Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 1809 ggr
Chilenita1
2017-06-20 10:10

Slöjstjärtar.. är det vanligt beteende

Hej! Efter ett större vattenbyte blev mina hanar helt galna efter just en av mina honor. Hon får inte simma ifred utan alla följer efter henne hela tiden. Tycker lite synd om henne då det ser nästan våldsamt ut hur de följer henne o nafsar hela tiden!! Är detta ett vanligt beteende och om inte vad kan jag göra?

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-06-20 12:03
#1

Ja, jag skulle säga att det tillhör vanligheterna. Du har med största sannolikhet råkat sätta igång lek med vattenbytet. Det är lätt hänt, Guldfisk leker ofta och gärna! Du kan dela av karet om hon blir alldeles för stressad utav det. Det är en fördel att ha hanar och honor i separata kar när det gäller Guldfisk, upplever jag och så slipper man mjölke i hela karet, ägg, och yngel i mängder… Alternativt ha betydligt fler honor än hanar om man vill ha dem tillsammans ändå.

Chilenita1
2017-06-20 14:28
#2

Hej! Jag la över henne och en hane så det inte skulle bli för jobbigt för henne i ett mindre kar. Efter en stund när jag titta till dom ligger det fullt med ägg i akvariet. Jag har nu lagt tbx fiskarna i det stora karet o alla har lugnat ner sig :) Men nu har jag ett litet akvarium med massa ägg…. Har ni några råd på hur jag ska göra med dessa? Det är inte stort kanske högst 30l. Har ingen aning hur lång tid det tar för att se om de hann bli befruktade?? Behöver de något speciellt? Har en luft pump igång inget annat…

Upp till toppen
Annons: