Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 993 ggr
JoakimJansson85
5/7/17, 4:03 PM

Någon som vet vad denna fisk heter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har denna stimfisk i mitt lilla akvarium men kommer inte ihåg vad den heter. Sorry för dålig kvalitet på bilden.

Annons:
Draken
5/7/17, 4:05 PM
#1

Ser ut som en rasbora av något slag, men omöjligt att avgöra vilken. Åtminstone för mitt öga ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[PeterTM]
5/7/17, 4:24 PM
#2

Är det inte clownrasbora (Rasbora kalochroma)?

HalmbyDjurgård
5/7/17, 4:25 PM
#3

Försök ta en ny bild :)

JoakimJansson85
5/7/17, 5:24 PM
#4

Jo men det stämmer! :) Clownrasbora är det :) är det någon som vet om det finns någon mal som inte är så intresserad av yngel?

Kasper7171
5/7/17, 5:50 PM
#5

Vad menar du som inte ynglar eller som inte äter yngel

JoakimJansson85
5/7/17, 8:18 PM
#6

Som inte äter yngel :)

Annons:
Kasper7171
5/7/17, 8:52 PM
#7

Många malar är växtätare men dom kan nog få i sig en eller två yngel ändå. Det är det ända jag vet men jag tror att en vanlig Ancistrus skulle funka. Annars får du vänta tills nån mer kunnig ser tråden (:

Kasper7171
5/7/17, 8:56 PM
#8

Annars finns det ju amano räka om du vill att den ska städa upp på botten och i växter. Ottosar är också väldigt bra på att rengöra rutan. Dock vet jag inget om ottosarna äter yngel

Cecilia.S
5/7/17, 9:10 PM
#9

Alla malar är inte herbivorer (växtätare), många är omnivorer (allätare), t.ex. Glyptoperichthys gibbiceps. Det kan säkert finnas någon carnivor (köttätare) mal också, men jag känner inte till någon. Jag skulle dock tro att de flesta malar kan få i sig ett yngel eller två, men jag tror inte att det är särskilt vanligt att de jagar yngel. Om du är ute efter en städpatrull till karet kan du även fundera vidare på andra arter som inte hör till malarna, t.ex. otocinclus och amanoräkor som Kasper nämner.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
5/7/17, 9:30 PM
#10

Ok så räkor städar botten rätt bra också? :) Det är till yngel karet som jag håller på med:)

Cecilia.S
5/7/17, 9:35 PM
#11

Just amanoräkor är väldigt bra städare, ja :-) Speciellt mot alger, vilket du väldigt tydligt ser i Lillyrod's tråd, #244 och #246, som du hittar här.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

JoakimJansson85
5/7/17, 9:41 PM
#12

Åh stort tack för eran hjälp :) ska läsa igenom tråden på en gång :)

Lillyrod
5/8/17, 5:33 AM
#13

De som sköter växttvätten i min tråd är körsbärsräkor 😃

Annons:
Cecilia.S
5/8/17, 6:41 AM
#14

Jag har alltid trott att det var amano? Jag kanske har tänkt helt fel där och bara tagit föregivet :P Inte kollat så noga, haha. Men amano brukar också vara duktiga städare :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
5/8/17, 3:21 PM
#15

Både Plecomalarna, Gibbiceps och Ancistrusmalarna suger gärna i sig både rom och yngel om de får möjligheten till det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/8/17, 5:46 PM
#16

Mina amano som jag har i 152-liters karet är sämre städare än körsbären kan jag säga. Amano går hellre på fiskmaten : )

JoakimJansson85
5/8/17, 6:50 PM
#17

Lilly rod hur många räkor har du i 152 liters karet? :)

Lillyrod
5/8/17, 6:58 PM
#18

Där har jag bara 8 amano. Massor av röda körsbärsräkor i 54-liter och drygt 10 gula körsbär i 30 liter : )

JoakimJansson85
5/8/17, 7:02 PM
#19

Ah ok :) just nu har jag 5 amano och tio körsbärsräkor. Vet du/ni hur många man kan ha i 105 liters akvarium? Dom belastar väl inte akvariumet på samma sätt?

Lillyrod
5/8/17, 7:06 PM
#20

Det beror ju på vad du har där mer. Körsbärsräkor kan du ha väldigt många i ett 105 liters kar. Amano är ju betydligt större och iallafall mina betydligt livligare : )

Annons:
JoakimJansson85
5/8/17, 7:16 PM
#21

Ah ok :) visst förökar sig körsbärsräkor ganska lätt? Och amano räkor är svårt att föröka?

Lillyrod
5/8/17, 7:24 PM
#22

Ja körsbärsräkor förökar sig om de trivs och har det bra. Amano kläcker inte sin rom till färdiga räkor utan det är larver från början. De utvecklas i salt, bräckvatten i olika omgångar för att sedan gå tillbaka till sötvatten som färdiga räkor. Inget man gör hemma.

JoakimJansson85
5/8/17, 7:34 PM
#23

Så var det ja :) tackar! :)

Upp till toppen
Annons: