Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5427 ggr
Cecilia.S
6/27/17, 10:45 PM

Fingerbitar-ligan #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tidigare tråd började bli lite seg, så jag startar en ny här 😉 

Hej och välkommen hit, till den lilla akvarievärlden här hemma hos mig! Min lilla ögonsten är ett Juwel rio 240 liters akvarium, som idag har stått igång i ungefär 7 månader. Där är fingerbitar-ligan bosatt och det är till stora delar deras liv som ni kommer att kunna följa här!

I akvariet bor det just nu tre Siamesiska algätare, fem Botia kubotai, ett stim kardinaltetror och en stilig Apistogramma borellii hane tillsammans med sina två tjejer. 🙂

Kungen i akvariet får stå som modell med trådens inledande bild… 

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lizelda
6/28/17, 2:14 PM
#1

Följer givetvis, så underbara bilder! 😍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
6/28/17, 3:05 PM
#2

Följer självklart här också :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
6/28/17, 3:06 PM
#3

Ska bli kul att läsa om akvariets utveckling!

Cecilia.S
6/28/17, 3:43 PM
#4

Kul att ni vill följa! :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
7/9/17, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

För några veckor sedan blev vi tvungna att göra ett stort vattenbyte på 80% på grund av en medicinering. Det stora bytet rubbade balansen i akvariet, vilket gav alger en chans till att växa. Sedan dess har vi haft problem med svartalger och även lite småproblem med cyano. De stora flytväxterna har slängts (musselblommor), de tog hårt på medicineringen och rötterna började dö. Dessa gjorde även så att vattenytan blev mer stående i det vänstra hörnet av akvariumet, vilket gav cyano en fantastisk miljö att rota sig i. Strömmarna blev svagare och algerna tog sin chans och började växa. Många andra växter, långsamtväxande, har vi också kastat men då på grund av svartalger. Dessa har nu ersatts av nyinköpta växter, som vi tror ska vara mer tåliga och snabbväxande. Men nu återstår frågan - vilka växter har vi fått hem? Jag har svårt att hitta dom i sajtens Växtlexikon och som den så icke-växtkunniga människa jag är lyckas jag inte artbestämma dom själv heller. Växten på bilden har en väldigt tjock stamm med små "hår" som sticker ut åt sidorna. Ca 30-35 cm hög.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
7/9/17, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Denna växt är väldigt ljus och kall i färgen, ca 20-30 cm lång.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
7/9/17, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag misstänker att det här är papegojblad som har stått i en sämre belysning. Om så är den alltså inte alls snabbväxande, vilket kan innebära problem med svartalgerna. Den är ca 8-10 cm hög och har en något vinröd färg under bladen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
7/9/17, 11:21 AM
#8

På första bilden skulle jag säga någon typ av Bacopa. De små håren är rötter. Det skulle också kunna vara penningblad.

Den andra ser ut som en växt som är nära släkt med vattenspikblad men som tyvärr är mycket bräckligare. Jag har haft den men gav upp då den typ bara gick sönder i karet. Jag är inte helt säker och kommer inte ihåg vad den heter men någon sort av hydrocotyle.

Den tredje tror jag du har rätt om 🙂

Cecilia.S
7/9/17, 12:11 PM
#9

#8 Tack så mycket Lillyrod, det ser ut att kunna stämma. Bacopa har jag också varit inne på, även penningblad. Då har jag alltså inte varit helt fel ute 🙂 Förhoppningsvis trivs den bättre i mitt akvarium då. Det är så otroligt varierande mellan olika kar, så att det är skrämmande. Vi får se hur det blir.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/9/17, 4:31 PM
#10

Snygga växter. Hoppas du får ordning på algproblemen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
7/9/17, 5:39 PM
#11

#10 Tack, det hoppas jag med :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/10/17, 8:53 AM
#12

I och med att du har siamesiska algätare akvariet, hur kommer det sig då att du har alger? Jag trodde  att de höll rent akvariet från alla sorters alger🤔

Cecilia.S
7/10/17, 9:09 AM
#13

#12 Dom städar flitigt men de kan inte ta allt. Svartalger växer fort :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Denarau
7/23/17, 2:23 PM
#14

Helbild på karet hade varit kul!😊

Cecilia.S
7/23/17, 6:30 PM
#15

#14 Det kan jag ta 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
7/24/17, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En helt nytagen bild på karet :-) Ett mindre gäng guppyhonor har fått flytta in här för att leva ut under sin sista tid. De är lite äldre och ska få bo stort sålänge de är kvar. Men jag måste erkänna, det är då allt härligt med ett gäng vackra Guppys igen! Hanar med stora fenor funkar inte då botiorna är fenbitare, men honorna går utmärkt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/25/17, 7:35 AM
#17

Mycket fint akvarie! Älskar hur vallisnerian flyter ut en bit. Tur att pumpen trycker den åt andra hållet för annars hade ju hela karet varit täckt av denna växt!☺

Cecilia.S
7/25/17, 5:04 PM
#18

#17 Jomen precis, haha 😉 De längsta stråna av vallen är nog bortåt 1,7-2 meter, de är i alla fall mycket längre än 120 cm. Lätta, tåliga och drar iväg med både längd och nya skott hela tiden 😛

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/25/17, 6:51 PM
#19

Jag ser att du har ändrat designen en hel del. Det blev fint men vad fick dig att göra det? Det var jättefint innan också!!

Cecilia.S
7/25/17, 9:37 PM
#20

#19 Vi hade tyvärr algproblem i karet då vi hade för få snabbväxande akvarieväxter. Många växter var sköra och så hårt drabbade att de var svåra att hjälpa, vilket gjorde att vi blev tvungna att rensa karet. Jag var väldigt nöjd med inredningen innan och hade gärna behållit det så, men det var tyvärr inte möjligt 😕

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Denarau
7/25/17, 9:46 PM
#21

Du kommer att få det väldigt fint igen!

Cecilia.S
9/3/17, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Idag var det dags för vattenbyte igen, vår basis under helgerna ;-) Algerna har gett med sig och finns nu enbart kvar som fula spår på Anubias och andra långsamtväxande växter. Vi storstädade i karet och gjorde om inredningen, jag är dock osäker på hur resultatet blev IOM att vattnet blev sååå grumligt :p Fiskarna mår bra och vi har inte fått något återfall av C. Cotti, vilket är en stor lättnad.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/3/17, 12:39 PM
#23

Underbart att du har fått bukt med blodmasken. Hoppas den håller sig borta nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/3/17, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Bild nu när det inte är lika grumligt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Mateoz
9/3/17, 9:10 PM
#25

Ser jättefint ut!

Cecilia.S
9/4/17, 7:14 AM
#26

#25 Tack :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
9/5/17, 5:43 AM
#27

Snyggt!

Annons:
Denarau
9/6/17, 6:53 AM
#28

Snyggt!😍

Cecilia.S
9/6/17, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

En egenuppfödd guppyhane, jag vill dock inflika att han alltid har haft så "utstickande" fenstrålar vid stjärtfenan 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
9/6/17, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Guppyhane, poserar och ser därför lite sne ut i ryggen (vilket han egentligen inte är) 😛

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
9/6/17, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Två halvdana bilder på en egenuppfödd guppyhane.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
9/6/17, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

"Leopard"-mönstrad guppyhane

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
9/6/17, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En flitig siamesisk algätare städar utsidan av kokosnötskalet, det har nu börjat växa mossa på detta vilket jag gillar skarpt 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
9/6/17, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Apistogramma borellii, hona

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
9/9/17, 11:36 AM
#35

Härliga bilder :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/2/17, 9:31 AM
#36

#35 Bättre sent än aldrig; tack 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/2/17, 10:18 AM
#37

Tjohoo! Skrattar Ett nytt projekt är på G, men nu i ett nanoakvarium som jag nyligen har fått grepp om. Det är tänkt att jag försöka mig på både Aquascape och CO2, det blir i så fall första gången för mig. En massa nytt att lära sig mer om, så det blir spännande, men även en stor utmaning 🙂

Jag har tänkt försöka mig på soil (special för räkor eller för växter?) som bottensubstrat, med bottentäckare som Micranthemum, Glossostigma elatinoides eller Staurogyne repens. För övrigt kommer jag nog inte att ha mycket mer än stenar, och/eller eventuellt någon "högre" växt såsom Pogostemon erectus som jag är väldigt förtjust i.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/2/17, 3:30 PM
#38

Spännande. Kommer helt klart följa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/2/17, 3:47 PM
#39

Nu när jag tänker efter så skulle det nog vara riktigt snyggt med något rött inslag till allt det gröna… Hmm, frågan är om jag ska ta lite av mina papegojblad från 240 litern och stoppa i? De växer på där men utan tillräckligt med ljus har de ingen röd färg, vilket de kanske kan få i nanokaret sen 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/3/17, 10:40 AM
#40

Tror det kan bli jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
11/10/17, 9:22 PM
#41

Det blir ingen mäsk och ingen CO2, tyvärr. Däremot har jag möblerat om lite smått igen. Karets invånare verkar alltid uppskatta att få det lite nytt i sin omgivning, nya ställen och saker att undersöka är alltid kul. Ingen av arterna har några direkta revir heller, så det finns ingen risk att jag stör något sådant. Inte just nu i alla fall 🙂

Jag har dessutom knäppt några nya kort, så de postar jag här som vanligt. Först ut är den ensamma Apistogramma borellii honan. Hennes kille har tyvärr simmat vidare men hon verkar lika nöjd och glad ändå (och nej, det är inte grus i hela karet, enbart som "effekt" vid ett stenras).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
11/10/17, 9:24 PM
#42

Kubotai botierna ville också vara med på bild 😛

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
11/10/17, 9:27 PM
#43

Siamesisk algätare. Observera de vackert gula fenorna på en av dem😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
11/10/17, 9:30 PM
#44

Och såklart några bilder på guppy-ligan 😃 Alla är egenuppfödda hanar, den orangea några månader äldre än de två övre (som inte är ca 8 veckor gamla nu). För tillfället har vi enbart hanar (guppy) i karet då vi vill undvika att få fler yngel. Jag är dock riktigt nyfiken på hur den gula (längst upp till höger) hanen kommer att utvecklas när fenorna blir större! Tänk om han kan behålla den färgprakt han har nu 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Mateoz
11/10/17, 10:37 PM
#45

Jättefina firrar och bilder 😍

Lillyrod
11/11/17, 7:12 AM
#46

Jättefina bilder men jag kan inte klicka upp dem 😢

Cecilia.S
11/11/17, 10:22 AM
#47

Tack! 😊

#46 Testa att högerklicka på bilden och välj "Öppna i ny flik" så blir de lite större ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
11/11/17, 11:10 AM
#48

Vackert!😍

Annons:
Erratic_Eagle
11/11/17, 12:52 PM
#49

hur stort akvarium skulle du rekommendera för kubotai botior och hur många?

Cecilia.S
11/11/17, 1:26 PM
#50

#49 Jag personligen skulle inte hålla arten i ett kar som är mindre än 200 liter. De blir ändå relativt stora, men det är framför allt för att de är såpass aktiva av sig. Simytan är viktig 🙂 De vill hållas i grupp på ca 4-5 st, fler än så kan resultera i bråk/slagsmål i ett 200 liters kar. Mina hålls i 240 liter och det fungerar utmärkt. Glöm inte finkornig sand, mycket gömställen (tätt planterat/många grottor) och bra foder om du är intresserad av arten.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
11/11/17, 3:49 PM
#51

#50, vilka andra fiskar har du dem med?? eller har du dem ensamma??

Cecilia.S
11/11/17, 6:29 PM
#52

#51 Jag har dem tillsammans med kardinaltetror, siamesiska algätare, en apistogramma-hona och (stundvis) guppys.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
11/11/17, 7:37 PM
#53

Gillar verkligen de gula fenorna på siamesen :D ser supertjusigt ut!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
11/11/17, 7:44 PM
#54

#53 Visst är det tjusigt! 😃😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
11/12/17, 11:37 AM
#55

 #52 ok, tack för svaret .😃

Annons:
Draken
11/12/17, 7:52 PM
#56

Otroligt snygga Guppyhanar 😍

Har aldrig sett en Siames med gula fenor förut, den var jättesnygg 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
11/13/17, 9:31 PM
#57

#56 Eller hur 😍 Det är tydligen inte helt ovanligt att de får gula fenor när de blir äldre, men det är bara en av mina som har blivit så tydligt gul i färgen! Så snyggt! Det kanske har med könet att göra, det är trots allt svårt att könsbestämma dem?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
12/15/17, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Vattenbyte med ombyggnad på G… visst är det fint för tillfället? ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
12/15/17, 8:29 PM
#59

Sånt där är skojigt : )

Cecilia.S
12/15/17, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Nu är växterna tillbaka i karet och även rötterna. Får se hur det ser ut i morgon, nu är det för grumligt. Det mesta är bara nedställt så blir det lite småfix och ändringar imorgon :) #59 Eller hur haha ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lizelda
12/15/17, 10:51 PM
#61

#60 Av det man kan urskilja så ser det lovande ut :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Denarau
12/16/17, 10:15 AM
#62

Spännande!

Annons:
Draken
12/16/17, 11:00 AM
#63

Men vad tjusigt 😉 Skall bli spännande att se hur det ser ut när londondimman har lagt sig 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
12/16/17, 1:03 PM
#64

#63 Haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
12/26/17, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Nu börjar det äntligen ta sig och likna något i karet! Så nöjd som jag är nu har jag inte varit på länge :D Lysrören ger en härlig effekt på alla fiskarnas och växternas färger samtidigt som de nyplanterade skotten växer som bara den. Några har till och mer fördubblat sin storlek, på bara en vecka. Snabbväxande växter är en favorit! Däremot har några växter blivit som ljust bruna och nästan vita i topparna, de allra närmast ytan i den grad att de har blivit ihåliga. Jag misstänker att det beror på att vi bytte ut båda lysrören samtidigt - och tvättade av reflektorn i samman med det. Nu har vi i alla fall flyttat fram reflektorn ett snäpp så att de flesta växterna får vila lite från den ;) Nu är det bara Gurami som saknas, vi får se om några guppys kanske hittar nya hem och ersätts av ett par Gurami.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
12/27/17, 5:50 PM
#66

Ser verkligen fint ut!

Cecilia.S
12/27/17, 7:30 PM
#67

#66 Tack 😊 Nu väntar jag bara på att växterna ska tjocka till sig lite, främst till höger.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
12/27/17, 7:47 PM
#68

Blev jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
12/28/17, 12:23 AM
#69

WOW! Ser verkligen naturligt ut!😍😍

Annons:
Denarau
12/28/17, 12:34 AM
#70

Kan inte du komma och inreda hemma hos mig också?

Cecilia.S
12/28/17, 10:49 AM
#71

#70 Haha näe, du gör ett toppenjobb! Det gör ni allihopa, vart ifrån skulle jag annars få inspiration? 😊

#68 Tack 😃 Det är inte ofta jag blir nöjd, haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

hejkomochhjälpmig
1/1/18, 1:19 PM
#72

Så fint, så fint. 😍 Hoppas du hittar ett guramipar som faller dig i smaken så småningom!

Cecilia.S
1/3/18, 12:04 AM
#73

#72 Det hoppas jag också! Tack!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/20/18, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Det har varit många examinationer och mycket annat skolarbete under den senaste tiden, så tyvärr har jag inte haft så mycket tid till övers åt fiskarna. Igår kväll tog jag faktiskt en lugn kväll och passade på att knäppa några kort på mina vackra små undervattens-varelser 😍 Jag delar med mig av några bilder här, det var trots allt ett tag sedan som jag la upp bilder på fiskarna 😃

Men först, lite kort uppdatering om akvariet: Det har inte hänt sådär jättemycket sen jag skrev här senast. Jag planterade ett gäng nya växter för ett tag sedan och har reagerat på att allt växer så otroligt dåligt/långsamt, inte ens min vallisneria (långt "gräs") har växt, knappt någonting alls… Jag undersökte problemet lite närmare och märkte att en timer som är inställd på akvariets ljustimmar hade fått fnatt. Det var bara tänt 5,5 timmar per dag, inte konstigt att växterna klagar 😞 Usch på mig som inte har märkt det tidigare! Nu är det ändrat så att ljustimmarna återigen ligger runt 8 timmar per dag, det borde göra susen, men jag ska hålla koll på algtillväxten nu när det blev en så stor skillnad i ljustimmar. Vi börjar med en bild på akvariet då kanske, Jag är fortfarande inte 100% nöjd med hur det ser ut och funderar över att flytta lavastenarna i mitten till vänster om redmoor-roten. Då blir det lite mer "inskärmat" och öppet i mitten tänker jag. Men vi får se 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/20/18, 9:56 PM
#75

Först ut blir guppygrabbarna, dom envisas alltid med att posera och charma till sig framför kameran 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/20/18, 10:00 PM
#76

Tittut! "Men du, var håller brudarna hus??"😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2/20/18, 10:05 PM
#77

Siamesisk algätare. Tänk vad stora dom har blivit, de var så små när vi fick hem dom 😍 Stora bilden är den nytagna och de två små är från när de var minisar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
2/20/18, 10:05 PM
#78

Fint!😍

Cecilia.S
2/20/18, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Polkadot botia 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/20/18, 10:10 PM
#80

Apistogramma borellii hona, hon är tyvärr ensam av sin art nu då hanen (omslagsbild till tråden) tyvärr inte levde särskilt länge efter att vi köpte hem dom. Den här lilla tjejen frodas och lever livet ensam ändå, hon hänger gärna på guppy-gänget på äventyr. Så söta! 😍 Förhoppningsvis kan hon få en hane snart!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cezix
2/20/18, 10:30 PM
#81

Jättefint kar och bilder :) Hoppas att växterna gillar de utökade timmarna!

Cecilia.S
2/21/18, 9:43 AM
#82

#78 #81 Tack! Det hoppas jag också🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/21/18, 10:09 AM
#83

Otroligt snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2/24/18, 3:03 PM
#84

Snart är frysmaten slut, så vi kommer behöva åka iväg och köpa mer inom några veckor. Både jag och övriga här hemma är sugna på att ändra om lite i karet. Det här är planerat hittills: 

  • Guppyhanarna ska få flytta till en bekant då vi är intresserade av att få hem någon ny art, som då kommer att få ersätta dessa.
  • Då vi bara har två siamesiska algätare kvar så kommer några nya få flytta in. Vi vill utöka till en grupp på ca 4 individer.
  • Botia kubotai-gänget ska också utökas, men till ca 5 individer.
  • En Apistogramma borelii hane ska få flytta hit då honan just nu går själv. 
  • Kardinal-stimmet ska få gå kvar som nu.

Vad tror ni, har ni något förslag på någon fiskart ni tror skulle passa in? 🙂 En annan familjemedlem har tyvärr helt uteslutit Gurami som jag för övrigt är helt såld på, så det får bli någonting annat istället.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2/24/18, 3:22 PM
#85

Du har ju redan både sydamerikanskt och asiatiskt så det finns en del att välja på 🙂 Ska apiston vara huvudnummer?

Draken
2/24/18, 3:23 PM
#86

Hmmm …vet inte riktigt vad jag skall tipsa om, tycker det låter som en bra kombo du har där :) Kanske utöka Kardinalstimmet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2/24/18, 3:35 PM
#87

#85 Det är tänkt att vara så ja 🙂 Men ett delat huvudnummer sitter aldrig fel i mina ögon.

#86 Jo vi är ganska nöjda, men samtidigt vore det kul med någonting nytt också. Så som det ser ut nu kommer det bli ganska glest utan guppyhanarna, men i och för sig så kommer vi att utöka övriga arter utom kardinalstimmet. Jag vet inte riktigt om vi vill utöka det stimmet också 🤔 Vi har valt att avvakta med det då vi inte har bestämt oss ännu.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/24/18, 3:40 PM
#88

Synd att Gurami är utesluten, annars så skulle det kunna bli snyggt med ett par Dvärggurami, som dessutom rör sig mest uppe vid ytan :) Du har ju redan ett snyggt huvudnummer nere vid botten ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/24/18, 3:41 PM
#89

Undrar om apisto och Gurami håller sams? Jag har aldrig pratat med någon som haft båda.

Cecilia.S
2/24/18, 3:44 PM
#90

#88 Jo, men visst hade det varit fint 😍 Får försöka övertala familjen, haha… Gurami är ju underbara och jag tror att Dvärggurami skulle passa in bra!

#89 Vi hade Gurami tillsammans med apistogramma tidigare, det funkade bra 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
2/24/18, 3:49 PM
#91

Det är mina väldigt sura apisto jag tänker på när det gäller att kombinera.

Jag har ju liksom ett 152 liters kar som det bara är fisk på botten i 😃

Cecilia.S
2/24/18, 3:55 PM
#92

#91 Haha 😃 Om det blir ett par eller en grupp Dvärggurami så kan jag utvärdera hur det går och höra av mig till dig 😉 Vad jag har förstått sedan tidigare och även av vår egen artbeskrivning om Dvärggurami vill de gärna vara en liten grupp i större akvarium. Vad tros om det?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/24/18, 5:04 PM
#93

Dvärggurami är väl en av de få arter som faktiskt kan gå i grupp. Men det betyder ju inte att det funkar, jag har haft båda sorterna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2/24/18, 5:35 PM
#94

Ja det är därför jag är lite fundersam. Om vi nu testar med Dvärggurami så tror jag att vi börjar med 2-3 individer, varav en är hane 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2/25/18, 9:32 AM
#95

Det är ju värt att prova. Skulle det inte fungera, så får du väl flytta ena honan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
3/3/18, 7:49 PM
#96

Idag for vi iväg på shopping-tur och har nu kommit hem med både roligare och mer alldagliga tillskott. Fiskmaten började ta slut och levandefoder är inget alternativ här hemma, så vi köpte en ny burk TetraMin-tabletter och några förpackningar med frysmat. Växternas tillväxt är fortfarande väldigt stillsam och därför köptes även en ytterligare reflektor (vi har två lysrör med en reflektor över varje nu) samt växtnäring i kulform, som ska stoppas ner i bottensubstratet. Fyra kulor är nu nedstuckna och jag hoppas på att få se resultat inom kort 👍 

Några nykomlingar i fiskväg hängde också med hem! Tre viltfärgade Dvärggurami 's (en hane och två honor) och två små siamesiska algätare. Jag har knäppt några bilder på dom, så otroligt sällskapliga redan. 😍 De siamesiska algätarna är lite blyga av sig, men gurami-gänget är igång och hälsar på oss redan.

Två små "bebisar" ❤️ Siamesisk algätare. Lite tunna nu då de kommer direkt från butiken, men det ska nog inte vara några problem att få upp hullet på dessa små matvrak.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
3/3/18, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Dom är såååå små och söta! Det är svårt att föreställa sig att våra "gamla" siameser var såhär små när vi fick hem dom 🤗 Här ser man skillnaden, stor till vänster och liten till höger!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
3/3/18, 7:55 PM
#98

Här är en av Dvärggurami honorna! Hon var lite romstinn i butiken, därav är hon runt om buken. Det vore spännande med lite lek här hemma faktiskt, med lite tur blir det kanske uppbyggnad av skumbo (av hanen) och sedan lek. Men i så fall hoppas jag att de inte blir allt för aggressiva 🙂

En till

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
3/3/18, 8:00 PM
#99

Låt mig presentera karets nya kung, han har stolt invigt tronen och anser nu att han är störst, snyggast och färggladast. Den här lille krabaten verkar ha en enorm personlighet, vilket är en anledning till att jag är så såld på guramis, haha. Därggurami hane

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
3/3/18, 8:02 PM
#100

Det är lite läskigt att upptäcka på egen hand… Bäst att hålla sig till sin kompis!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
3/4/18, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Första försöket till något som liknar ett skumbo… Dvärggurami hanen får nog träna lite till innan han lyckas, haha.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
3/4/18, 4:34 PM
#102

Han har spridit ut det lite väl mycket ser det ut som. Ge grabben lite såpbubblor så han får träna 😉

Cecilia.S
3/4/18, 4:35 PM
#103

Haha! Ja det får jag göra, vilken bra idé 😂😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
3/5/18, 6:31 PM
#104

Nämen åh, när jag kom hem idag så var Dvärggurami hanen i full gång med att vakta sitt skumbo. Nyfikna lilla jag satte mig framför akvariet och iakttog honom, efter ett tag kom en av honorna på besök och vips så var leken igång. Nu har han kramat ur rommen ur en av honorna två gånger, intressant att se på! Kardinaltetrorna var dock i högsta hugg så mycket rom (om ens några) blev det inte kvar, däremot ett gäng runda och mätta magar. 😮 Det blir spännande att följa med gurami-gänget i den här resan, förhoppningsvis blir det lite mer lek i framtiden och med massor av tur några yngel. Men det sker nog inte förrän kardinaltetrorna är iväg (vilket inte kommer hända), haha. 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
3/5/18, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Nu har den främre delen av Dvärggurami hanens kropp blivit mörk, nästan svart. Jag misstänker att det har blommat ut på grund av att det är lek, men i annat fall så är det kanske en del av hans naturliga färg. Själv har jag aldrig upplevt att Gurami ändrar färg under lek.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/6/18, 9:36 AM
#106

Jättefina guramis, och hoppas att de lyckas med skumbo och yngel längre fram :)

jag har haft dvärgguramihanar som har blivit alldeles kolsvart under buken  när de har lekt, så jag tror det är ganska normalt. jag hade visserligen Honung och Rubin Gurami, men skulle tro att lekdräkten är den samma på din :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
3/6/18, 12:37 PM
#107

Det låter trovärdigt 🙂 Jag ska läsa på lite mer om just leken hos Dvärggurami, när det gäller den parten så är jag faktiskt ganska okunnig. Det enda som jag har läst på om och lärt mig mer om sedan innan är om just arten och skötseln i helhet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: