Annons:
Etikettväxter
Läst 1129 ggr
Aras1
6/12/17, 8:42 PM

Alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som känner igen detta? Alger? Känns gummiliknande :P Vad kan vi göra?

Annons:
Lillyrod
6/12/17, 8:48 PM
#1

Vad är det som det sitter på`?

Lizelda
6/13/17, 3:51 PM
#2

#1 Ser ut som en akvariedekoration i form av ett skepp.

Kör den i diskmaskinen om det är mycket, annars kan en tandborste fungera fullt tillräckligt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
6/13/17, 3:53 PM
#3

Ser svart och slemmigt ut …Cyano ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aras1
6/13/17, 5:11 PM
#4

Japp sitter på ett skepp. Vi fick bort det en gång men kommer tillbaka så därför undrar jag om någon känner igen det. Ser slemmigt och mossigt ut men kändes mer som gummiliknande och luktar kloak :P

Lillyrod
6/13/17, 6:09 PM
#5

Det låter som cyano. Det luktar gammalt träskvatten typ. Det är slemmigt och lätt att ta bort. 

Det brukar komma av övergödning, för mycket/för lång tid med ljus och stillastående vatten.

Aras1
6/14/17, 10:06 PM
#6

Läste lite om det och det låter som att det kan vara cyano. Verkade krångligt att bli av med? Så dra ner på ljustimmar och inte mata så mycket?

Annons:
Lillyrod
6/15/17, 5:33 AM
#7

Ja det är en bra början. Om du kan så öka flödet på pumpen så att det blir lite mer cirkulation i karet med. Det tycker inte cyano om : )

molam
6/16/17, 3:10 PM
#8

Testa Släcka karet och ha det helt släckt (Täck gärna över det med) I tre dygn, inget matande inget ljus. Snabbaste och hittills Bästa (För mig) sättet att ta död på Cyano! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Loppelus
6/17/17, 9:17 AM
#9

Det finns bra medel mot cyano med.

Djurälskare

Cecilia.S
6/17/17, 2:43 PM
#10

Jag tycker att det låter som en bra början med snålare matning och mindre ljustimmar. Om möjligt är det även bra, som Lillyrod skrev, att öka cirkulationen. I det fall att du inte lyckas bli av med cyanon, kan du testa att mörklägga akvariumet (som Molam skrev) i tre dagar. Det tar död på algen :-) Jag skulle dock undvika algdödande medel.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
6/18/17, 10:11 AM
#11

#9 De algdödande medel som tar död på cyanobakterien (ja, det är en algbakterie) Kan även ta död på all annan växtlighet i karet, och även snäckor och räkor, så det skulle jag inte rekomendera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aras1
6/20/17, 8:28 PM
#12

Tack för alla tips :) Bara att försöka då!

Aras1
6/20/17, 8:29 PM
#13

En fråga till :) Om vi mörklägger… kan fiskarna vara kvar?

Annons:
Lillyrod
6/20/17, 8:30 PM
#14

Är det bara skeppet som är drabbat eller resten av karet också? Cyano brukar inte lägga sig bara på ett ställe det är därför jag undrar : )

Aras1
6/20/17, 8:33 PM
#15

Det mesta var på skeppet och en träbit. Ser att det även finns på en del av gruset på botten.

Lillyrod
6/20/17, 8:42 PM
#16

Ja då kan det nog vara cyano.

oh-la
6/20/17, 8:51 PM
#17

Jag rekommenderar mörkläggning, men det förutsätter att man har bra cirkulation och filter. Fiskarna klarar sig utmärkt utan belysning. Jag har alltid mörklagt vid cyano. Ibland behöver man göra det flera gånger för att verkligen bli av med det.

Aras1
6/24/17, 1:34 PM
#18

Tack för råd. Ska prova mörklägga :)

Upp till toppen
Annons: