Annons:
Etikettfoder
Läst 999 ggr
Draken
3/6/17, 12:13 PM

Tropical softline.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte passa på att varmt rekommendera ett ganska nytt foder på marknaden. Det har funnits några månader, men jag tror inte det är så bekant bland allmänheten, har inte sett det i butik här uppe i varje fall.

Jag beställer fodret från Trollhättan. Men de lokala butikerna kan nog ta hem det om ni föredrar att ta hem på hemmaplan. Att jag köper från Trollhättan, beror helt på att det blir betydligt billigare för mig, trots frakten att beställa från henne :)

Det foder jag syftar på är från Tropical, det är deras softlineserie. Fodret innehåller massa godsaker för fiskarna, och det finns i olika utformningar, som är anpassad till de olika arterna och vad de har för krav på foder.

Om ni är sugen på att prova något nytt, eller om era fiskar verkar trött på maten och om ni kan tänka er att lägga nån krona extra på foder, så rekommenderar jag detta foder på det varmaste. Mina fiskar, stora som små, älskar det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
3/6/17, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag själv har 4 olika sorter av fodret. Eftersom jag har lite blandat kompott i mina akvarium. Men man kan köra en och samma om man hellre föredrar det :) Eller om man har två olika och växlar, eftersom det är lite olika innehåll i maten :)

Softline Arowana är en flytande variant. Mina cikider var inte alls förtjust i den, men rovfiskarna OJOJOJ vilken fart det blev på dem ;)

Arowana : är flytande sticks och  innehåller :  Calanus , Krill, Frukt och insekter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/6/17, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Softline marine är väl egentligen tänkt till saltvattensfiskar, men jag hade kvar i burken och tänkte prova. Det visade sig att  snäckor och malar gillade den maten. Så länge jag har kvar i burken, så kommer jag även ge av denna :)

Marine: Sjunkande chips som består av 4 olika algmixer,Calanus, Krill och Insekter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/6/17, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Softline Africa Carnivore är sammansatt just för att passa afrikanska fiskar och vad de normalt äter ute i det fria.

Africa :  Sjunkande chips som består  av Sill, Calanus, Krill och insekter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/6/17, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Softline America är sammansatt för fiskar från Amerika, både små och stora.

Amerika: Sakta sjunkande granulat. Består av  Calanus, Vitlök, Astaxanthin och Insekter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/6/17, 12:32 PM
#5

Som ni ser i beskrivningarna så är det egentligen genomgående samma innehåll i maten MEN varje sort har en (eller fler)  ingrediens som de andra inte har.  Jag har markerat med fetstil vad som skiljer sig från burk till burk :)

De flesta sorterna finns i Small, Medium och Large. Jag kör Medium på mina, förutom Arowanan som är Large.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
3/6/17, 4:50 PM
#6

Toppen inlägg 👍

Annons:
Draken
3/6/17, 5:56 PM
#7

Tack  :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

love-child
3/6/17, 6:06 PM
#8

Måste prova detta. Tackar för tips

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Lillyrod
3/6/17, 6:39 PM
#9

Marlene?

Torreador
3/6/17, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack för tips 😀 Funderade just på vad jag skulle köpa för mat nästa gång. Jag har fyra burkar mat hemma men alla fyra är "gamla" och jag är rädd att de förlorat sina näringsämnen? Utgångdatum är från vänster 2012, 2014, 2014 och 2015. Just nu får de lite av varje av dessa fyra som komplemment till frysta röda mygglarver (samt gurka och broccoli som alltid ligger i karet, byter ut dem efter tre dagar om de inte hunnit ta slut innan). Vilken eller vilka av de du visar skulle du rek till mig? Jag har i karet: Otocinclus Corydoras Stiphodon Fjärilsciklider Endlers

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Elisabethantero
3/6/17, 11:05 PM
#11

Jag brukar inte äta mat som har gått ut i datum…. Har läst någonstans att det är bra att frysa in flingmat som kanske inte hinner gå åt….

Elisabethantero
3/6/17, 11:09 PM
#12

#11 va en kommentar till #10 …… Förståss !

Lizelda
3/7/17, 1:49 AM
#13

#9 Utgår jag ifrån då hon är belägen i Trollhättan och jag vet att Rovfisk gillar henne :)

Fick provpåsar för ett tag sedan men ännu inte haft någon fisk som de har passat, ska testa med guramin senare.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
usvead
3/7/17, 5:41 AM
#14

#11 Stora förpackningar förvarar jag i frysen, och fyller på i mindre burkar allt eftersom.

mimåne
3/7/17, 10:29 AM
#15

Vilket bra inlägg!

#10 Torreador, jag hade slängt alla de där burkarna om jag var du och köpt 1 ny =) Så fort man öppnat burken så kan man räkna med att en del vitaminer börjar tappa sin kraft. Man köper med fördel en så liten burk som möjligt till ett vanligt litet sällskapsakvarium så att man hinner använda upp den inom ett par månader.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Torreador
3/7/17, 10:56 AM
#16

Mimåne: jo jag ska slänga dem och köpa nya. Tänkte att de som rovfisk rek kanske vre ngt för mitt kar. När jag köpte dessa burkarna hade jag 6 kar igång så det gick åt mycket mat. Men så fick jag lägga ner dem (utom ett) när vi flyttade och då blev maten stående.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
3/7/17, 5:03 PM
#18

#9 Japp =)

#10 America skulle jag rekomendera till dina :) Fortsätt kör med Algae wafers om du är nöjd med den (det är också ett bra foder, det kör jag till snäckorna ;) ) eller (om du absolut vill byta) så kör Marine också, då den innehåller en mix på 4 olika alger.
Håller med de andra dock, kasta bort den maten du har nu, den gör inte så mycket nytta, sett ur näringssynpunkt …mest bara bukfylla ;)

#13 Jo, jag gillar Marlene, hon är bra och hon har bra priser :)
Vad var det för provpåsar du fick, vilken/vilka sorter ?

#14 Här går maten åt inom rimlig tid, trots att jag även varvar med Dr.Bassler ;), så jag behöver inte portionera den ;) Den enda mat jag portionerar är Tubifex och Sera O-nip. Den får de bara ibland :)

#15 Tack =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
3/7/17, 5:11 PM
#19

Rovfisk: Så det är inte för stora granulat för endlers och fjärilar då? Min Tropical Supervit granulat är för stora kulor för dem. Endlers får inte in dem i munnen, fjärilarna provar ibland men de åker ut igen.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
3/7/17, 5:43 PM
#20

Mina fjärilar älskar granulatet ;) Guppyna har jag inte provat på ännu, men sorgmanteltetrorna äter med god aptit :)

Har för mig att de flesta sorter (även granulatet) finns  i Small. Jag kör medium på mina :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Torreador
3/7/17, 6:39 PM
#21

Aha, tack 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
3/7/17, 6:39 PM
#22

Aha, tack 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
3/7/17, 6:52 PM
#23

Googlade och hittade bara att beställa på ett ställe och det var "fiskfarmen" på tradera.169kr för 250ml. Är det normalt pris för detta eller har ni någon annanstans ni vet att det finns?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
3/8/17, 6:53 PM
#24

Det är ett väldigt bra pris. Kolla om det är på "köp nu" eller budgivning :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
3/10/17, 11:51 PM
#25

#18 Det är dem jag fick i Hudiksvall, kommer inte ihåg vilka sorter dock

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
3/12/17, 9:36 AM
#26

Aha. Det är tack vare de proverna jag började med fodret ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: