Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 970 ggr
Aras1
5/30/17, 9:23 PM

Scalare yngel

Ni som har erfarenhet av Scalare :) Har ett lekpar. Dom har lagt många kullar men i akvariet får dom inte vara i fred och förlorat alla kullar. Vi bestämde oss för att försöka föda upp åtminstone nån egen och har provat på de senaste kullarna men inte lyckats. Nu sist flyttade vi äggen till eget akvarium. Allt väl med kläckning och de blev frisimmande. Ynglen har varit frisimmande i ca en vecka och vi hade ett 40-tal som överlevde. Idag var ynglen slöare och bara ca ett 20-tal kvar. Vi misstänker att vi fått nån bakterietillväxt i akvariet och bestämde oss för att flytta dom till yngellåda i det stora akvariet. Rätt eller fel lär märkas. En liten desperat åtgärd för att försöka rädda de som var kvar. Nu till den intressanta observationen :) Föräldrarna verkar känna igen att ynglen är där. Dom är kring lådan och jagar bort alla andra fiskar. Nån som har erfarenhet? Intressant att se iaf :) Vi har försökt så många gånger nu att försöka med ynglen så jag hoppas att nån överlever iaf! Vet inte riktigt vad vi gör för fel. Googlar och läser på och försöker göra allt rätt. Är Scalare svåra att föda upp rent allmänt? Bör man byta en del vatten varje dag? I så fall fylla på med vanligt kranvatten? Till sist….är det möjligt att dom känner igen sina barn? Jag har även skrivit förut om att jag har tre Scalare som verkar vakta. Detta har dock varit olika från gång till gång. Denna gång var dom tre igen. Tror vi har tre honor och en hane men är inte säker. Skulle vara intressant att höra era åsikter :)

Annons:
Draken
6/2/17, 12:25 PM
#1

Väldigt unga scalarer är mycket känsliga för svängningar i vattenvärdena, och således ganska svåra att föda upp.

Ett sak du kan försöka göra, är att flytta lekparet till ett eget akvarium, och bygga upp så det blir så optimalt som möjligt för lek. Låt föräldrarna vara med ynglena hela tiden, tills de är 2-3 månader och har uppnått en storlek på kring 3-5 cm i kroppen (utan fenor)

Vad gäller din andra fråga, så skulle jag vilja påstå att ja, de känner igen sina yngel medans de är riktigt små.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aras1
6/12/17, 8:40 PM
#2

Tack för tips :) ska försöka göra så

Draken
6/13/17, 3:51 PM
#3

Så lite så :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: