Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1665 ggr
Nubu
6/18/17, 9:10 PM

Massa bajs!

Helt ny på det här med akvarium. Har just startar upp ett 60-liters som jag grundade enligt de "regler" jag läst mig till här i forumet och i onsdags var det så dags att köpa in de första fiskarna; 3 st Molly och 3 ottosar. Redan nu är akvariey helt översvämmad med bajs (!) som både driver omkring och ligger som en jkla matta över botten. Det är fullt! Jag har varit sparsam med maten och har en bra pump, men är det meningen att de ska bajsa så här mycket? Redan imorse hade hela filtret kloggat igen till den grad att det nästan stod still (!) i vattnet när jag vaknade. Blev tvungen att göra rent det, trots att jag vet att man ska låta det vara i minst tre veckor efter uppstart. Hittar ingen tråd om det här problemet, och misstänker att jag kommer få svar som: "du matar för mycket", men det känns orimligt, har verkligen inte matat mer än att de äter upp allt på strax under en minut.. Vattnet känns så himla äckligt med allt bajs som ligger på botten och flyter omkring tack vare pumpen :(

Annons:
Lojs
6/18/17, 9:19 PM
#1

Låter som att pumpen är underdimensionerad för karet och mängden fisk. Molly kan vara rätt bra bajsmaskiner och är rätt stora i ett 60l, jag gissar på att de är bovarna. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/18/17, 9:23 PM
#2

Jag säger som vi alltid säger på den här sidan. En bild. Det är svårt att säga något om saken annars. 

Du har rätt i att det ska inte kunna bli så mycket bajs så jag undrar om det är något annat. Karet är egentligen för litet för Molly. De blir ganska stora och behöver mer att röra sig på. Otocinclus är en stimfisk och vill vara minst 6 stycken. De är också känsliga för dåligt vatten så det är jättebra att du frågar med en gång. Ottosar kan man fylla på med fler när karet gått in sig lite mer.

Lite mat är oftast väldigt mycket mindre än man tror ; )

Fridiipida
6/18/17, 9:24 PM
#3

Fiskarna kan vara stressade efter flytten till nytt akvarium och bajsa lite mer än vanligt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
6/18/17, 9:30 PM
#4

För att bajsa mer än vanligt i flera dagar krävs ju att man matar på ganska ordentligt också….

Cecilia.S
6/19/17, 10:55 AM
#5

Jag håller nog med de andra om att molly-trion, delvis, är bovarna. De är flitiga bajsmaskiner och överbelastar lätt ett för litet akvarium, vilket jag tyvärr skulle påstå att ett 60 liters akvarium är. Samtidigt vill gärna ottosarna vara flera, vilket innebär att du gärna kan fylla på deras lilla stim med i alla fall 3 individer till. Detta får du dock vänta med i några veckor, så att akvariet hinner stabilisera sig och börja bygga upp en bakteriekultur. 

Det är otroligt lätt att övermata och många gör det utan att de vet om det. Det har jag också råkat göra, utan att jag då visste om det. Det tog ett tag att förstå hur lite fiskar behöver äta, men jag ska försöka förklara hur jag tänker kring matningen i dagsläget😊 I ett nystartat akvarium hade inte jag matat mer än varannan eller var tredje dag, då med små mängder mat vid varje mattillfälle. Detta just för att inte överbelasta akvariet och på så sätt minska risken för att drabbas av en nitritspik (eller mycket nitrat, vilket kan orsaka massdöd). Med snål matning kommer du också att undvika mycket alger, samtidigt som fiskarnas tarmar får vila till och från; de blir inte överbelastade, vilket innebär att fiskarna hinner ta upp näringen ur maten (annars följer mycket näring med maten ut, vilket gynnar både alger och skräpsnäckor, vilket innebär att du även kan undvika snäckinvasion med snål matning 😉). 

Jag hade fodrat med: En liten nypa torrfoder eller ett kryddmått med frysfoder var 3:e dag, sedan med någon typ av vegetabilisk föda då både mollys och ottos behöver det. De vegetabiliska tillskotten kan ges med exempelvis algtabletter (ca 1 tablett) eller grönsaker (grönsakslexikon hittar du HÄR) 1-2 gånger i veckan. Om du ger detta 2 gånger i veckan kan du dock ta bort ett mattillfälle med torr- eller frysfoder, så att du endast fodrar med det 2 gånger i veckan istället för 3.

Hur många liter i timmen drar din pump?

Jag instämmer även med Lillyrod, om det är någonting annat som inte stämmer kan vi hjälpa dig genom att få se en bild på akvariet 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
6/19/17, 11:08 AM
#6

Ledsen om #5 blev lite virrig men jag hoppas att du förstod ändå 😇🤪

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Upp till toppen
Annons: