 😢 Arowanan kan inte vara i bättre händer dock, hoppas verkligen att det löser sig och att den blir bra igen. 😢😢😢

Erik97an
2017-08-04 21:49
#34

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Denarau
2017-08-04 23:34
#35

Tråkigt. Det var en fin fisk! :(

hejkomochhjälpmig
2017-08-05 00:09
#36

😢😢😢 Jag gråter ju för sjutton på riktigt över Buddy, stackars, stackars Joey… hans fina kompis…. 😭

Draken
2017-08-05 09:50
#37

Mycket tragiskt, och en väldigt fin fisk.

MEN, tyckte att det började gå lite för långt när fisken inte kunde simma och bara låg och vred sig på botten, skulle ha tagit ner den då, och inte vänta 12 timmar till. Fisken led 12 timmar i onödan.

Ni får ursäkta, men det är så jag känner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
2017-08-05 10:03
#38

Varje akvarist önskar in i det sista att fisken ska klara sig. Det är lätt att vara efterklok vid alla tillfällen men jag håller med dig om att han borde agerat tidigare för att undvika att fisken får lida ännu mer..

Zadeira
2017-08-05 10:47
#39

Jag som inte ens är nån akvarist eller gillar fiskar blev skitberörd och ledsen. Det var en riktigt fin fisk, sån himla otur de hade han och Joey.

hejkomochhjälpmig
2017-08-05 18:33
#40

Enligt mig gjorde han rätt under omständigheterna.

Joey har ju väldigt mycket kunskap och även erfarenhet när det gäller att behandla sjuka/skadade fiskar - sånt här är inte beslut som tas lätt på.  Sen är det bara han som har följt förloppet i sin helhet, vi har bara fått se snuttar utav det.

Jag hade själv aldrig klarat av att vänta ut en skadad simblåsa - det kan ta veckor att läka ut. När det gäller en typ av fisk som  både är hyffsat tålig  vid den storleken och kan bli urgammal så tycker jag att han gjorde rätt.  Han gav fisken en chans, trots att det lättaste för hans eget samvete antagligen hade varit att bara avliva den och få det ur världen. En död fisk lider inte, men en läkande fisk gör det. Jag kan bara tänka mig ångesten han måste haft över detta… 

Han gjorde vad han kunde för en fisk han älskar och även om jag själv aldrig hade klarat av det för att jag hade varit för osäker på om jag gjorde rätt och inte bara förlängde lidandet helt i onödan, så beundrar jag ändå att han genomled vad han gjorde för fiskens skull. Speciellt med tusentals ögon på sig och lika många åsikter om hans agerande under förloppet. 

Det hade kunnat gå om inte skadorna varit så omfattande som det visade sig, tyvärr så var de det och det är lätt att vara efterklok. Så tycker jag i alla fall. Alltihopa är bara så himla tragiskt och jag får ont i hjärtat bara av att tänka på det.

Erratic_Eagle
2017-08-13 14:42
#41

#40 håller med

Annons:
Upp till toppen
Annons: