Annons:
Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 1956 ggr
Elin16
3/26/17, 5:07 PM

Malawi eller Sydamerikanskt biotop (Info om malwi)

Hej, Jag har ett dilemma, jag väljer mellan malawi eller ett sydamerikanskt biotop.. Om någon vet några större för och nackelar från båda sidorna, så skulle det kanske göra så att det blir lite lättare att välja :) Har någon någon Malawi kunnig en bra kombination av mbunas till ett 240 liters? Har tänkt mig något i stil av saulosi, golden, rödzebra?

Annons:
Draken
3/27/17, 8:45 AM
#1

Beror ju på vad du vill ha. Vill du ha växter i karet, så är Malawi utesluten, några robusta kan man väl ha, men de gräver upp det mesta.

Med sydamerikaner så kan du ju ha växter och annan inredning, så vida du undviker vissa av jordätarna som gräver i botten på karet.

Jag personligen tycker Malawiakvariumen är ganska "kala" eller vad man skall säga, och sen är de fiskarna lite för "stressiga" för min smak ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/27/17, 9:41 AM
#2

Svårt val. Det är nog endast du som kan göra det. Det finns fördelar och nackdelar med allt men var som väger över beror helt på eget tycke och smak. Det jag kanske ser som något negativt, kanske du ser som något positivt eller tvärt om =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
3/27/17, 9:47 AM
#3

Vi alla har ju var -VI- gillar, men ingen gillar samma sak, och tur är väl det xD Men bara du kan välja om du ska ha "Stressiga" Malawi eller "Lugna" Sydamerikaner ^^ Mitt val hade direkt Varit Malawi men då tar man bara mor min, hon avskyr DEssa vackra malawi och ser Bara Sina "Fula" sydamerikaner som jag avskyr xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

oh-la
3/27/17, 9:56 AM
#4

allt beror ju på vad du vill ha. jag har haft både malawi och sydamerikanskt och det r så olika typer av akvarier. malawi är karga stenakvarier. växter funkar typ inte och du kommer bara bli tokig på att få dem uppgrävda hela tiden. det är en ständig kamp mot fiskarna med att försöka hålla sanden på samma ställe som man lämnade den innan man gick och lade sig. vet inte hur många gånger jag vaknade på morgonen och all sand låg i en hög i ena hörnet :P fiskarna är ju däremot mer färggranna än sydamerikanerna, så i visst avseende är det väl så nära ett saltvattensakvarium du kan komma utan saltvatten :P värt att nämna är också att flera av malawicikliderna behöver färgfoder för att bli så färgstarka som dom är på bilder. jag hade hongi, bland annat, och var tvungen att färgmata med astaxanthin för att få riktigt fina färger.

sydamerikanska akvarier tycker jag är lugnare och  mer rogivande. det är mer växter och möjlighet till fler fiskar som sällskap till cikliderna. jag kan säga att skulle jag välja igen skulle jag nog välja sydamerikanskt. men som sagt, det är en smaksak!

Torreador
3/27/17, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det är helt omöjligt att råda dig faktiskt. Jag gillar både och… på var sitt vis. Jag har haft Malawi i 7 år och och tyckte att det var underbara fiskar. Jag hade golden, rödzebra, hongi, ett par blå delfin, demasoni (inte alls jobbiga hos mig medan en del tycker att de är aggresiva) men bytte till Maingano ett tag, Marigold (sååååå vackra). 

Här har jag lite bilder och en film på baljan då (ursäkta den fula bakgrunden). http://bondmoran.nu/?p=8523

Nu för ett tag sedan bytte jag ut malawi mot småfisk och mängder med växter!! Så sjukt kul att kunna ha växter igen efter alla år med malawi. 

Så här ser baljan ut nu (nyplanterad dock så det ser lite kalt ut).  En film om du vill se har du här: https://youtu.be/e4YnVOsPSRI

Jag tycker båda olika stilarna/fiskarna är både fina och roliga men på var sitt sätt :-) 

Skaffar du malawi så får du vara beredd på att ständigt rätta till i karet för de gräver som galningar och det man byggt upp håller inte länge ;.-) Men de är roliga :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
3/27/17, 10:14 AM
#6

#4 Det där med foder är faktiskt en väldigt intressant fråga. Numera, så tror jag de flesta foder som är komponerad till just Malawi innehåller Astaxanthin och/eller spirulina. m,en det är ju egentligen lite galet, därför att vissa (framförallt Golden) ska ju helst inte ha de tillsatserna i fodret, eftersom de väldigt lätt blir "sotade" av den tillsatsen.

Samma sak är det ju med syd-/central amerikaner, det finns foder som är framtaget just för dem, ett köttbaserat foder, men då finns det ju vissa som måste ha vegetabiliskt tillskott i maten också.

Men det här var ett sidospår, men ett ganska intressant sådant. Foder är en helö djungel att välja mellan.

Men för att återgå till ämnet: Som Molam skriver, jag avskyr Malawins beteende jag blir stressad av att titta på dem. Så jag skulle direkt rekomendera Sydamerika. Men, som sagt tidigare, smaken är som baken …delad :) Och tur är väl det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
oh-la
3/27/17, 10:26 AM
#7

#6, precis! som med mycket tror jag att det blev lite en "modegrej" med astaxanthin till malawi, fast många malawi inte ska ha det. det började dyka upp färgfoder på marknaden när jag höll på (tilläggas skall att det var 4 år sedan jag la ner mitt malawiakvarium och sålde av alla akvarier så det har nog hänt en del ;)). de färgfoder som fanns då var dyra och innehöll för lite astaxanthin för att ge fin gärg åt hongi, men för mycket för att vara bra till fiskar som inte skulle ha det. jag gjorde eget med astaxanthin och hade enbart hongi. gillar inte riktigt den färgsoppa som malawiakvarier gärna tenderar att bli. 

men som sagt, det är väl lite ot. jag kan nog hålla med dig lite om att malawi har ett ganska tråkigt beteende… som sagt, det är färgglatt… i övrigt var mitt akvarium mest jagande (och då hade jag ett väldigt lugnt hongikar) och grävande. det dök upp en del yngel, men ingen av de vanliga malawicikliderna är ju direkt yngelvårdande och oftast är det ju just runt yngelvård som man bland andra fiskar, typ sydamerikaner, ser ett roligt beteende.

nej, jag var väldigt glad i min malawiburk, jag gillade den, men jag har gjort malawi och kommer inte göra det igen, ens om jag skulle sätta upp många burkar och kunna välja många biotoper. finns andra arter jag hellre skulle välja :) plus att tröttnar man på malawi måste man i princip döda av hela akvariet och starta om från början för att kunna ha något annat. tröttnar man på sydamerikanske finns det fortfarande många fiskar som passar burken, vilket gör att man kan fasa ut.

Draken
3/27/17, 10:46 AM
#8

#7 OJ vad vi tänker lika du och jag 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
3/27/17, 4:14 PM
#9

Ja, alla ni har ju rätt i att det är en smak sak. Oh-la de ligger ju någontin i det du säger om man skulle tröttna eller inte. Jag har varit inne på att jag vill ha malawi många gånger. Men alltid kommit tillbaka till sydamerikanskt… Jag som person tycker själv att malawi är jätte fina och har ett fint beteende. De spelar ingen roll om de skulle få yngel och inte ha bra yngelvård, eftersom att jag vill inte att dem ska ha bra yngelvård (pga brist på plats). Jag tycker malawi är hemskt fina men deras akvarium är ju dock lite tråkiga.. Dock så jag har inte så gröna fingrar och alltid tar död på mina växter så tycke jag att malawi var ett bra alternativ :) En till sak som spelar roll i det här valet är vattenkvaliten. Här där jag bor så har vi oerhört mjukt vatten och ett ovanligt lågt ph. 5,7-6,5 ugefär brukar de ligga på. Det är ju ganska jobbigt därför att hela tiden behöva höja ph när jag har malawi.

Torreador
3/27/17, 4:18 PM
#10

Jag körde med kalkgrus i botten och massa kalkstenar när jag hade malawi. Snyggt och funktionellt 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
3/27/17, 5:40 PM
#11

Det är enbart spirulina som kan ge förändringar i pigmentet. Inte astaxanthin vad jag har fått lära mej : )

oh-la
3/27/17, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

#11, nej då! astaxanthin används flitigt för att exempelvis ge lax sin rosa färg. även flamingon får sin rosa färg av astaxanthin. spirulina används också, men för den blå färgen. bland malawiciklider har det används länge. kan inte hitta något som skulle säga att det inte färgar.

bifogar bild på två av mina hongihanar som färgmatats. dock med något lägre doser än man kan ge, och fortfarande inte under så lång tid. akvarielagret hade inne hongi ett tag som verkligen färgmatats, och dom var ordentligt röda i sina pigment.

Lillyrod
3/27/17, 6:10 PM
#13

Ja absolut. Båda förstärker färgen hos fisken men spirulina kan ge svarta pigmentfläckar i färgen och det vill man ju inte ha.

Annons:
Draken
3/28/17, 8:22 AM
#14

Det kan vara att jag blandar ihop. Jag vet att det är ett utav de ämnena som inte skall ges till gula fiskar, pga att de får svarta pigment eller blir "sotade". Kan vara spirulina, är faktiskt lite osäker där ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

oh-la
3/28/17, 9:45 AM
#15

#13, ah! då missförstod jag dig :) trodde du menade att astaxanthin inte ger färg alls :) jo, spirulina kan ge svarta pigmentfläckar om det överdoseras. i lagom mängd är den däremot en färgförstärkare. astaxanthin har inte samma missfärgande effekt som spirulina. däremot kan man säga om spirulina att i lagom mängd är den både bra för att förstärka färg och nyttig!

Upp till toppen
Annons: