Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5624 ggr
Lojs
5/10/17, 10:33 AM

Lojs akvarium #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fortsättning på min tråd som finns här http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54c4d843ce12c410ea0038e6-lojs-akvarie?discussions-1

Bilden som här får illustrera min tråd är på en av mina snyggaste fiskar, en japanblå dubbelsvärdad guppyhane (troligtvis endlershybrid).

Jag har då för tillfället 4 kar igång. Så snart maken är klar med en ny bänk till det nya karet jag köpt (126l), förhoppningsvis imorgon, så ska jag starta upp det med.

Jag fokuserar väl mest på levandefödare. Jag tycker allt är finare i blått, så framtidsplanen är väl att ha en himla mix av olika teckningar av blå Platy och olika varianter och fenformer på blå guppy/endlershybrider.

De karen jag har just nu:

240L
Väldigt överbefolkat just nu, men det kommer lösa sig när det nya karet kommit igång ordentligt. Mitt "huvudkar" eller vad man säger. 
Invånare:
Massor av platys i nästan alla färger
Guppys och endlers - blå/gula guppys, japanblå guppys (lite mindre, tror de är endlershybrider) och leopardendlers.
Glödbandstetror 18 stycken
Pygmépansarmalar 6 stycken, ska utöka med ett gäng till.
4 röda ancistrus, en vuxen hane och 3 3-4 cm yngre, kommer behålla en hona av de små i karet, ta en av de andra till nya karet och troligtvis sälja tillbaka den sista till djuraffären, köpte 3 små för att någon av den förhoppningsvis ska växa upp till en partner till min vuxna hane. 
Amanoräkor, ca 7-8 stycken tror jag
Blå neocaridina-räkor, kanske 7-8 stycken de med, hoppas de ska föröka sig
Posthornssnäckor, egentligen fokuserar jag på blå, men i det här karet har jag stoppat ner alla bruna bebisar för att renodla blå i de andra karen, så det är väl ca hälften blå och hälften bruna
Sandsnäckor, fråga mig inte hur många, gissar på att sanden är rätt full av dem

54l
Ett kar där jag egentligen fokuserar på snäckor, räkor och uppväxt av miniyngel, men just nu huserar där ett stort gäng endlers guppys som jag inte kunde låta bli att köpa… De ska omfördelas.
Precis bytt soil mot sand och slängde de mesta av växterna, så just nu är det dels smutsigt av resterna från soilen, plus väldigt kalt. 
Invånare:
Endlers Guppy, "vanliga" varianten. typ 20 stycken.
Svarta neocaridina-räkor, drygt 10 stycken, hoppas på att de ska bli fler.
Blå posthornssnäckor
Thiara winteri snäckor, söta små djäklar som flyttade in nu när jag bytt till sand i karet.

Två stycken nano på 30l
Planen är att bara ha varsin färg av neocaridina-räkor plus posthorn i de här karen. Men för tillfället är de även tillfälliga hem till moskvablå guppy i ena karet och black bar endlers i andra. Det ena nanot är även enda karet jag har med doppvärmare igång, så där bor mina 5  nya gulprickiga svarta elefantsnäckor, de ska flytta till det nya karet när det kommit igång. 
I ena karet går ett gäng ljust grönblå neocaridina-räkor samt ett par blå neocaridina som jag hoppas ska korsa sig och få någon form av blå nyans. I det andra råkade jag ta in växter som tydligen var behandlade med något som räkorna inte tålde, så där går en ensam tapper svart neocaridina som ska få kompisar när jag vågar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
5/10/17, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den här bilden finns redan i förra tråden, men jag tänkte att jag lägger in den här med. Mitt 54l som precis fått ny sand, det ser tråkigt ut med all smuts efter soilen, men men, det suger jag upp vid nästa vattenbyte.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Äppelsnäckan
5/10/17, 10:55 AM
#2

Följer.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Draken
5/10/17, 12:51 PM
#3

Sätter självklart en fena här :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/10/17, 1:54 PM
#4

Tack för att ni vill läsa! =)

Jag tänkte att jag är ganska redo för nya karet, har sand, en rot, kan sno ett par stenar från mitt 240l och har beställt växter. Meeen, så kom jag på att jag nog vill ha ormhassel i karet med, och lite mer mindre stenar och så måste ju växterna ha bottengödning med. Får nog bli en tripp till zoobutiken idag eller imorgon ändå… Kunde jag inte kommit på det här när jag ändå var på hornbach i söndags? ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/10/17, 6:34 PM
#5

Jag vill också hänga med här : )

usvead
5/10/17, 8:19 PM
#6

Även jag dyker i….

Annons:
Lojs
5/10/17, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tänkte att snäckorna och ancistrusarna skulle få broccoli, men den blev ju översvämmad av guppys och platys. ;) Tur att jag gav den precis innan karet släcktes så kanske "rätt" invånare får smaka.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/11/17, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lite närmare bild på hörnan med rötter i mitt 54l. Det kommer nog bli bra med lite mer växter och sådär. =) Tycker det blev så mycket mysigare med ljus sand istället för den mörka soilen!

Ignorera snäckan på rutan och snäckskalen som råkade hamna på roten. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/11/17, 6:38 PM
#9

Inte ska vi ignorera snäckan. Den är fin och fyller sin plats där : )

Lojs
5/11/17, 6:41 PM
#10

#9 Haha, tycker mest det ser ut som en konstig blobb på bilden. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/11/17, 6:45 PM
#11

Tänker heller inte ignorera snäckan ;) Den är så fin, har den lila fot eller ser det bara så ut ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/11/17, 7:06 PM
#12

#11 Haha. ;P Nej, den har typ grå fot, jag tror ljuset luras.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lizelda
5/11/17, 7:08 PM
#13

Följer givetvis :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Lojs
5/11/17, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag hade ju hoppats på att kunna sätta upp det nya karet idag, men maken har inte hunnit klart med ställningen ännu. Det ska dit sidor, ett hyllplan och luckor. Stabilt som tusan är det tydligen i alla fall. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/11/17, 7:15 PM
#15

Vad tror ni blir snyggast på ställningen förresten, sidor och luckor hela vägen ner, eller bara ner till hyllplanet? Hyllplanet ska ligga på de tvärgående brädorna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/12/17, 2:14 PM
#16

Wii, nu åkte maken till verkstaden för att fixa klart akvariehyllan så kan jag nog fylla vatten och inredning ikväll! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/12/17, 6:55 PM
#17

Katten med, målningen (någon form av vattentätt lack)  tog så lång tid  att han inte hann fixa klart luckor och sidor. :( Men men, vi tog hem ställningen som den är, jag är för ivrig för att vänta på att sidor och luckor kommer på, man får väl hellre se fiskmaten som står under. ;) Tyvärr luktar lacken fortfarande starkt, så jag vågar inte ta in karet och fylla det idag ändå, det får stå under presenning ute inatt så hoppas jag på att lukten är borta imorgon. 

Jag som går hemma på sjukskrivning är i desperat behov av projekt att pilla med! ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/12/17, 6:58 PM
#18

Just det, jag beställde Repashy-fiskfoder i förrgår och det kom idag. Jag har blandat det nu och väntar på att det ska svalna/stelna. Ska bli mycket spännande att se om djuren gillar det. 

Jag testade att ge dem snabbkokta nässlor igår för övrigt, tänkte att räkor och snäckor kunde gilla det, men ingen över huvud taget tyckte det var intressant. Bortskämda små odjur. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/12/17, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jo, men jag skulle nog påstå att Repashy var populärt. ;) Jag har hört att det inte brukar vara så poppis första gången man ger det, men de dök på det som galningar. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/13/17, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu är jag igång och pysslar! Det här karet är hemskt att fota, hela det stökiga vardagsrummet vill spegla sig i det och jag måste släcka mitt 240 l för att något ska synas över huvud taget. ;) (I övrigt står det i ett jättebra hörn där inget solljus når in).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lillyrod
5/13/17, 12:36 PM
#21

Det där är bland de roligaste som finns. Jag ska igång med ett 60-liters här om en stund : )

Lojs
5/13/17, 12:38 PM
#22

#21 Åh, vad härligt! 
Jag glömmer dock mellan varje gång vilket jobb det är. ;) Planera var elektroniken ska vara, reda ut vilka växter som passar var osv. =) Jag ska ta lite i taget under dagen, nu är vattnet istoppat i alla fall. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/13/17, 9:08 PM
#23

Akvariet är uppsatt och klart. =) Tyvärr var lysrören förstörda. Den personen som satt i dem i hållarna hade bara tryckt in dem och böjt "piggarna" som ger kontakt. Så imorgon blir det en tripp till zooaffären igen (idag var jag där och köpte lite stenar, bottengödning och deras tre sista pygmépansarmalar för att utöka mitt stim).

Så jäkla surt att lysrören inte funkade! Visst, det var väl säkert inte världens bästa som satt i från början, men de hade gärna fått hänga med i ett halvår eller så…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/14/17, 10:47 AM
#24

Spännande :D Så läckert med vit sand :)

Ser fram emot att se bild när det är klart :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/14/17, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Fortfarande lite dimmigt och det ska i mer växter, men det börjar se mysigt ut i alla fall. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/14/17, 12:59 PM
#26

Just det. Jag testade för första gången att limma fast växter vid stenar istället för att snöra fast dem med sytråd eller bara köra ner dem i sanden. Oj vad mycket lättare det var att få växterna dit jag ville! Förhoppningsvis ska de inte ha lika lätt för att lossna och åka upp till ytan heller.

Nu sitter jag och funderar på vilka fiskar jag ska flytta över. Tanken var att bara flytta över hanar av guppys och platys så att jag kan styra mer över färgerna i mitt 240l. Men så är jag lite blödig och tänker att det är synd att de får gå utan tjejer när de är vana att ha flickvänner… Gah, tanken är ju att ha detta karet som "avlastning" så att det stora inte blir lika överbefolkat, men det hjälper ju inte om även detta blir överbelastat av fiskyngel… 
Funderar på om man skulle ha någon fisk som är duktigare på att äta yngel. Men så hoppas jag ju i framtiden på att ha mina ancistrusbebisar på uppväxt här, så de inte helt fyller upp det stora karet, och de vill jag ju inte ska bli uppätna. 

Dessa dilemman…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/14/17, 1:07 PM
#27

Det ser jättefint ut. Jag tror inte du behöver oroa dig för grabbarna. Finns det inga flickor jagar de varann istället : )

Annons:
Lojs
5/14/17, 1:23 PM
#28

#27 Tack! Jag har liksom aldrig haft ett kar med bara pojkar innan, så jag är lite nojjig!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/14/17, 1:30 PM
#29

För ganska länge sedan köpte jag guppyhanar som gick själva utan tjejer i butiken. Det var en ren akvariebutik med duktig ägare. De var uppfödda så sa han.Hade aldrig gått tillsammans med honor. De var hur snygga som helst men jag fick dem aldrig att intressera sig för tjejer 😃 De höll sig till varandra.

Lojs
5/14/17, 1:47 PM
#30

#29 Haha! Det har jag inga problem med, när de är vana att gå utan tjejsällskap. ;)

Nu har jag i alla fall plockat över ett par platyhanar och ett par unga platys som jag inte vet vilka kön de tänker bli. 
Med mina guppys blir det svårare, vilka jag ska ha kvar där de är och vilka som ska få flytta. Där är väl många pojkar i stora karet, men alla är fina på sitt sätt… Suck.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/14/17, 2:44 PM
#31

Ser jättefint ut :) Tror dina pojkar kommer bli jättelyckliga :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/14/17, 8:30 PM
#32

#31 Tack!
Himla tur att maken inte kan kolla hur mycket jag swishar, nu har jag köpt växter och snäckor för över 1000 kr de senaste par veckorna. ;) Livsfarligt med köp och sälj-grupper på facebook. ;) Visserligen hade allt kostat tre gånger så mycket i djuraffären, men ändå. ;)

Men nu får jag allt ha köpstopp på ett tag. Det här borde räcka fint. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/15/17, 1:07 PM
#33

Så, nu har jag börjat på att sortera lite Guppy. Alla endlershanarna som gick i mitt 54l fick flytta till nya karet, flickorna i 54l fick istället sällskap av min vackra "vanliga" blågula guppypojke och en leopard-endlerhane. De båda pojkarna var mycket nöja med att få ett gäng flickor för sig själva. ;) 

Tanken med att korsa just de två pojkarna med de vanligt färgade endlershonorna är dels att få till hybrider (jag skulle vilja ha en stam som är till största delen vanlig Guppy med en del endler i, jag har haft en sådan stam innan och den var väldigt tålig och det blev spännande färgvarianter). och dels vill jag sprida leopardfärgen så jag har fler leopardvarianter. Drömmen är hybrider som är blå leopard med olika fenformer, om det går eller inte vet jag inte, men det kan nog bli lite spännande färger på vägen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/17/17, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Sådär, fått i lite fler växter i nya karet, det får nog bli så här med växterna tills jag ser lite vilka som trivs och inte.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
5/17/17, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

54:an fick lite nya växter med, ser suddigt ut efter att jag precis varit och rört i sanden, och växterna har inte rätat ut sig än, men jag tror det blir bra om någon dag. 

Imorgon har jag storprojektet att plantera i mitt 240l, växterna som jag planerat till nya karet fick inte plats där, så nu ska jag plocka ut lite av inredningen i 240:an och göra plats för en hel del nya växter.
Dels är det projektet jobbigt för att det är mycket växter att plantera och det karet är lite lågt för mig så jag får stå lite dubbelvikt. Dels så måste jag lyfta av hela locket på det för att kunna greja med det, vilket är klumpigt i sig,  men jag får även väldigt dåligt ljus för att se vad jag gör, trots att jag riktar in en skrivbordslampa medan jag grejar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/17/17, 7:41 PM
#36

Det är det värsta med akvarium som har lock med ljuset i. Varje gång man ska ner och greja och fäller upp locket får man lyset mitt i ögonen och nere i karet är det kolsvart 😡

Jag tog bort locket på mitt 54 liters och satte dit en ramp istället. Blev sååå mycket lättare.

Lojs
5/17/17, 7:47 PM
#37

#36 Mitt 54l upplever jag inte som lika jobbig, antar att det är liknande variant som ditt, men luckan går ju i alla fall att fälla bakåt, jag släcker när lampan är jobbig för ögonen, men det brukar gå ok ändå, har bra ljus där det står (=mycket alger, men man kan inte få allt).
Det nya karet har också lysrören i locket, men har såpass stor lucka att jag kan vara nere och greja i vilket fall, så det funkar ok, så länge jag inte ska lyfta något stort.
På mitt 240l däremot går det inte att fälla upp locket utan jag måste dra ur sladden till lampan och lyfta av hela locket (tungt) och lägga bredvid karet. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/17/17, 7:52 PM
#38

Ja det lät bökigt med det stora. På mitt 152 liters har jag två ramper så jag lyfter bara upp den ena på den andra när jag ska ner och greja så det funkar också bra. Har bara täckglas på halva karet.

Lojs
5/17/17, 7:58 PM
#39

#38 Låter ju mycket smidigare, fattar inte alls hur de tänkte när de tillverkade detta karet… Maken ska bygga ett nytt lock, men han har så mycket annat att pyssla med så det dröjer. Täckglasen tog jag bort för länge sedan, de var enbart i vägen. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/18/17, 8:45 PM
#40

Jag fick inspiration av den här tråden om lysrör från Wish http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/591d7a258e0e743af3002647-led-ramp-fran-wish-nat-att-ha-eller-skrap
Så nu har jag beställt 4 stycken lysrör på 48 cm som är till mitt 240l. Så gör maken en simpel och liten/smidig ställning till dem och mina problem med locket på det karet ska vara lösta! Jag som skulle ha köpstopp… Behöver dessutom beställa spirulinapulver till mina nya pianosnäckor, och gångerna jag lyckats beställa bara en sak från en webshop med akvariesaker är lätträknande…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/18/17, 8:53 PM
#41

Spirulina finns på Ica bland hälsokostprodukterna. Väldigt mycket billigare än om man köper fiskrelaterat : )

Annons:
Lojs
5/18/17, 9:03 PM
#42

#41 Där ser man, förstod inte att det var samma. =) Men, men… då får jag ju ingen anledning att köpa andra saker jag egentligen inte behöver från akvarieshopen. Glädjedödare. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/18/17, 9:05 PM
#43

😃 Jag försöker spara lite pengar på spirulina så du kan köpa andra fisksaker.

Lojs
5/18/17, 9:08 PM
#44

Haha, jag ska ju förklara mitt köp för maken med. Att vara tvungen att köpa spirulina var en jättebra ursäkt. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/19/17, 3:51 PM
#45

Usch och fy. Nu har jag stått i värmen och bytt vatten, planterat växter och flyttat ut inredning i 240:an. Svettas som bara den och kommer ha ont i kroppen resten av dagen, om det var värt det får vi se när "dimman lättar" i karet. ;)
Jag tog en del av krukskärvorna från det karet och lade i nya 126:an, tänkte att det är bra för bakteriekulturen mm i det nya karet att få lite "ingrodd" inredning (plus efterlängtad extra plats att plantera i 240:an). Men oj vad fult det blev. ;) Det får vara fult för tillfället, kanske kan typ dölja med växter sedan eller något. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/19/17, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag har efter hand sorterat ut bruna posthorn och flyttat dem till mitt 240l, men nu börjar kanske posthornskolonin där bli lite väl mångfaldig, får nog ta och sälja snart. ;) Zuccini var gott och som vanligt efter en rejäl måltid är de i full fart med att producera nästa generation. *suck*

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/19/17, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Stökigt, inte så rent och det fattas lite växter som jag ska plantera när jag beskär nästa gång, men så här ser verkligheten ut i mitt 240l för tillfället.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/19/17, 6:10 PM
#48

Jag tycker det ser ganska bra ut jag. Lite mer växter kanske men allt behöver inte vara igenväxt som hos mej heller ; )

Annons:
Lojs
5/19/17, 6:14 PM
#49

#48 Tack! Precis, mer växter får det allt vara. Men jag har så mycket snabbväxande nu så det borde gå ganska fort tills jag kan ansa och plantera där det fattas. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/20/17, 10:11 AM
#50

Det låter väldigt intressant och spännande med de färger du försöker få fram :D Hoppas det blir några sånna varianter :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/20/17, 12:42 PM
#51

#50 Tack! Det är det där med tålamodet bara. Bara efter jag satt ihop de Guppy jag parat ihop nu så tar det ju en månad innan de nya ynglen i den kombinationen kan komma, sedan ytterligare 1-2 månader innan man ser färger på ynglen, och sedan en massa tid till nästa generation.  Blä! Visserligen inte lika segt som hundavel, men nästan lika segt som min musavel. Haha.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/20/17, 12:50 PM
#52

Tålamod är akvaristens bästa vän …….NOT 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/20/17, 12:51 PM
#53

#52 Haha, precis. =) Tur att jag har ett gäng kar nu i alla fall så jag har grejer att pilla med under tiden (väntar fortfarande på mina första räkbebisar, det ska bli kul!)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fifill
5/21/17, 8:26 AM
#54

Synd att det inte finns en snabbspolningsknapp på fiskarna. 😴😃

Lojs
5/30/17, 3:00 PM
#55

Nu har jag så mycket guppy-yngel i 240:an att fiskarna helt slutat bry sig om dem och de simmar fritt och letar mat helt öppet runt de vuxna fiskarna, helt underbart!
Jag har tidigare haft lättare för att få guppybebisar att överleva än platys, så jag hoppas på att guppybebisarna gör de vuxna såpass ointresserade att även platybebisarna överlever i större utsträckning. Jag satt en stund och studerade yngel nyss och såg 2 platys bland alla massor av guppys, men jag har lite svårt att se skillnad när de är "nykläckta", så jag är osäker bland de allra minsta. 

Jag får nog snart ge bort lite vuxna guppys dock, ska alla dessa ynglen växa upp till flyttklar ålder så får jag nog ge dem lite plats tror jag. ;)

Jag är så nöjd just nu, alla 5 karen är för tillfället fina (även om det i 126:an behöver ansas lite bland hornsärven), växterna är glada, fiskarna är glada, inga större algproblem och allt bara frodas. Håller alla tummar för att det håller i sig nu!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lillyrod
5/30/17, 8:16 PM
#56

Vad skönt det är när allt bara går bra och man kan njuta av karen. 👍

Lojs
5/30/17, 8:29 PM
#57

#56 Precis. Men jag har haft en del strul förr, så nu går det lite för bra och jag väntar på kraschen. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
5/30/17, 8:38 PM
#58

Nejdå man måste tro! 😉

Lojs
5/30/17, 8:53 PM
#59

Jag kör på att förvänta mig det värsta så blir jag positivt överraskad om det går bra. ;) Just nu är jag mest orolig över värmen, behöver köpa fläktar till vardagsrummet där de flesta karen står tror jag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/31/17, 4:20 PM
#60

Du är som mig du, förväntar dig att det skall gå käpprätt åt skogen, man blir så himla glad när det inte gör det 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
5/31/17, 4:22 PM
#61

#60 Ja, precis! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/4/17, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Mina nya lysrör till 240:an ligger nog och väntar på posten nu, jag har fått en avi, men inte haft tid att hämta ut ännu. Ska bli mycket spännande att se vad maken kan få ihop så jag slipper den skrymmande ljusrampen till det stora karet. 

Växterna verkar trivas i nya 126:an, i alla fall hornsärven mestadels… Gah, varför skaffar jag ens hornsärv när man får rensa varenda vattenbyte? ;) (För att det är bra att ha vid uppstart av nytt kar och sådär, jobbigt ändå ;) )

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
6/4/17, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Fotade mina småancistrus för en annan tråd här. Söta små jäklar fortfarande, men de har ändå vuxit en del sedan de flyttade hit. Jag går och väntar på att det ska gå att se könsskillnad på dem, men jag tror att jag får vänta lite till. 
De var 3-4 cm när de flyttade in, tror de vuxit i alla fall en cm till, men jag lyckas inte få dem tillräckligt nära rutan med linjalen i hand så att jag kan mäta. ;)
Naturligtvis så kan inte de andra fiskarna låta dem vara ensamma på bild. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
6/6/17, 10:43 AM
#64

Vilka snygga, är det super-röd ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
6/6/17, 2:05 PM
#65

#64 Vete katten, de är köpta i djuraffär som röda, men det är väl samma färganlag antar jag, bara att de är så himla fläckiga (jag tycker visserligen det är fint, men ändå).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
6/7/17, 8:47 AM
#66

Tycker också den svarta "sotningen" är ganska snygg 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
6/7/17, 12:12 PM
#67

#66 Jo, jag tycker det med, och det är roligt att se skillnad på dem. =)

Just nu är jag väldigt sugen på att ha ett av karen till uppfödning av yngel, för att de ska få äta fritt, växa lite snabbare och jag ska kunna ha lite mer koll på dem. Men jag har ju inga kar över… 
Det skulle vara antingen 54:an eller 126:an i så fall. Men i 54:an har jag ett korsningsprojekt som jag gärna vill se hur det faller ut innan jag flyttar fiskar därifrån och 126:an har jag ju som "ungkarlslya". Jag måste ha en ungkarlslya så jag kan plocka bort hanar direkt när jag ser könsskillnad, så jag kan välja vilka som passar in i mitt avelsprojekt. Gah. Inte riktigt läge att skaffa ett kar till, det finns inte plats för fler… 

Jag skulle kunna ha i mina 30l nanon, men 30l känns alldeles för litet för bebisar att växa upp i, särskilt som de är så många, jag hade velat ha dem för sig tills jag är helt säker på könsskillnaden och då känns de helt klart för stora för nanokar… 
Jag har funderat lite på att ha en rejäl plastbalja utomhus över sommaren, jag har sett en del som har det, men då skulle jag ju definitivt inte kunna se hur ynglen utvecklas, så det känns som en korkad idé.
Annars om jag kunde få ge mina "ungkarlar" till djuraffären så kunde jag kanske ha dem i mina nanon tills de blir stora nog att flytta till djuraffär och ha 126:an bara till yngel på uppväxt, men samma problem där, 30l känns alldeles för litet för dem att växa till sig i.
En annan tanke vore att sälja mina nanon och köpa ett 54l till och ha det där mina nanon står nu, det skulle få plats, men det blir inte lika snyggt och då blir det inte lika lätt för mig att sortera räkor med färre kar. 
Dessa dilemman…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/7/17, 7:12 PM
#68

Ska banne mig göra ett eget inlägg med mina funderingar om hur jag ska göra med ynglen. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

usvead
6/8/17, 6:05 AM
#69

#59 Jag bor i en lägenhet som blir otroligt varm när det är sol och värme. Har 4 fläktar igång när det är som värst.

Annons:
Lojs
6/8/17, 7:38 AM
#70

#69 Mm, jag får skaffa något sånt. Jag hade en fläkt på varje kar förra året (och en fläkt mot våra datorer och en till mig själv), men då hade jag bara två kar, så jag får utöka i år, eller se om vi kan hitta på någon bättre lösning. Vår lägenhet blir inte supervarm egentligen, bottenplan och lätt att ha korsdrag, men det är ju rejält varmt ändå under högsommaren.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/8/17, 5:57 PM
#71

Frågade i en lokal facebookgrupp om någon ville ha mina endler-hanar, fick napp direkt, så jag hoppas på att de kan flytta i alla fall, så kan jag i alla fall tillfälligt ha bebisar i 126:an, tills jag åter igen har ungkarlar där. Nu kommer ju en del platy-pojkar gå kvar där, så det blir inte ultimat att ha platybebisar där, men kul att ha någonstans att ha guppyyngel i alla fall tillfälligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/9/17, 1:58 PM
#72

Jag tror det kan lösa sig nu. Mina endlershanar har nu flyttat och jag kan sätta över mina guppyyngel till 126:an (och hoppas att inte platyhanarna ser dem som lunch, men där är så mycket hornsärv i det karet så det löser sig nog…)

Lösningen långsiktigt som jag kommit på är att ha ett nytt 54l på hyllan under 126:an, där finns ju plats. Men maken var tveksam till att köpa ett kar till (jag hade tydligen lovat att inte köpa fler kar på ett tag…)
Men nu har jag väl minst någon månad på mig innan de största ynglen visar könsskillnad och jag behöver plocka bort hanarna, och på den tiden kanske jag lyckas övertala maken att vi behöver ett 54l att ha under 126:an. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/9/17, 4:34 PM
#73

Usch var jobbigt det är med vattenbyte när jag har så himla ont av foglossningen, det skär som knivar bara att stå upp, så jag försöker göra det mesta sittande på en pall. Men men, nu är vattnet bytt i både 240:an och 126:an, lite växter ansade, pumpfilter rengjorda och annat pill som är skönt att få gjort. 

Tänkte flytta över yngel till 126:an när vattnet ändå var lågt i 240:an, men de var såklart puts väck när jag skulle försöka jaga. ;) Tror jag lyckades flytta typ 5 yngel eller något…

Så, då är det vattenbyte för de båda nanosarna och 54:an på schemat, men först ett par timmar vila så jag orkar med det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/9/17, 6:13 PM
#74

Nu har jag suttit och jagat yngel. Ett evighetsprojekt verkligen, kvittar hur många jag fångar, det är hela tiden fler som gömmer sig inne bland växterna. ;) Men men, jag får försöka jaga efter hand. Att några växer upp i de andra karen gör inte så mycket.
Gissar på att jag fick över i alla fall 50 yngel till 126:an, både från 240:an och 54:an, ska bli mycket spännande att följa deras uppväxt!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/9/17, 6:16 PM
#75

Försökte även fånga upp en guppyhona och en platyhona som båda ser lite krassliga ut. Guppyhonan verkar ha lite problem med simblåsan och platyn ser allmänt hängig ut så jag tänkte fånga upp dem för avlivning. Men nej, när håven kom fram var de minsann så himla pigga och simmade undan som 17. Får försöka igen senare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/9/17, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Sådär, alla vattenbyten klara. =) Jag tog kort på ett par av karen så jag kan visa "dagsformen". Här är 240:an.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
6/9/17, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Och 126:an. Lite finare när jag fått rensat bort en massa hornsärv idag. =)
Försökte ta kort på 54:an, men allt speglade sig, så det funkade inte så bra.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/9/17, 8:47 PM
#78

Vad har du som simmar, kryper, krälar i karen? 🙂

Lojs
6/9/17, 8:51 PM
#79

I 240:an: Platy, Guppy, endler, glödbandstetra, pygmepansarmalar, röda Ancistrus, amanoräkor, blåa neocaridina räkor, posthornssnäckor och alla sorter "skräpsnäckor".
I 126:an: Platypojkar, ett par halvvuxna guppys, en massa yngel, elefantsnäckor, pianosnäckor, posthorn och även där typ alla sorters skräpsnäckor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/9/17, 8:55 PM
#80

Det är roligt med lite av varje i karen. Jag har inga levandefödare nu. Tröttnade på platyna jag hade som ynglade av sig alldeles för mycket 🙂

Lojs
6/9/17, 9:02 PM
#81

Japp, sällskapskar är min grej. =)
Jag älskar levandefödare i många olika färger och teckningar, så spännande att försöka korsa fram något kul. ;) 
Överflödet tänkte jag försöka bli av med på facebook, hittills har jag lyckats sälja det jag velat bli av med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/10/17, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

En bild på 54:an med. För att inte få speglingar när jag fotade så fick jag ta en bild nu på kvällen, så varken fiskar eller växter ser så särskilt pigga ut när jag väckt dem "mitt i natten". ;)
Ignorera att utblåset från ena pumpen hänger rätt ner, det var snett, så jag försökte rätta till det, men jag gjorde saken värre istället, jag får bråka med det imorgon istället. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/15/17, 7:11 PM
#83

Funderar på att låta ett gäng guppy-yngel gå ute över sommaren i en balja. Bara som en kul grej. Jag har redan allt jag behöver till det så jag tänker att det vore ett kul gratisprojekt. =) Spännande att se hur stora de blivit när man plockar in dem igen, jämfört med syskonen inomhus. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
6/17/17, 5:38 PM
#84

Sådär, baljan är rengjord (IKEA samlalåda, 130l), fylld med vatten, lite växter slarvigt ikastade, termometer i för att kolla vilken temp som hålls, bara resten kvar. ;)
Det som ska fixas nu är att jag ska borra avrinningshål så att regnvatten inte ger översvämning. Ska försöka tillverka en filterhållare som funkar till min cirkulationspump, leta upp en förlängningssladd till pumpen. Och så ska jag se om jag inte har några stenar liggande någonstans som jag kan limma fast växter på så inte alla växter bara ligger och flyter. 

Jag har fått mycket tips och inspiration från youtube-kanalen https://www.youtube.com/user/msjinkzd hon bor i USA och har ett helt gäng baljor på baksidan av huset där hon odlar yngel över sommaren. Mitt projekt blir ju inte så snyggt och genomtänkt som hennes, men kul att testa. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/17/17, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Glömde lägga in bilden, inte för att den ger så mycket, men ändå. ;) 
Jag slänger i mer växter efter hand som jag går och snor i de andra karen. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/17/17, 5:48 PM
#86

Jag skulle inte våga ha mina fiskar ute. På den inglasade balkongen blir det alldeles för varmt även om man har öppet. På framsidan kan vem som helst komma åt dem. Skator och kajor har vi gott om och en har skaffat 2 katter som springer och försöker gå in överallt. De skulle inte klara sig länge där : )

Lojs
6/17/17, 6:12 PM
#87

#86 Vi har baljan på vår lilla innergård där bara vi går in, den är skyddad mot det mesta. Det kanske kommer en katt på besök en gång om året eller så, de känner nog lukten av hundarna gissar jag. Vi har skator här ibland, men hoppas på att flytväxterna ska skydda hyfsat mot dem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
6/17/17, 6:46 PM
#88

Blä, hittade en stor tuss med håralger bland växterna i toppen av 126:an, inge roligt. Men karet är ju såpass nystartat så det är inte konstigt om något strular. Jag plockade bort alla alger jag kunde hitta och hoppas väl på det bästa. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/17/17, 7:19 PM
#89

Jag får också håralger i nystartade kar. Nyper av växterna som de sitter på och kastar. Det brukar försvinna efter ett tag när det blir lite mer stabilt.

Lojs
6/17/17, 7:27 PM
#90

#89 Låter lovande. =) Precis som jag gjort nu då. Jag har nästan bara snabbväxande växter, så jag hoppas de konkurrerar ut algerna ganska fort.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lillyrod
6/17/17, 7:28 PM
#91

Det tror jag nog att de gör. Jag brukar mest få på Gälörten men som sagt bara nyper av och kastar.

Lojs
6/17/17, 7:38 PM
#92

Spännande att du säger det, för det var gälörten det satt på. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/17/17, 7:40 PM
#93

Hmmm 🤔

Draken
6/18/17, 9:10 AM
#94

Har också haft trådalger på gälörten 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
7/1/17, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Frysta minimorötter tyckte posthornen om!. Snart dags att sälja posthorn igen känner jag. ;) Den här bilden är från 54:an där jag bara har renodlade blå posthorn, de är så fina!

Jag har för övrigt sett att jag i 54:an har nya småräkor, det betyder att de svarta jag köpte på Örebroauktionen har börjat föröka sig och verkar trivas! (Jag lyckas inte alls se om de svarta bär på rom, så jag hade ingen aning)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
9/22/17, 2:29 PM
#96

Hej igen! Sedan uppdateringen senast har jag inte gjort något med karen, mest fyllt på vatten och matat. Så nu är karen i stort behov av trimning av växter och rengöring av filtren, borde verkligen se till att få till vattenbyte och inte bara påfyllning med, men det är svårt när vi måste vara två vid vattenbyte (en som sköter vattenkranen och en som står vid karen) och vår lilla bebis på snart 2 månader enbart vill vara i någons stillasittande famn för att inte bli upprörd. 

I alla fall, förutom att karen är övervuxna så har de klarat sommaren bra. Jag trodde inte elefantsnäckorna skulle överleva att karet inte blev pysslat med, men de mår bara fint allihopa. Även mina känsliga pygmépansarmalar lever och är runda och goa. 

Mitt 126l blev dock rätt övervuxet med trådalger när jag inte varit där och plockat bort på ett par månader, men men, det ska nog lösa sig. 

I mitt 54l så har de svarta neocaridinaräkorna förökat sig som tusan, jag måste nog börja ge bort/sälja en del därifrån, vet inte hur många de kan vara och ändå trivas. =) Tyvärr så har mina fina blå posthorn i det karet fått fula skal, jag har missat att fylla på snäckkross. :( Jag som tänkte sälja posthorn därifrån, det är där jag främst har min rena linje med blå postisar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
1/4/18, 11:28 AM
#97

En liten uppdatering. Min akvaristik går fortfarande på sparlåga med bara mat och vattenbyten. Men akvarierna sköter sig hyfsat på egen hand.

De guppyyngel som jag hade ute i somras är nu vuxna och har klarat sig väldigt bra, de verkar ha blivit rätt härdade av sin utomhusvistelse. De flesta är korsningar med leopardendler och hanarna ser mestadels ut som dem, med lite längre fenor och lite annan teckning bara. Just nu har jag inga japanblå guppys kvar, men det ska finnas bebisar kvar från dem, så jag får se om det dyker upp framöver. Min önskan är att få fram leopardtecknade fast blåa, om det nu går. Så jag håller på att fundera på vilket kar jag ska sortera ut de finaste till, just nu har jag 3 kar med guppys i och de är noll sorterade. =)

Jag verkar ha förlorat en av mina röda Ancistrus, har inte sett den tredje på evigheter, inte sett något lik heller, men jag tror den är död. Problemet är att jag gissar på att det nog är två honor jag har kvar, kan inte se tendens till skägg på dem. Men det får framtiden utvisa. Min dröm är att ha ett avelspar av röda Ancistrus, men eftersom jag köpte dessa när de var 3-4 cm så tar det ju evigheter att vänta på att de ska växa. Men nu är de såpass stora att de borde ha börjat få skägg tycker jag. 

Mitt nyaste kar (123l) har typ noll växter nu, mina elefantsnäckor har typ länsat det… Tanken är att flytta över växter från mitt 54l som är helt övervuxet, men med en bebis på nu 5 mån är det svårt att få tid till liknande projekt, det är så mycket annat i hemmet som prioriteras när hon sover. Känns inte heller sådär jättemotiverat när jag räknar med att elefanterna kommer göra processen kort med alla nya växter med. ;) 
Jag har tyvärr inte fått några bebisar från elefantsnäckorna, undrar om jag råkat få flera av samma kön eller något. Mina pianosnäckor däremot har varit duktiga på att föröka sig, massa med små sötnosar glider runt! 

Tja, det var väl det för nu, kul att skriva av sig, om inte annat för egen del, för att kunna gå tillbaka och se vad som hände när i ens kar, som en dagbok. =)
För en gångs skull är lilla dottern snäll och sover på egen hand en bra stund så jag kan få skriva av mig lite, det är inte ofta det händer. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
1/5/18, 10:00 AM
#98

Ibland kan det vara skönt att bara få skriva av sig. Ser fram emot när du återigen kan börja uppdatera med bilder :D Skulle tro att sugen kommer tillbaka när det har blivit lite lugnare runt ikring dig 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
1/5/18, 10:40 AM
#99

Jo, funderade på att fota lite igår, sedan kom allt annat emellan. Absolut, jag har haft akvarium från och till sedan jag var typ 10 eller något, sugen kommer alltid tillbaka. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
1/5/18, 11:23 AM
#100

Det är som här :) Ibland går akvarieintresset ner i en ordentlig svacka, men jag repar mig alltid ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/5/18, 4:51 PM
#101

Roligt att se dig här Lojs. Som sagt så går intresset alltid lite upp och ner men man gör sig aldrig av med karen. Det bara får tuffa på lite för sig självt mellan varven 🙂

Lojs
1/6/18, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Skönt att det är fler som upplever samma! :)

Jag försökte ta kort på en av mina korsningspojkar igår. Han är en mix mellan mest troligt leopardendler (den biten är självklar) och blå snakeskin vanlig Guppy, möjligtvis att det kan vara korsning med japanblå dubbelsvärd, men jag tror inte det med tanke på hans fenform. Han går ihop med en endlerhona och ett gäng yngre som inte färgat ut ännu. Problemet med honorna är ju att de är helgrå så det är svårt att gissa på deras korsning. ;) Ska sätta över ett par tjejer till i det karet med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
1/6/18, 1:16 PM
#103

Hans troliga pappa såg ut ungefär som den här hanen i länken, fast blåare, hittar inte någon bild på honom på datorn. http://www.fishoutlet.com.au/product_detail/644.php

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
1/6/18, 1:31 PM
#104

OJ, otroligt snygg hane i länken :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lojs
3/3/18, 7:25 PM
#105

Hej igen! =)
Jag har haft problem med hur jag ska göra med mina elefantsnäckor. De bor i mitt 126l, men de har utrotat i princip varenda växt jag stoppat i där, det känns inte särskilt kul. 
De är för stora för mina nanon som för tillfället står tomma i väntan på inspiration, där bor bara lite posthornssnäckor för att hålla dem igång. 
Jag hade velat ha ett till 54l stående där nanona står, det är tillräckligt stort för elefanterna och om det bara är de som bor där så kan jag stoppa i överflödiga växter så får de äta bäst de vill. Men nanona då, jag vill inte sälja dem och jag har inte plats? Men så kläckte maken idén att vi kan sätt nanona på kontoret på hans verkstad, han vill mest ha dem för att akvarium ger mysigt ljus.
Så perfekt lösning, jag kan köpa ett 54l till mina 5 elefanter, maken kan ha nanona med lite räkor som dekoration på kontoret och jag kan väcka mitt 126l till liv igen med nya växter från de andra karen!

I övrigt puttrar karen på i lugn och ro, det händer inte så mycket. Jag har en ny generation guppys på uppväxt i mitt guppyprojekt. Jag skulle behöva fylla på med nya Platy, för jag har inte fått nya blåa yngel och jag hade tänkt satsa på blå ju…
Jag borde ta nya kort på karen, men jag då vill jag ordna till växterna först, flytta om lite, och det orkar jag inte. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
3/3/18, 8:59 PM
#106

Så härligt att allt föll på plats för er, mycket bättre än så kunde det väl inte bli 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
3/6/18, 10:45 AM
#107

suverän lösning :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
3/6/18, 5:39 PM
#108

Och nu är maken på väg till Arken för att se om de har kompletta 54l till vettigt pris. :) Sand har vi och jag tänkte sätta över både sand och pumparna från nanokaren så borde bakteriekulturen bli bra från början. Sedan får vi se när vi startar upp nanokaren i hans verkstad. Blir perfekt att ha ett specialkar till snäckor och räkor med möjligheten att låta platy/guppy-yngel växa upp till ej ätbar ålder med. =)

Han håller för övrigt äntligen på att fixa rampen till mitt 240l, det var evigheter sedan jag köpte ledlampor till det, men det har inte blivit av att han byggt rampen (vi har båda glömt bort den…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
3/6/18, 5:48 PM
#109

Nähe, deras 54l kostade 1000 kr… På hornbach brukar de kosta 500, plus 200 kr för bensinen dit, så det blir väl kanske en tripp till hornbach imorgon istället, om någon vill vara valpvakt. =) (Och då blir maken extra glad, Hornbach är himmelriket för honom.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
3/7/18, 2:12 PM
#110

Nyss hemkommen från Hornbach. =)
498 kr för komplett 54l. Så det blir väl kvällens projekt att flytta över grejer från nanosarna och möblera nytt kar. :) Får se hur mycket vatten kan lyckas spara från mina nanon, har alldeles för dåligt med hinkar hemma…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
3/7/18, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Sådär, nya burken är ihopslängd, ska fixa lite snyggare när orken infinner sig. Det ena nanot hade en stor knut med håralger (det har stått tomt ett tag som sagt, så jag har inte brytt mig), får se om det duger till lunch till elefanterna. =) Just nu har mina 5 elefanter flyttat in, plus några posthorn. Imorgon tänkte jag leta upp några pionosnäcksbebisar som kan få bo där med, plus kanske några räkor. Eventuellt flyttar jag över några guppyyngel med så nånting rör sig mer än på botten. =)

Bakgrund ska införskaffas, glömde det på Hornbach. Blir troligtvis en svart bakgrund, jag föredrar det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lillyrod
3/7/18, 9:59 PM
#112

Det är kul att göra nytt. Eller göra om för den delen.

Draken
3/8/18, 10:44 AM
#113

Det där blir nog bra när det är klart :) Har du försökt måla bakrutan svart ? Det har jag gjort på flera av mina kar, tycker det blir ganska snyggt 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
3/8/18, 11:42 AM
#114

#112 Japp, det är alltid peppande!
#113 Det är ingen dum idé, men kan hade nog lyckats måla halva lägenheten svart med. ;) Jag gillar vanliga bakgrunder med, lätt att ändra färg om man känner för det. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
3/8/18, 12:17 PM
#115

Min stora utmaning nu är att dekorera… Jag brukar ju fylla ut med växter, men det är inte så stor idé med mina marodörer till elefantsnäckor. 
Jag har en idé om att fylla med mycket ormhassel så det blir lite trolsk stämning, men jag hittar inte var jag kan köpa det. Vanliga akvarierötter skulle ju funka, men jag har redan en gren ormhassel som jag vill använda, och jag vet inte hur snyggt det blir att mixa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
3/8/18, 12:25 PM
#116

Ormhassel är jättefint i akvarium.

Synd att man inte vet med elefanter, mina har inte rört växterna hittils, men har köpt nya nu och de verkar gå mer på växterna än de gamla jag hade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

färgfest
3/8/18, 12:49 PM
#117

Följer också Rachel O'leary. Hon är toppen!

Lojs
3/8/18, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

#116 Ja, älskar ormhassel!
Jo, det verkar vara väldigt olika, dessa har käkat allt, utom en enda planta valle, den var tydligen inte god…
#117 Kul!

Jag hade tidigare elefanterna i två olika kar, 2 i ett och 3 i ett annat, de har bott så sedan de flyttade in, jag tänkte att om ett kar kraschar så har jag ändå elefanter kvar.
Jag har tyckt det varit tråkigt att jag inte fått några bebisar, de har ju ändå bott här ett tag. Det verkar som att jag satt tjejerna i ett kar och killarna i det andra…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lillyrod
3/8/18, 6:34 PM
#119

Jag har ju tur som har en väninna med trädgård där det finns ormhassel 😃 Annars brukar det finns i blomsteraffärer.

Cecilia.S
3/9/18, 8:25 AM
#120

Har du testat att ändra om snäck-konsulationen i karen med elefantsnäckor? Vi får hoppas på små ungar snart 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
3/9/18, 8:57 AM
#121

#119 Det finns i en trädgård som jag brukar gå förbi med hundarna, jag kanske ska knacka på. ;)

#120 Nu går ju alla i samma kar, får väl se hur lång tid det går från parning till snäcklingar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
3/9/18, 9:28 AM
#122

Just det ja 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
3/10/18, 12:31 PM
#123

Nu har jag arrangerat stenarna lite bättre, men fortfarande jättefult med sladdarna i bakgrunden. ;) Slängde i lite guppygräs som får vara flytväxt. 

Köpte 5 blå guppyhonor igår, de går nu ihop med hybridhanen i #102, ska bli kul att se vad det blir av det. =) Ingen av honorna ser dräktig ut sedan tidigare, så det känns lovande. De avkommor som blir efter dem blir troligtvis de som får flytta ut till våren (Jag ska ha en vattentunna med guppys ute, hade det förra året med gott resultat).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
3/10/18, 3:06 PM
#124

Du måste ju visa bild ju, trots att du tycker det är fult med sladdarna 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
3/10/18, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Trodde jag lade in den, men den kom visst inte med. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
3/10/18, 3:27 PM
#126

Ser snyggt ut, trots sladdarna 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
3/25/18, 5:48 PM
#127

Tydligen var det inte bara elefantsnäckorna som flyttade växter i 126:an, nu flyter hornsärven igen… Kan vara pianosnäckorna som gillar att möblera om de med möjligtvis… 
Idag har jag gjort vattenbyten och flyttat över lite fler guppyyngel till elefanternas kar, det är ett perfekt uppväxtkar, inga vuxna fiskar och de hinner lätt få mat, de är ju lite snabbare än snäckorna. Planen är att flytta dem till andra kar när könsskillnaderna syns, hanarna till 126:an tills jag ser vilka som är snyggast och tjejerna till 240:an.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
3/25/18, 6:16 PM
#128

#127 Tycker det är ett jättebra upplägg att sära på hanar och honor :)

Har också märkt att många ssnäckor gillar att flytta runt på växterna. herculean och Torulosan gillar också att göra det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
4/28/18, 8:47 PM
#129

På väg hem från akvarieauktion i Örebro! Jag har köpt 3 påsar guppy/endler. 2 med japanblå endlers och 1 med korsning guppy/endler, japanblå, tiger och ”vanlig” endler. Dessa ska korsas med mitt projekt där jag redan korsat japanblå Guppy, snakeskin blå Guppy, vanlig endler och leopardendler. Det långsiktiga målet är blå fiskar med leopard/tigerteckning, om det ens går, jag vet inte. Fenform har jag inte bestämt vad jag vill ha. Men men, det är ett spännande projekt och det är kul att se vad det blir i varje generation! Jag köpte även 4 unga röda Ancistrus, egentligen behövde jag bara en hane, men jag var osäker på om hanen jag siktade på var såld redan och jag missat honom. Så jag köpte de här 4 där jag visste att minst en av dem var hane (lite skäggtömmar på en av dem). Sedan kom såklart den där hanen jag ville ha ett par poster senare och såldes för bara 80 kr om jag inte minns fel… Dessa 4 köpte jag för 150 kr så de var ju inte direkt dyra, men ändå. Jaja, jag ska behålla dessa ett tag så jag ser att de är friska och klarar miljöomställningen bra, sedan säljer jag de jag inte har plats för (med ett 240l och ett 126l så anser jag att det finns plats för 3 vuxna och jag har 2 nästan vuxna honor sedan innan). Det blev en del räkor med. Maken fick gröna och svarta neocaridina att ha i sina båda nanon på verkstan och till mig köpte jag blå rili neocaridina som ska få bo i mitt ”snäckkar” på 54l. Tills nanona är fixade med växter och allt så får de gröna och svarta bo i 126:an respektive mitt andra 54l, där finns inga räkor sedan innan. Så det lär väl bli lite räkor som blir kvar, så jag får lite svarta och gröna räkor jag med. Köpte lite mer smått och gott, någon växt, lite foder, ett extra innerfilter till 126:an mm. Resan tar oss ca 4 timmar, vi räknar med att vara hemma runt kl 23, kommer bli så ”kul” att ställa sig och koppa in fiskar och räkor då när man bara vill störta i säng. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
4/28/18, 8:54 PM
#130

Blev lite handlat. Jag ville jättegärna åka, men jag jobbar helgen, så det sket sig ju. Ska försöka passa in det med schemat nästa år, så jag är ledig 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
4/29/18, 7:14 AM
#131

Skulle gärna handla nu men det blir senare 😀 Blanda du svart och vit sand? Jätte fint alla.

Pokemon hundar och konst

Lojs
4/30/18, 2:54 PM
#132

#131 Det har blivit lite mixat, men inte med mening direkt, jag hade mörk soil från början, sedan när jag bytte till sand så orkade jag inte tömma karet helt utan lite soil blev kvar, så den har fått vara kvar, jag har plockat lite med håven då och då, men inte brytt mig så mycket. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Galaxy86
4/30/18, 4:51 PM
#133

Aha. Tyckte det va fint så 😍

Pokemon hundar och konst

Upp till toppen
Annons: