Annons:
Etiketttetror
Läst 2802 ggr
Torreador
2017-02-20 21:32

Tetror till 240 lit

Har ett 260 lit kar som jag tidigare haft malawi i. Nu gör jag om det till småfisk istället och har just nu:

* 11 endlers (ej de vanliga utan gul/rosa/röda) 
* 4 st fjärilsciklider varav 2 electric blue
* 3 st adolfimalar (ska bli fler)
* 3 st siamesisk algätare (kanske ska ha fler??)
* 3 st oco…. äh nu minns jag inte namnet men små sugmalar, grå med svart rand och svart trekant vid stjärtfenan.

Nu vill jag fylla på med härliga tetror. Har tittat på stänktetra då den verkar hålla till på övervåningen?

Neon, kardinal osv är också intressanta och jag hittade ett inlägg här om Anostomus Anostomus som var superfina men de är nog för stora. Kanske Smycketetra istället?

Har ni tips så släng fram dem. Både sort eller sorter samt hur många.

Vill även ha fler växter men kan så lite om växter så tipsa gärna om det med. Skulle vilja ha ngt gräs eller mossaktigt framtill och lite högre växter baktill.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
2017-02-20 21:34
#1

Lite bilder

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Torreador
2017-02-20 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Torreador
2017-02-20 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Torreador
2017-02-20 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Torreador
2017-02-20 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cecilia.S
2017-02-20 21:49
#10

Fantomtetror är häftiga, även sorgmanteltetror. De finns i ett flertal olika färgkombinationer, men kan dock kräva lite olika värden. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Torreador
2017-02-20 22:30
#11

Ok, jag har ganska högt PH, skulle tro att det ligger strax över 7. Tempen ca 24 grader.

Jag skulle vilja ha några som håller till i överdelen på karet och några som håller till i mitten.  Har funderat lite på Bilbuk också men jag har nog för strömt vatten tror jag.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

mimåne
2017-02-21 09:31
#12

Bilbuk var den art jag kom att tänka på när du sa att du ville ha en art som simmar högt upp, men jag ser att du redan tänkt på den själv =)

Annars så tycker jag egentligen att du har ganska mycket fisk redan och att om du ska köpa något mer borde det vara påfyllnad till simmet av otocinclus. De vill vara ett sim och 3st är inte så många.

Vad är en adolfimal? Är det dem på bild #7 som du kallar för det? Det latinska namnet på släktet för denna fisk är Stiphodon. Det är alltså en Goby fisk. Det skulle kunna vara arten semoni.

När jag ser på dina två stiphodon samt fjärilscikliderna så ser det ut som att de är stressade. Flera av individerna är bleka och har tillbakadragen färg vilket tyder på stress. Om jag får komma med ett tips så tror jag att det är akvariets inredning du måste jobba på i första hand innan du funderar på fler fiskar. Det är ganska öppet inrett just nu och där har du möjlighet att bidra med mycket trygghet till fiskarna. Kanske är det vad de behöver för att komma till sin rätt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
2017-02-21 10:25
#13

Hur stark är cirkulationen i ditt kar? Stiphodon-släktet och fjärilsciklider har väldigt olika krav på hur stark den bör vara, Stiphodon föredrar strömmande vatten och fjärilsciklider vill ha väldigt lugnt vatten. Om du tycker att du har för stark cirkulation för bilbukar så är den nog för stark för dina fjärilsciklider också, tror jag.

Annons:
Elin16
2017-02-21 11:58
#14

Mimåne, Jag tror han menade corydoras adolfoi som också kallas aldofo pansarmalar ;)

Torreador
2017-02-21 14:59
#15

Japp det är Corydoras Adolfoi jag menar :-) Har ingen bra bild på dem tyvärr men lägger in en suddig som jag tog precis när jag släppt i dem i karet. Bilden kommer i nästa inlägg för jag har den i mobilen och skriver på datorn nu. De är väldigt färglösa på bilden men som sagt, de var precis isläppta i karet.

Fiskarna på bild #7 är goby, helt rätt! Det är Stiphodon elegans eller elegans ornatus, jag är inte säker. Jag skrev nog siamesisk algätare i inlägget men det var en miss av mig, jag har haft dem tidigare i ett annat av karen och skrev på av bara farten.

Jag har alltså 3 av gobysarna och inga siameser.

Mitt filter fräser på upp mot ytan så det är stor cirkulation just vid ytan men längre ner är det lugnt. 

Ja, alla fiskarna var precis isläppta i karet när jag fotade dem så de var säkerligen stressade då och det syns på bilderna.

Jo, jag ska skaffa ett gäng otocinclus till, tänkte ha 6-7 st. 

Det ska vara mycket mer växter och jag vill gärna ha tips på vilka :-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2017-02-21 15:00
#16

Bild på Adolfisarna

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Torreador
2017-02-21 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
Elin16
2017-02-21 16:07
#19

Åhh!! Har länge varit kära i adolfoi dem är bara för underbara!!<33

Lillyrod
2017-02-21 17:12
#20

Fantastiska pansarmalar.

Annons:
Torreador
2017-02-21 17:46
#21

Jag har också velat ha dem i många år men nu passade det äntligen

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

mimåne
2017-02-21 18:44
#22

Åh var det corydoras adolfoi du hade. Jag har också sneglat på dem men det har inte blivit något köp än så länge. Väldigt fin art =)

Jag håller med om att det nog är bra att skaffa fler kompisar till dem. Det kommer de bli glada över. Däremot så ser det ut som att du kanske skulle behöva byta bottenmaterial innan. Det ser ut som att du har grus och det vill inga corydoras ha tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Torreador
2017-02-21 21:44
#23

Ja, det stämmer. Jag har en grov kalksand / kalkgrus men jag tänkte behålla det i botten och lägga ett annat över. Jag har lite olika hemma, dels blästersand, dels svart sand samt röd sand.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
2017-02-21 21:50
#24

Det är ingen bra idé att lägga sand över grus. Det kommer inte dröja länge förrän gruset ligger uppe på sanden. Det bästa för corysarna är att byta till sand. Då blir de och deras skäggtömmar väldigt glada : )

Torreador
2017-02-21 22:14
#25

Oki, då byter jag ut den helt. Jag har inte tillräckligt med sand för att byta helt så jag måste köpa till mera. Har du något förslag? Jag vill ha ngt ljust.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lizelda
2017-02-21 22:15
#26

Biltemas sand är ljus och fin :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
2017-02-21 22:17
#27

Jag håller med Lizelda : )

Annons:
Torreador
2017-02-21 22:22
#28

Det är den jag har så då fortsätter jag med den och köper lite mer bara :-)

En snabb tanke bara - denna fisk är inte aktuell i mitt kar eller?

Carinotetraodon travancoricus

(det var en i närheten som hade 4st som han skulle sälja så jag blev lite nyfiken)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2017-02-22 08:47
#29

Dvärgkulfisk (Carinotetraodon travancoricus) Gobyn kommer tugga i sig dem, de är jättesmå.

Tycker också att du har lite mycket fisk i karet just nu, satsa på mer växter och fler gömställen, innan du funderar på mer fisk :) Och som skrevs tidigare, fyll på stimfiskarna istället för att köpa fler arter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-02-22 09:32
#30

Kulfiskar ska du inte ha i ett sällskapsakvarium. De håller man i artakvarium =)

Jättebra att du byter ut gruset mot sand. Pansarmalarna kommer älska det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: