Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9634 ggr
Denarau
6/27/17, 5:41 PM

Juwel Rio 240

Hej!

Jag har nu äntligen köpt ett Juwel 240. Under dagen har jag skruvat ihop bänken, satt på en reflektor på det främre lysröret samt limmat fast Juwels egna btn bakgrund "Stone Granit". Jag har dessutom köpt 2 st 25 liters finkornig grus. 

Jag bifogar nu bilder angående karets utveckling under dagen och kommer fortsätta uppdatera denna tråd!

Annons:
Denarau
6/27/17, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Spänning när man öppnar paketet!

Denarau
6/27/17, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Denarau
6/27/17, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Akvariet står stadigt på bänken

Denarau
6/27/17, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bakgrunden ska sågas och sättas fast

Denarau
6/27/17, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Klart!

Denarau
6/27/17, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.

Annons:
Denarau
6/27/17, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Reflektorn monterad. Mycket ljusare och man slipper bländas!

Denarau
6/27/17, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag väldigt nöjd med min nya skatt!❤️

Lillyrod
6/27/17, 6:39 PM
#9

Vad roligt att du har kommit igång med det här. Ska bli spännande att se fortsättningen : )

Denarau
6/27/17, 6:45 PM
#10

Jadå! Om några dagar blir det att leta efter stenar och köpa rötter. Ingen stress då jag ännu inte vet hur jag ska inreda det. Har dock kollat på flera av dessa youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=__CM-LVLkvY&list=PL52CB92AF335CF3EB och har fått en liten tanke om hur jag ska inreda karet!

Denarau
6/27/17, 7:14 PM
#11

Jag tycker att hardscapen på detta akvarie är fantastiskt! https://www.youtube.com/watch?v=RO63k61p19M&list=PL52CB92AF335CF3EB&index=13

Lillyrod
6/27/17, 7:44 PM
#12

De där karen är otroligt fina. Ingenting för nybörjare eller ens väldigt vana akvarister. Det vore suveränt att ha men jag är inte ens i närheten av den kunskapen 😃

Denarau
6/27/17, 10:10 PM
#13

Jag ska verkligen planera aquascapen innan jag sätter igång så att jag får ett riktigt bra resultat som jag är nöjd med. Bilder kommer att komma!

Annons:
Cecilia.S
6/27/17, 10:24 PM
#14

Åh, nu får jag en massa flashbacks! När vi öppnade upp kartongen med akvariet och den med bänken i, satte dit bakgrunder, planerade inredning… Jag kikade också på en hel del YouTube klipp, haha 😉 Mitt favoritklipp är det HÄR! Det är en stor inspirationskälla men det är otroligt svårt att försöka bygga upp ett liknande växtakvarium, AquaScaping är också väldigt svårt. Båda tar extremt mycket tid, planering och kostar ofta en del, samtidigt som det är få akvarister som faktiskt får så fina resultat som de vi ser på YouTube. 

Härligt med uppdatering, det ska bli så spännande att se hur du ska bygga upp ditt kar. Våra har redan en del likheter: samma modell, båda har 3D bakgrunder och båda står på den specialgjorda bänken 😃 Vad roligt att du också testar med en reflektor på den främre lysröret, visst gör det stor skillnad? Toppenbra tycker jag!

Får jag bara fråga, varför har du monterat en del av 3D-bakgrunden mellan den främre glasrutan och bakväggen, i det övre vänstra hörnet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
6/28/17, 8:34 AM
#15

Det youtubeklippet har hag sett flera gånger och tycker att det är fantastikst. De använder sig dock av CO2 för att få en sådan fin "gräsmatta" och friska växter! 3D biten används för hålla själva bakrgrunden på plats under tiden som silikon/limmet torkar. 😊 Någon som vet en affärskedja som brukar sälja stora och spretiga redmoorerötter?

Cecilia.S
6/28/17, 9:23 AM
#16

Ja men precis, de använder CO2. Svårt och dyrt men det kan ge riktigt häftiga resultat! Men vad smart med 3D-bakgrunden. Vi hade akvariet liggandes på köksbordet när vi silikonade fast våran ;-) Zoo.se i Bromma brukar ha stora och fina rötter. Det brukar dessutom finnas många att välja mellan. Så dom kan jag rekommendera, men då en rekommendation för att köpa just inredning där, torrt. Även Arken Zoo brukar sälja, men inte lika mycket.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
6/28/17, 9:41 AM
#17

Bromma är en bra bit bort, så det är tyvärr inte en möjlighet. Ska kolla upp arken zoo då. Hornbach hade en del rötter, men de var tyvärr för små…

Lillyrod
6/28/17, 6:43 PM
#18

Jag använder i stort sett bara små rötter. Sen lägger jag ihop dem….. 

Det är mycket lättare att ändra om eller flytta bara en till ett annat kar om det behövs och man kan forma som man vill ha det. Att hitta en stor rot som ser ut som man vill är jättesvårt.

Denarau
6/28/17, 7:04 PM
#19

Jag har förstått det. Har varit i 3 olika butiker idag men har inte hittat en enda stor redmooreroot. Bara små fula stumpar. Att de ens säljer sådant!

Lillyrod
6/28/17, 7:28 PM
#20

Om man plockar ihop stumparna kan det bli riktigt snyggt. Jag brukar köpa det de kallar för driftwood. Sjunker direkt utan 2 månaders blötläggning och finns i många fina former  : )

Annons:
Denarau
6/28/17, 8:56 PM
#21

Tack för tipset! Ska börja kolla upp det istället!

Denarau
6/29/17, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

50 liter sand är nu ifyllt. Det blev lite väl mycket så får gräva ut lite senare. Har tänkt skapa några nivåskillnader i karet. Får se hur det går!

Denarau
6/29/17, 10:00 AM
#23

Och självklart kommer bilden uppochner!😅

Denarau
6/29/17, 11:16 AM
#24

I vintras hittade jag en gren i naturen som jag var väldigt förtjust i. Den har under halvåret legat i förådet. Min fråga är: Kan jag använda den i akvariet om jag tvättar och kokar den först?

Denarau
6/29/17, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

1.

Denarau
6/29/17, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

2.

Denarau
6/29/17, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

3.

Annons:
Lillyrod
6/29/17, 11:44 AM
#28

Det är absolut inte för mycket grus. Jag hade 40 kg i mitt 222 liters och det var för lite. Om grenen är från lövträd funkar den.

Denarau
6/29/17, 12:04 PM
#29

Barken som sitter på grenen. Är det risk att den lossnar och trillar av när den stått några månader i vatten? För tillfället sitter den dock som sten!

Denarau
6/29/17, 5:15 PM
#30

Har varit och plockat sten idag. Vilka fantastiska bitar jag hittade!

Denarau
6/29/17, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

.

Denna kommentar har tagits bort.
Denarau
6/29/17, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

.

Lizelda
6/29/17, 5:59 PM
#34

Vad ska du ha i? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Lillyrod
6/29/17, 7:07 PM
#35

Barken kan nog ramla av ja.

Denarau
6/29/17, 7:36 PM
#36

#34 Jag har tänkt ha siamesika algätare, kardinaltetror och guramis. Sen får jag se vad mer det blir! Vad hade du haft i ett 240 liters akvarie?

Lizelda
6/29/17, 7:41 PM
#37

#36 Hm… Ett stim corydoras på botten, otocinclus, lite räkor och snäckor, ett stim av några fina tetror och en "huvudfisk", kanske dvärgciklider :) Gärna i en ordentlig djungel.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
6/29/17, 7:43 PM
#38

Räkorna känns onödigt där. Lär bli middag 😉

Denarau
6/29/17, 8:02 PM
#39

Fiskarna är inte prioritet ett just nu. Det kommer ändån ta några månader innan bakteriekulturen är tillräckligt bra för att ha alla tänkta fiskar. Satt och spånade lite på hardscapen idag. Ska fortsätta imorgon. Det är minsann inte enkelt om man vill ha det perfekt…

Lillyrod
6/29/17, 8:11 PM
#40

Tyvärr så blir det ju aldrig det. Finns alltid något man kan flytta på 😉

Denarau
6/29/17, 8:27 PM
#41

Vi får se hur det blir med det!🎭

Annons:
Lizelda
6/29/17, 8:36 PM
#42

#38 Mycket djungel och nån snygg mossa där de kan gömma sig så dyker de upp då och då 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Denarau
6/30/17, 7:53 AM
#43

Räkor blir det nog inte för min del. Jag vet i princip ingenting om denna art och det är inget som lockar.

Denarau
6/30/17, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Hittade fantastisk grenar ute i skogen. Wow!

Denarau
6/30/17, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Närbild

Lillyrod
6/30/17, 6:58 PM
#46

Se bara till att träslaget är ok att stoppa ner i karet så det inte händer något. Det finns mycket fint i naturen man kan använda om man gör det på rätt sätt : )

Denarau
6/30/17, 9:02 PM
#47

Dessa är vanliga döda grenar från lövskog. Det lär inte vara något problem!

Denarau
6/30/17, 9:05 PM
#48

Och efter flera timmar blev jag slutligen nöjd med hardscepen! Vad tycker ni?

Annons:
Denarau
6/30/17, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Framifrån

Denarau
6/30/17, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

.

Denarau
6/30/17, 9:07 PM
#51

.

Denarau
6/30/17, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

.

Denarau
6/30/17, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag är helnöjd!

Lillyrod
6/30/17, 9:11 PM
#54

Det ser jättebra ut. Hoppas allting stannar kvar när du fyller på vatten 👍

Denarau
6/30/17, 9:16 PM
#55

Tack så mycket! Jag gillar verkligen sänkan i mitten. Nästa vecka blir det att köpa växter.

Annons:
Cecilia.S
6/30/17, 9:21 PM
#56

Så snyggt det blev!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
6/30/17, 9:23 PM
#57

Tack!😊

Denarau
7/1/17, 8:21 AM
#58

Jag håller på att planera vilka växter som jag ska ha i akvariet. Än så länge har jag tänkt: Vallisneria Cabomba Echinodorus Hygrophila Jag skulle gärna vilja ha en röd väzt som bryter av mot det gröna. Har ni några förslag? Stor röd växt?

Lillyrod
7/1/17, 8:23 AM
#59

Ludwigia glandulosa. Den är tacksam för den behöver inte så mycket för att vara röd och fin.

Draken
7/1/17, 9:01 AM
#60

Blev jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
7/1/17, 9:21 AM
#61

Då ska jag kolla upp denna växt! #60 tack! Hur skulle man kunna förbättra hardscapen?

Lillyrod
7/1/17, 9:24 AM
#62

Det vet bara du 😃 Det är ju du som vet vad du tycker är snyggt.

Annons:
Oliviahack
7/1/17, 3:25 PM
#63

Spännande!

Denarau
7/1/17, 5:00 PM
#64

Så sant lillyrod! Har ändrat en del så en ny bild kommer senare

Denarau
7/1/17, 6:41 PM
#65

Uppdatering

Denarau
7/1/17, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

.

Denarau
7/3/17, 10:32 PM
#67

Ska beställa akvarieväxter från www.petworld.se på torsdag. Växterna förväntas komma på måndag. Är det någon som handlat från denna sida tidigare?

Lojs
7/3/17, 11:19 PM
#68

#67 Tyvärr, inte därifrån. Däremot skulle jag rekommendera att hellre beställa växter privat. Det blir billigare, man kan få tips på vad växterna trivs med och jag har hittills aldrig varit missnöjd (och då har jag beställt av många olika).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
7/4/17, 4:45 AM
#69

Det känns som om växterna får ligga på fraktföretaget över helgen om du beställer på torsdag. Jag skickar aldrig växter i slutet av veckan just för den skull. Bättre att beställa söndag, måndag istället,

Annons:
Denarau
7/4/17, 7:47 AM
#70

#68. Varför rekomenderar du inte denna sida?

Cecilia.S
7/4/17, 10:41 AM
#71

#70 Hon menade nog bara att hon själv aldrig har beställt växter från den sidan 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Akvaristen
7/4/17, 10:45 AM
#72

Bilden ligger fel i inlägg 66. Kan man lösa det på något sätt i telefonen?

Denarau
7/4/17, 12:11 PM
#73

Vrid på telefonen så följer bilden med automatiskt! Notera att skärmrotationen måste vara avstängd.😊

Lojs
7/4/17, 2:46 PM
#74

#70 Dåligt formulerat av mig, menade att jag aldrig beställt från just den sidan, men från andra sidor på nätet. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Denarau
7/4/17, 5:29 PM
#75

Jag har nu bestämt mig att beställa akvarieväxter från akvarieplantor.se. Företaget är svenskt, har relativt låga priser och har fått bra kritik. Jag har tänkt ha 4 st Vallisneria Gigantea i bakgrunden. http://www.akvarieplantor.se/product_info.php?products_id=271&osCsid=sb67vg9ei9mmrel43ccdf9ts30 I mittensektionen har jag tänkt att ha 5 st Hygrophila Difformis. http://www.akvarieplantor.se/product_info.php?cPath=93_58&products_id=969 Längst fram mot rutan blir det 5 st Anabuis Nana. http://www.akvarieplantor.se/product_info.php?products_id=373 Jag anser att dessa växter är relativt lättskötta och snabbväxande. Vad har ni för erfarenheter med dessa plantor? Jag bifogar en bild där jag har placerat ut de tänkta plantorna som på bilden symboliserar olika färgade pappersbitar. Vallisneria Gigantea= Gul färg Hygrophila Difformis=Rosa färg Anabuis Nana=Blå färg

Denarau
7/4/17, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

.

Annons:
Denarau
7/4/17, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#77

.

Lojs
7/4/17, 5:50 PM
#78

#75 Jag beställde därifrån, var inte helt nöjd med växterna, ett par sorter klarade sig inte (inga svåra arter), ett par sorter verkade ha vuxit upp emersed och stannade först i växten, sedan bytte de utseende och blev liksom hälften så som de såg ut från början och hälften en annan variant, inte jättevackert. =) (De växter som jag beställt privat har alltid klarat sig och varit mycket billigare för fler växter, sorry att jag tjatar om det =) )

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
7/4/17, 6:10 PM
#79

Jag håller med Lojs där. Man får oftast bättre växter från privatpersoner.

Anubias är inte en snabbväxande art snarare tvärtom. Den växer väldigt sakta och drar därför gärna på sig alger. De andra funkar bra.

Cecilia.S
7/4/17, 11:05 PM
#80

Hornsärv rekommenderar jag också! Extremt lättskött och även väldigt snabbväxande. Toppen som gömställe för fiskar och ger en fin färgklick då den är ganska klar i färgerna :-) Jag skulle inte köra på med 4 st plantor av Valle (Vallisneria g.), de blir delvis väldigt långa och skjuter dessutom iväg med nya skott hela tiden ;-) Min Valle är nog bortåt 2 meter där den är som längst.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/5/17, 7:53 AM
#81

Det är just det som är tanken. I och med att de växer och tar upp näring ur vattnet minksar algtillväxten. Desutom kommer de flytande bladen vara ett perfekt ställe till guramisarna om dem skulle bygga skumbo. För mig gör det ingenting om jag ansar växterna varje vecka, det är bara kul att pilla och plocka😊 Hornsärv är också en fin och snabbväxande växt. Den skulle jag också kunna placera någonstans i akvariet!

Denarau
7/5/17, 8:01 AM
#82

Angående guramis nu: Jag har en väldigt akvariekunnig vän som menade att jag skulle kunna ha 2 harem eller 1 hane och 4 honor i 240 litern. Även i akvariebutikerna ser man att 10-12 guramis går tillsammans i samma lilla kar. Så hur är det egentligen?

Cecilia.S
7/5/17, 9:00 AM
#83

Okej, tänk bara på att bladen kan bli fula om du klipper av dem på längden, de kommer att lägga sig i en hög och kanske ta en hel del ljus. Det blir snyggt och ger fiskarna många gömställen, men det tar plats. Jag skulle nog inte vilja ha 5 guramis i samma kar. Mina två honor tjafsade lite sinsemellan när jag hade 3 (en hane med två honor). Det är givetvis individuellt, men då mina ändå var relativt schyssta jämfört med många andra exemplar skulle jag inte våga chansa. De blir ändå ganska stora. En hane med två honor eller en hane med tre honor skulle jag rekommendera i ditt kar. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Denarau
7/5/17, 10:01 AM
#84

Vilken sorts Gurami hade du?

Cecilia.S
7/5/17, 10:18 AM
#85

Jag hade Trichogaster trichopterus 🙂 Det vill säga Blå gurami, jag hade dock färgvarianterna marmor och guld.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/5/17, 10:42 AM
#86

Blå gurami är väldigt fina! Men hur kommer det sig att man i djurbutikerna kan hålla 10 st guramis tillsammans?

Lillyrod
7/5/17, 12:24 PM
#87

I en butik vistas inte djuren någon längre tid. Det är inte inrett så att de kan skaffa sig revir heller. Om de får gå kvar så blir det tjafs där med så småningom. Man kan aldrig jämföra affären med karen man har hemma.

Denarau
7/5/17, 2:00 PM
#88

Tack för ett välmotiverat svar. Nu förstår jag!

Lillyrod
7/5/17, 6:07 PM
#89

👍

Denarau
7/10/17, 9:45 AM
#90

Växterna som jag har beställt förväntas att komma på onsdag/torsdag. Om jag har förstått det rätt behöver växterna växtnäring för att de ska trivas och växa i ett nystartat akvarie. Jag har varit och kollat upp växtnäring i en akvariebutik. Vilken hade ni valt samt varför?

Annons:
Denarau
7/10/17, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#91

.

Denarau
7/10/17, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Fotade även ett fantastiskt Trigon!

Lillyrod
7/10/17, 10:18 AM
#93

Jättesnyggt kar. 

Jag kör med pmdd i mina kar. Billigt och det växer så det knakar. Köper portionspåsar och blandar med vatten själv.

Jag har använt Tropicas gödning också och den är helt ok men fruktansvärt dyr trots att jag bara doserade hälften av vad bruksanvisningen sa.

Easylifes serie med Profito, Ferrum och Easycarbo har jag också använt och den är riktigt bra. Även den är ganska dyr när man har flera kar att hälla i 🙂

Denarau
7/10/17, 2:51 PM
#94

Jag tror att jag börjar med Tropicas gödningsmedel för att få igång akvariet ordentligt. Senare kommer jag absolut att köra med pmdd. Var köper ni det någonstans?

Jag har också funderat över att helt skippa siamesiak algätare och istället ha Otocinclus. Tanken är att jag ska ha 10 st av denna art. Är det ett bra beslut? Kommer de att städa mer effektivt än SEA?

Lillyrod
7/10/17, 2:58 PM
#95

Tropicas gödning är på intet sätt bättre än pmdd. Bara dyrare ; ) Pmdd köper man enklast hos Haack. www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81

Länge sen jag hade siameser men otocinclus slutar inte att städa när de blir äldre iallafall. Tio stycken är helt ok.

Denarau
7/12/17, 3:42 PM
#96

Jag har nu fyllt akvariet med vatten. Det är lite grumligt och "mjölkaktigt". Hur lång tid tar det tills vattnet blir riktigt klart? Är 25 grader celsius en bra temperatur?

Denarau
7/12/17, 3:44 PM
#97

När kan jag stoppa i den första fisken? Imorgon blir det att hämta akvarieväxter. Bilder kommer!

Annons:
Lillyrod
7/12/17, 4:09 PM
#98

Hur lång tid det tar innan det blir klart beror på varför det är grumligt. Det är sällan jag får grumligt när jag fyller.

Temperaturen bestämmer invånarna. Vem ska bo där och hur varmt vill de ha?

När du har möblerat karet klart med stenar, rötter växter osv kan du stoppa i första invånarna.

Cecilia.S
7/12/17, 4:17 PM
#99

25 grader C är en bra temperatur som de flesta "vanligare" akvariefiskar trivs i. Det är i stort sett alltid lite grumligt och "mjölkaktigt" i början, det är delvis mycket små luftbubblor som far runt i vattnet och delvis damm ifrån sanden, eventuellt från stenarna också. Dammet lägger sig så småningom och resten kommer du att ta med filtret och slamsugaren med tiden. 🙂

Bakteriekulturen kommer inte igång förrän du har stoppat ned de första levande varelserna i vattnet, i ditt fall blir det fiskar. Börja med ett mycket litet antal. Vilken art har du tänkt börja med och hur många individer är det tänkt att bli, som "inkörnings-fisk"? Eller kommer du att köra in akvariet med något annat vattenlevande djurslag, såsom exempelvis snäckor?

Du bör dock vänta med att köpa hem fisk tills det att akvariet är färdiginrett, d.v.s. tills den dag som växterna sitter där de ska och fiskarna har någonstans att gömma sig och söka skydd. Det här är nödvändigt för att fiskarna inte ska bli stressade - och för att de ska finna ett lugn i sin nya miljö. Flytten är nästan alltid stressframkallande och ett väldigt öppet akvarium underlättar inte återhämtningen 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/12/17, 6:46 PM
#100

#99 Jag har tänkt att föra över 3 st Black molly från mitt nuvarande mindre 54 liters akvarie. Dessa ska få gå i akvariet i två veckor innan jag fyller på med kardinaltetror. Efter ytterligare någon vecka kommer jag att sätta in ett stim otocinclus och senare guramis! Det kommer dock ta tid då jag vill förhindra att inte få en nitritspik som tar kol på alla fiskar.

Cecilia.S
7/12/17, 8:12 PM
#101

Det låter som en bra plan 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/13/17, 5:48 PM
#102

Har varit och köpt växter idag. Det blev 20 plantor! Akvariet är planterat och jag är väldigt nöjd. Bild på akvariet kommer imorgon ;)

Lillyrod
7/13/17, 5:49 PM
#103

Det ser vi fram emot : )

Denarau
7/13/17, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Växter!!

Annons:
Denarau
7/13/17, 5:53 PM
#105

Det blev 5 st Anabuis Nana 3 st Lysimachia Nummularia 7 st Vallniseria Gigantea 2 st Cuphea Angalloidea Några Nomophila Siamesis

Denarau
7/13/17, 6:08 PM
#106

Jag köpte också PMDD. Hur doserar jag de olika ämnena i i ett 240 liters akvarie. Hur ofta? Hur mycket?

Lillyrod
7/13/17, 6:35 PM
#107

Växtnäring doserar du efter varje vattenbyte alltså en gång i veckan. 

Pmdd doserar du 10 ml per 100 liter akvarievatten. 

När du gör vattenbyte så doserar du efter det. Du doserar alltså efter hur mycket vatten du byter.

Denarau
7/13/17, 7:14 PM
#108

Så i ett 240 liters akvarie blir det 6-8 ml liter om jag byter 30% vatten??

Lillyrod
7/13/17, 7:28 PM
#109

Nä nu tänkte jag nog fel. Jag doserar efter hela volymen. Var tvungen att tänka efter där lite men jo så gör jag. Jag kör 5 ml i mitt 54 liters och samma i mitt 60 liters. 10 ml i mitt 152 liters och det är lite för lite om man ska gå efter den rätta doseringen. Man ska tänka på att räkna bort för inredningen som tar ganska mycket i liter.

Denarau
7/14/17, 12:31 PM
#110

Akvariet har börjat klarna. Ska bli kul att höra vad ni tycker!

Denarau
7/14/17, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

.

Annons:
Denarau
7/14/17, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

.

Denarau
7/14/17, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

.

Denarau
7/14/17, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

.

Erratic_Eagle
7/14/17, 12:45 PM
#115

Snyggt👍👍😀

Lillyrod
7/14/17, 1:19 PM
#116

Det ser jättebra ut!

Denarau
7/14/17, 2:14 PM
#117

Tack! Jag blev väldigt nöjd

Erratic_Eagle
7/14/17, 2:20 PM
#118

Det ska du vara

Annons:
Draken
7/15/17, 10:47 AM
#119

Blir jättebra det där :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
7/15/17, 6:22 PM
#120

Tack Rovfisk!

Denarau
7/23/17, 1:14 PM
#121

Uppdatering på karet!

Denarau
7/23/17, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

.

Denarau
7/23/17, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Det växer bra!

Denarau
7/23/17, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

.

Lillyrod
7/23/17, 1:28 PM
#125

Det växer på bra och ser jättefint ut. Jag gillar dina grenar i karet 👍

Annons:
Denarau
7/23/17, 2:06 PM
#126

Tack! Tanken är att det till höger ska vara mangroverötter som sträcker sig ner i vattnet..

Denarau
7/24/17, 4:51 PM
#127

Har börjat få alger på båda växter och bakgrund. Köpte 8 otocinslus samt 3 siamesiska algätare. De är redan i full fart med att städa. Vilka fantastiska fiskar!

Cecilia.S
7/24/17, 8:48 PM
#128

Det har blivit jättefint, så härligt det ser ut :-) Både Ottos och siamesiska algätare är riktigt flitiga och duktiga - de är även otroligt intressanta och vackra att se på. Hoppas att du inte får något större algproblem, det är aldrig kul. Lite alger får du dock räkna med ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/25/17, 7:33 AM
#129

Lite alger skadar inte. Men när hela bakgrunden efter 1 vecka blivit täckt med alger så står det inte rätt till. Jag har sänkt ljustiden till 8h/dygn. Samt köpt dessa otociclusarna som redan efter 10 min började att ge sig på algerna. Siameserna står och skakar tillsammans men jag har sett att även de har börjat ta för sig. Fina fiskar! Jag har läst att otocinclus kräver vegetabiliskt foder också. Vilken grönsak brukar vara deras favorit?

Lillyrod
7/25/17, 7:41 AM
#130

Ottosar äter det mesta som de andra fiskarna får. Mina är väldigt förtjusta i hemgjord räkmix 😃

Annars är broccoli en klar favorit här hemma.

Denarau
7/25/17, 7:47 AM
#131

Hemgjorde räkmix låter gott. Nästa så att man själv vill smaka..!😊

Denarau
7/29/17, 8:22 AM
#132

Jag har belysningen tänd 8 h/dag. Är det förlite? Vill att växterna ska trivas och växa!

Annons:
Lillyrod
7/29/17, 11:19 AM
#133

Om det ser ut att fungera så låt det vara på 8 timmar. Max 10 timmar per dag brukar man säga men ser det bra ut så låt det vara.

Denarau
7/29/17, 4:05 PM
#134

Tack. Då låter jag det vara så!

Denarau
8/2/17, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Har precis kommit hem från semestern. Både fiskar och växter mår bra. Även vattenvärdena är ok även om ph ligger strax under 7. Möttes dock av massor med trådalger. Har tagit bort det mesta under senaste timmen. Skriver mer i en ny tråd om detta… Tänkte slänga in en bild och låta er se hur akvariet ser ut!

Denarau
8/2/17, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Här är en av mina tre siamesisak algätare. Den mumsar för tillfället på alger! :-)

Erratic_Eagle
8/3/17, 8:29 PM
#137

Han var att lite rund om magen, precis som de ska vara😋👌

Denarau
8/4/17, 9:37 AM
#138

Du ska bara veta hur h*n har växt under senaste veckan. De äter ju konstant alger så det är ju inte så konstigt! ;-)

Draken
8/4/17, 11:05 AM
#139

Ser bra ut. Riktigt lummigt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Denarau
8/4/17, 12:14 PM
#140

Tack så mycket! :) Jag funderar över att köpa två sådana här växter https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvariefiskar-levande-fiskar-vaxter-for-akvarium/akvarievaxter/imazo-vaxt-i-kruka-echinodorus-bleheri.html och plantera dem bakom anabuis nana på var sin sida i akvariet. Tror ni att det skulle se bra ut?

[nevamisse]
8/5/17, 6:34 PM
#141

Vilket fint akvarium!

Denarau
8/5/17, 8:36 PM
#142

#141 Tack så mycket! Kul att folk ger positiv feedback!

Cecilia.S
8/5/17, 9:54 PM
#143

#140 Det skulle nog bli jättefint 🙂 Den blir relativt stor och kan med stor sannolikhet sträcka sig upp till ytan efter att den har växt till sig.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
8/6/17, 1:01 AM
#144

Mellan de två anabuisplatorna till höger finns ett litet skott av en liknande växt. Hoppas den tar sig då alla blad var skadade (klippte bort dem) och det i princip bara var rötterna kvar och några pyttesmå blad…

Denarau
8/12/17, 2:56 PM
#145

För 5 dagar sedan införskaffade jag 3 blå guramis. De trivs, äter mycket och är snälla mot andra fiskar. Idag märkte jag att det var fullt av skum på ytan bland växterna. Misstänker att det är ett skumbo. Är det det? Vad kommer att hända härnäst?(Mobilbild)

Denarau
8/12/17, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Bild på hanen

Annons:
Denarau
8/12/17, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

.

Denarau
8/12/17, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Och själva "skummet"

Draken
8/12/17, 5:53 PM
#149

Ser ut som det skulle kunna vara ett skumbo. Men det är inte helt lyckat, det ser lite "tunt" ut. Men de brukar sällan lyckas bra första gångerna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
8/14/17, 8:48 PM
#150

Skumboet är borta nu. :( Det är en ganska stark vattencirkulation vid ytan så antagligen har det åkt med strömmen. Det är nog som du skriver #129. Att ungfiskarna behöver lite mer träning ;)

JoakimJansson85
8/14/17, 11:42 PM
#151

Jättefint akvarium! Bra inspiration:)

Denarau
8/19/17, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#152

Liten uppdatering! Akvariet ser bra ut. Klippte rejält på vallen då den växt ca 40 cm. Det har även kommit skott från denna växt, ca 5 st som jag har omplacerat i akvariet. Billigt och bra ;) Svärdplantan som jag trodde var död har kommit till liv igen. Nya små gröna löv har växt ut! Fiskarna trivs ihop och är snälla mot varandra. Det råder verkligen harmoni i akvariet!

Denarau
8/19/17, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Guramihanen var också framme vid rutan och ville bli plåtad!

Annons:
Denarau
8/19/17, 4:43 PM
#154

Tack #151

Denarau
9/16/17, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Glad är jag men gladast är nog mina föräldrar som slipper vattenskador i huset!

Draken
9/16/17, 10:52 AM
#156

Det där är jättebra grejer, förstår att både du och dina föräldrar är glada ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
9/25/17, 6:51 PM
#157

Idag gjorde jag mitt första vattenbyte med min nya utrustning. Gick smidigt och spillde inte en droppe. Rekommenderar starkt!

Denarau
9/25/17, 6:55 PM
#158

Varje gång jag byter vatten plockar jag en hel del trådalger som bara kommer tillbaks hela tiden. Jag har läst att om man göder mer minskar algerna då växterna växer bättre och därmed fäster algerna inte lika bra. Stämmer det? Har ni några fler råd?

Lillyrod
9/25/17, 7:25 PM
#159

Trådalger tycker jag är jobbiga att komma tillrätta med. Jag har kört minsta motståndets lag och kapat av och slängt växter som det sitter på. Annan inredning har jag antingen skrubbat ordentligt eller helt enkelt bytt ut.

Det finns en bra artikel med lite råd här:

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/53a9e76ace12c41bb1000081-haralger-lite-fakta-och-forsta-hjalpen?articles-3

Denarau
9/27/17, 7:53 AM
#160

Tack! Ska fortsätta kampen mot dessa rackare!

Annons:
Denarau
12/14/17, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Grönt är skönt! ;)

Mateoz
12/14/17, 7:18 PM
#162

Jäklar vad det har växt! Ursnyggt kar du har 😍

Denarau
12/14/17, 7:24 PM
#163

Tack så mycket mateo!

Svärdplantan i inägg #152 är samma svärdplanta som i bilden ovan till höger. Den har verkligen återhämtat sig!

Lillyrod
12/14/17, 7:27 PM
#164

Väldigt fint. Det är så snyggt med mycket växter : )

Draken
12/15/17, 8:19 AM
#165

Otroligt vad det har växt. Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
12/15/17, 10:31 AM
#166

Det glädjer mig att ni tycker om det!

Björn J.
12/17/17, 10:30 PM
#167

Jag tycket att det ser riskabelt ut med alla de stora stenarna…! Men du kanske har limmat dem med silikon? Jag är rädd att de kommer på glid och skaldar någon ruta, Sluttningarna du gjort av sanden kommer så småningom att flytta på sig och ta med sig stenarna. Det går sällan att göra sådana kraftiga sluttningar. Jag inredde nyligen ett Trigon 350, liksom du köpte jag Juwels bakgrund, men Stone Clay, och Juwels terasser, eller "stödmurar" eller vad de heter och byggde terasser med dessa och då kan ju sanden/gruset inte flytta på sig. Alger och växter…. Du skall ha tio timmars ljus, vare sig mer eller mindre. Växternas DNA är förprogrammerade att köra fotosyntes i tio timmar, kortare eller längre belysningstid gynnar bara olika slags alger. Trådalger får man i början, när du får fart på växterna försvinner dessa. Siamensisarna äter inte fullvuxna trådalger, men brukar kunna beta av dem när de är små. Tånk på att siamensien är en stimfisk, du kan ha minst tio stycken i ditt akvarium! Men om två år ungefär är de 15 cm långa…. Hade du någon växtgödning i bottenlagret under sanden? Jag lägger altid i Panduros blomsterlera och ganska ofta plattor av pressad men ogödslad trädgårdstorv. Sedan flytande växtnäring med järn i vattnet. Konstigt att du fick lysrörsversionen, då Juwel sedan en tid tillbaka gått över till LED-ljus. Men kanske lika bra det, då jag inte är helt nöjd med min lysdiodsbelysning, de där naturerören gillar jag inte riktigt. Men strömförbrukningen blir betydligt lägre.

Annons:
Draken
12/18/17, 9:46 AM
#168

Visst kan stenarna flytta på sig, men tror inte de flyttar sig med en sådan hastighet att de smäller in och skadar glaset. Ser dessutom ut att vara kolsten, och de väger inte så mycket.

Vad gäller ljustiden, jag har mina inställd på timer (förutom ledrampen som är inställd på dygnets ljustider) Jag har belysningen tänd sammanlagd 8 timmar pr. dygn, har inga större problem med vare sig alger eller att växterna mår dåligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
12/18/17, 5:39 PM
#169

Jag ser inte heller något problem med de stenarna. Har betydligt tyngre sten i mitt kar som legat i flera år utan problem i sandbacke : )

I mina väl ingångna kar kan ljuset vara på både 12 och 14 timmar ibland när jag jobbar sent Det brukar inte hända så mycket. Däremot nystartade är jag mer noga med.

Denarau
12/18/17, 8:23 PM
#170

Hej Björn J. och välkommen till min akvarietråd!

Stenarna som jag har använt mig av i min aquascape väger tillsammans ca. 30 kg. I mitten vid “sluttningen” har jag även lagt en tunn frigolitskiva för att stenarna inte ska ha direkt kontakt med glaset. När jag placerade ut stenarna var jag väldigt noggrann med att de skulle stå stadigt och idag efter 4 månader har de inte rört sig en millimeter. Sanden ligger kvar på samma plats som från början. Har använt mig av tunna plastskivor för att förhindra att större mängder sand rinner iväg. Och nej, har inte använt mig av silikon eller lim, helt naturligt! Skulle vara intressant att se hur du inrett ditt akvarium. Det låter som du har mycket bättre koll än vad jag har angående det här med “stödmurar eller vad de heter” precis som du uttryckte det…

Har tänt 9 h/dygn. Det är lagom för just mitt akvarie då jag hittat en rytm som passar. Självklart är det olika för akvarium till akvarium angående antalet timmar man har tänt. Man måste dock ta hänsyn till mängden växter, antalet fiskar, ljusstyrka och massa andra aspekter. 

Siameserna är duktiga algbekämpare! Att ha 10 st i mitt 240 liters anser jag vara lite väl många. Min tanke är att ha ett sällskapsakvarium och inget artakvarium med enbart Siamesiska algätare.  ;)

För tillfället kör jag enbart med med PMDD. Funkar utmärkt och som du kan se på bilderna trivs växterna bra utan någon blomsterlera eller näringsstavar. Vågar inte ta risken då jag inter hittar mycket information om den metoden.

Denarau
12/18/17, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Nytagen bild!

Cecilia.S
12/19/17, 8:43 AM
#172

Nämen titta så fint! :D Åhh, saknar guramis så mycket

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
12/19/17, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Hårt arbetande siameser!😍

Lillyrod
12/19/17, 5:58 PM
#174

Fina bilder 👍

Annons:
Denarau
12/19/17, 8:31 PM
#175

Tack!😎

Denarau
2/20/18, 10:32 AM
#176

Det var länge sedan som jag skrev något om hur akvariet mår. Har haft fullt upp med skola och träning och har inte haft så mycket tid åt mitt mästerverk! ;) 

Generellt mår akvariet och dess invånare bra. Lite trådalger plockas vid varje vattenbyte men de fortsätter att komma tillbaks oavsett  vad jag gör. Det är något som man kan leva med…

Kardinalstimmet har utökats och är nu närmare 25 individer. Det är fantastiskt fint när de stimmar och simmar i en stor klunga!

Jag har även fått ytterligare en reflektor. Akvariet är mycket ljusare, det är något som alla borde pröva!

Denarau
2/20/18, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Sorgmanteltetror som ville  vara med på bild!

Denarau
2/20/18, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

.

Denarau
2/20/18, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

.

Denarau
2/20/18, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

.

Lillyrod
2/20/18, 6:45 PM
#181

Tjusiga bilder 👍

Annons:
Galaxy86
2/20/18, 7:07 PM
#182

Har likadant akvarium haft i flera år. Jag mycket nöjd 😀

Pokemon hundar och konst

Denna kommentar har tagits bort.
Galaxy86
2/20/18, 7:08 PM
#184

Någon som vill radera? Det buggar 😢

Pokemon hundar och konst

Draken
2/21/18, 8:28 AM
#185

Jättefina bilder

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2/21/18, 9:06 AM
#186

😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
5/6/18, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Uppdatering!

Draken
5/7/18, 9:11 PM
#188

Wow, snyggt  😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Peymr16
5/9/18, 6:40 PM
#189

Vad är det för grenar. Vilken trä

Denarau
5/9/18, 8:03 PM
#190

Tack rovfisk!

#189 Det är vanliga tunna grenar från lövträd, plockade direkt från naturen!

färgfest
5/10/18, 11:48 AM
#191

Love it!

Peymr16
5/14/18, 5:55 PM
#192

👍👍👍

Upp till toppen
Annons: