Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1435 ggr
Denarau
2017-06-18 18:55

Juwel Rio 180

Hej!

Inom de närmaste veckorna kommer jag att införskaffa ett Juwel Rio 180. Jag anser att det är ett väldigt praktiskt akvarium med effektivt pumphus och bra lysrör. Akvariet kommer att vara ett sällskapsakvarie där fredliga arter kommer att leva i harmoni.

Jag kommer nu att beskriva hur jag har tänkt inreda akvariet samt vilka fiskar som kommer att bo i detta kar. Jag har också en del frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på!

Akvariet är 101x50x41 (cm), 180 liter

INREDNING:  
- Juwels egna btn bakgrund. (Stone granit.) Detta kommer att ge akvariet en naturlig look som om det verkligen vore hämtat direkt ur naturen. Jag ska försöka gömma pumphuset med liknande 3D bitar för att verkligen lyckas med miljön.

- Botten kommer att vara någon ljusare variant av finkornigt grus. Tanken med att ha ett ljust bottensubstrakt är att akvariet ska lysa upp extra mycket under kvällen när det är mörkt omkring i rummet.  Jag har också för mig att det blir en bättre bakterieflora i finkornigt grus/sand samt att det är enklare att plantera växter.

- Växter är en av de svåraste sakerna när det kommer till akvarie och inredning. Jag vill gärna ha stora och tåliga växter som fyller upp akvariet på ett effektivt sätt. Jag skulle vilja ha flera olika färger på växterna för att få en variation. 1. Vilka växter rekommenderar ni som skulle uppfylla mina önskemål? 2. Finns det någon här som säljer växter? Då skulle jag vara väldigt intresserad!

- Jag har tänkt att ha både sten och rötter i akvariet för att få det att se så naturligt ut samt för att ge många gömställen till fiskarna. Mer om mina inredningsidéer kommer senare…

FISKAR:
- Jag har tänkt ha 3 siamesiska algätare då de är väldigt duktiga på att städa och hålla bort alger från akvariet.

- 2 ancristusar som städar botten. Jag skulle gärna vilja en hona och hane som senare kan para sig. Städar en ancristus mer än vad den skräpar ner?

- Ett stim kardinaltetror på 15-20 individer. Tanken med dessa är att de ska simma gemensamt och ge en fin färg och utstrålning.

- Ett par fjärilciklider. Jag vet inte speciellt mycket om denna fiskart och skulle gärna vilja vet mer. Var kan jag läsa mer om denna art?

-Till sist skulle jag vilja ha ett huvudtema i akvariet. Detta skulle vara någon större, livlig, fredlig och vacker fisk. Jag har funderat över guramis men skulle gärna vilja höra era tankar och funderingar angående fiskval!

Uppdateringar kommer att komma!

Annons:
Draken
2017-06-18 19:08
#1

Hej.

Vad gäller ditt fiskval, så rekomenderar jag att du hittar någon annan art än just fjärilscikliden till ditt akvarium. De är väldigt sönderavlade och lever inte många månader efter att de är köpta. Dessutom så är det ingen bra kombination med just Gurami, som kan bli  revirhävdande. Ett större stim med Kardinaltetror skulle vara snyggt, ancitrus på botten är en god ide, men de är inte särskillt bra städare när de växer till. Ju större/äldre de blir, ju latare blir de ;) Sen kan du ju ha ett par Gurami som huvudtema. Karet är ju också ganska fullt med dessa invånare.

Lillyrod säljer jättefina växter, och jag tror att även Lilozeit säljer växter ibland, men jag är lite mer osäker på det ;) Jag rekomenderar också att du köper mycket snabbväxande växter, det är bättre för vattenkvaliteen.

Lycka till :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2017-06-18 19:17
#2

Jag hade plockat bort ancistrusen och fjärilscikliderna. Rovfisk har redan sagt varför fjärilsciklider är lite tråkiga även om de är mycket vackra. Jag hade valt en Apistogramma. Inte en av de allra vanligaste som agasizzii eller borelli utan någon av alla de andra som finns. Apiston blir då huvudnumret i karet.

Ancistrus skräpar definitivt ner mer än den städar. Äter alger gör den bara när den är väldigt ung. Du har ju redan siamesen till det också. 

Jag hade valt corydoras på botten eftersom du ska ha sand. De lever i samma habitat som Apistogramma och tetrorna så de passar in där. 

Ja jag har för det mesta växter att sälja 😉

Denarau
2017-06-19 12:14
#3

Tack för snabba och välmotiverade svar!

Jag byter då ut fjärilcikliderna mot något annat. Lillyrod föreslog att jag kunde ha Apistogamma. Jag kollade upp denna fiskart men hittade inte speciellt mycket info. Hur många fiskar av denna art kan man ha i akvariet? En hane och flera honor? Är det en vanlig akvariefisk i butikerna?

Sedan kommer det till guramis. Kan man endast ha ett par eller kan man ha flera individer i samma kar?

Lillyrod
2017-06-19 20:42
#4

Det finns massor av information om olika Apistogramma. Det är liksom förnamnet och sen är efternamnet vilken sort det är. 

Det finns en artikel här på sajten om Ap Baenschi som är en väldigt trevlig fisk. Macmasteri är en annan som också är trevlig men lite känsligare. 

Ett par är det bästa att ha eftersom både honan och hanen tar revir. En del rekommenderar flera honor men det blir bråkigt i karet då. De vanligaste är de båda jag nämnde i första inlägget och de finns alltid i butikerna. Välj gärna någon av de andra som inte är så mycket avlade. Det finns säkert ett 50-tal olika sorter : )

Man ska inte ha både Apistogramma och Gurami. De är båda sk huvudnummer i karet och lite revirhävdande vid lek.

Denarau
2017-06-20 09:03
#5

Ett par guramis blir då perfekt. Jag har alltid beundrat denna fisk! Men vilka fler fiskar skulle jag kunna ha nu, utöver siameserna, kardinalerna och guramerna?

Denarau
2017-06-20 09:04
#6

Vill också lägga till att det blir 240 liter istället för 180!

Annons:
Lillyrod
2017-06-20 17:18
#7

Det är bara att söka och leta efter fiskar du faller för och sen kontrollera om de vill ha samma sorts hem som de andra. Det är jättesvårt att råda när man inte vet vad du är intresserad av mer.

Siameserna och guramisen kommer från Asien. De flesta tetror är från Sydamerika. Du kanske ska leta bland fiskar som kommer från Asien så hittar du lite att fundera på : )

Cecilia.S
2017-06-20 18:03
#8

Jag hade nog nöjt mig med Gurami (1+2 eller 1+1) och en grupp siamesiska algätare tillsammans med t.ex. ett stim kopparbarber (också från Asien). Om man vill förhålla sig till det asiatiska temat och vill ha en ytterligare art, passar exempelvis en del botier in. Annars skulle säkerligen exempelvis corydoras fungera bra, dessa kommer dock inte från Asien.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Regni68
2017-06-29 20:23
#9

Jag har 20 kardinaltetror i ett Rio 180 liter. Det ser ibland lite ynkligt ut. Ju större stim desto bättre under förutsättning att man inte har för många andra fiskar.

Akvaristen
2017-07-01 12:09
#10

Mitt råd är att välja bort siameser och välja otocinclus istället. Siameser blir stora fort och lata.

Denarau
2017-07-01 17:05
#11

Hur lång tid tar det tills att de blir fullvuxna och "lata"?

Denarau
2017-07-01 17:06
#12

Siameserna då

Lillyrod
2017-07-01 17:10
#13

Det är länge sen jag hade siameser men det är betydligt bättre "klipp" i dem än Ancistrus iallafall : ) 

Bästa algätarna bland fiskarna är nog otocinclus vad jag vet.

Annons:
Denarau
2017-07-01 17:19
#14

Jag tror att jag kommer ha båda två då. 3 siameser och 4 Ottos. Är det en bra kombination?

Lillyrod
2017-07-01 17:32
#15

Otocinclus är en stimfisk och bör vara så många som möjligt skulle jag vilja säga. Absolut minsta antal är 6 stycken annars lär du aldrig se dem. De är skygga ensamma.

Denarau
2017-07-01 17:41
#16

Okej. Då får det bli det i så fall!😊 Är denna fisk verkligen bättre än Siamesiska allätare?

Lillyrod
2017-07-01 17:48
#17

Det vet jag inte. Kan nog vara individuellt också.

Cecilia.S
2017-07-01 17:55
#18

Mina siamesiska algätare är uppåt 8 cm nu, inte särskilt stora men de har ändå växt på dig en del sedan jag tog hem dom. De städar fortfarande flitigt - och är otroligt vackra att se på :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
2017-07-01 18:28
#19

Håller helt med #18. SEA är verklien fina att titta på… Men ni säger att de blir lata när de blir stora. Hur lång tid tar det till att de är alldeles fullvuxna? Städar de inte alls när de blir fullvuxna?

Lillyrod
2017-07-01 18:37
#20

Jag har inte hört någon annanstans att siameser lägger av med algätande. Det är Ancistrus som är kända att bli lata när de blir lite äldre.

Annons:
Cecilia.S
2017-07-01 18:45
#21

Jag har endast läst om det, b.la. här på akvariefisk, men det är givetvis ingenting som är helt säkert. Mitt gäng har nog växt 2-3 cm på (ca) ett halvår, så de växer ändå relativt snabbt. Jag tror dock inte att de blir fullvuxna förrän om några år 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
2017-07-01 19:55
#22

Jag tror det blir några siameser samt ett stim otocinclus så att man är på den säkra sidan!😉

Akvaristen
2017-07-02 09:13
#23

Siameser är vackra och det håller jag med er om men jag kände att när du ska ha ett par Gurami som verkar bli de fiskar som är störst i akvariet och då vill man inte ha andra som tar bort uppmärksamheten ifrån dem och det gör siameser för de blir stora. Därför föreslog jag otocinclus. Latheten hos siameserna brukar falla in efter 3 år ungefär.

Denarau
2017-07-03 22:36
#24

3 år är en lång tid. Siameserna blir nog bra till mitt akvarie!

Upp till toppen
Annons: