Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1781 ggr
[dynamitella]
2017-07-04 15:04

Rengöra bakgrund som stinker dött hav?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! 
Jag impulsköpte ett (ca) 630-liters akvarium med tillhörande bakgrund och möbel.
Bakgrunden är gjord i cement och snäckskalskross, och har suttit i saltvatten i några år. Den är således urlakad och säker, men har stått torr i en vecka och luktar nu dött hav. 
Jag har skrubbat med stålborstar & diskborstar, sprayat med ättika och sen sköljt genom och upprepat 2 ggr. Det luktar nu mindre, men har fortfarande en påtaglig odör av ruttnande alger.
Jag vågar inte fylla akvariet med mer än ca 10 cm vatten då karet är borrat till höger bak till ytavrinningen och bara har en stor hink under sig ifall det skulle läcka. (Akvariet är tänkt att vara ett Paludarium, dvs bara ca 10 cm vatten och landdelar).

Så jag undrar nu. Hur hade ni gjort? 

Jag tänker på att antingen fortsätta såhär, med eventuellt vinäger/bakpulver och skölja & skrubba tills bakgrunden är ren. 

Eller att lacka över allt så eventuell odör stängs in och inte kan påverka de kommande invånarna.
Det senare alternativet gör mig osäker då det känns som en quick fix som kanske maskerar lukten bara.

ps. Man kan inte ta bort bakgrunden då den är silikonad glas mot glas.

Annons:
Lojs
2017-07-04 15:17
#1

Du har inte möjlighet att ställa karet ute ett tag? Frisk luft brukar vara bland det effektivaste mot lukt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[dynamitella]
2017-07-04 15:20
#2

Sorry, glömde nämna att det väger mer än vad 5 vuxna män kan lyfta. Jag fick betala en flyttfirma 1500 spänn för att ens få in akvariet i lägenheten. :( Så tyvärr är det fast mitt i ett vardagsrum.

Lojs
2017-07-04 15:21
#3

Aha, vad segt! Medan du kör andra lösningar skulle du kunna testa att ha karet stängt och sätta ett par skålar ättika i som står där hela tiden, så som man gör med en garderob eller ett köksskåp som luktar illa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
2017-07-04 18:00
#4

Glöm inte att låta oss se det där när det är klart Dynamitella 👍

[dynamitella]
2017-07-04 18:23
#5

Absolut :) Det är ju den roligaste biten!

usvead
2017-07-05 06:07
#6

Pressad citron

Annons:
Draken
2017-07-05 07:59
#7

Spoola och skölj eller ställ in ättika med karet stängt. Det finns tt medel som heter Desinfecta (tror det är JBL som har det) det är effektivt och tar allt, men det kostar lite grann, oh karet måste stå öppet och "dunbsta av" nån/några dagar efter behandling :)

Lycka till, ser fram emot bilder när det är klart :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: