Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (14) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten

Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Salt- och bräckvatten

Rengöra bakgrund som stinker dött hav?

2017-07-04 15:04 #0 av: dynamitella

Hej! 
Jag impulsköpte ett (ca) 630-liters akvarium med tillhörande bakgrund och möbel.
Bakgrunden är gjord i cement och snäckskalskross, och har suttit i saltvatten i några år. Den är således urlakad och säker, men har stått torr i en vecka och luktar nu dött hav. 
Jag har skrubbat med stålborstar & diskborstar, sprayat med ättika och sen sköljt genom och upprepat 2 ggr. Det luktar nu mindre, men har fortfarande en påtaglig odör av ruttnande alger.
Jag vågar inte fylla akvariet med mer än ca 10 cm vatten då karet är borrat till höger bak till ytavrinningen och bara har en stor hink under sig ifall det skulle läcka. (Akvariet är tänkt att vara ett Paludarium, dvs bara ca 10 cm vatten och landdelar).

Så jag undrar nu. Hur hade ni gjort? 

Jag tänker på att antingen fortsätta såhär, med eventuellt vinäger/bakpulver och skölja & skrubba tills bakgrunden är ren. 

Eller att lacka över allt så eventuell odör stängs in och inte kan påverka de kommande invånarna.
Det senare alternativet gör mig osäker då det känns som en quick fix som kanske maskerar lukten bara.

ps. Man kan inte ta bort bakgrunden då den är silikonad glas mot glas. 

Anmäl
2017-07-04 15:17 #1 av: Lojs

Du har inte möjlighet att ställa karet ute ett tag? Frisk luft brukar vara bland det effektivaste mot lukt. 

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2017-07-04 15:20 #2 av: dynamitella

Sorry, glömde nämna att det väger mer än vad 5 vuxna män kan lyfta. Jag fick betala en flyttfirma 1500 spänn för att ens få in akvariet i lägenheten. :( Så tyvärr är det fast mitt i ett vardagsrum.  

Anmäl
2017-07-04 15:21 #3 av: Lojs

Aha, vad segt! Medan du kör andra lösningar skulle du kunna testa att ha karet stängt och sätta ett par skålar ättika i som står där hela tiden, så som man gör med en garderob eller ett köksskåp som luktar illa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life."
;)
Medis på akvariefisk.

Anmäl
2017-07-04 18:00 #4 av: Lillyrod

Glöm inte att låta oss se det där när det är klart Dynamitella Tummen upp

Anmäl
2017-07-04 18:23 #5 av: dynamitella

Absolut :) Det är ju den roligaste biten!

Anmäl
2017-07-05 06:07 #6 av: usvead

Pressad citron

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.