Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2455 ggr
Amanda Richardson
2/14/17, 5:36 PM

Saltbad

Idag så såg jag att det var fenröta. Tror jag upptäckte det tidigt? Vi åkte till djuraffären för att köpa medicin men där sa de att vi skulle saltbada fisken. Jag hittade väldigt olika och lummig info på nätet. Jag valde att ta 1 liter vatten i rätt temp och hälla i 1 tsk salt. Sen badade jag fisken i det i ca 30 sekunder. Sen lät jag honom "salta av sig" i en skål med tempererat vatten utan salt, där fick han vara i ca 1 minut, sen ner i saltvattnet igen i 30 sek, och så ner i avsaltningsbaljan och sen ner i akvaret. Men sen dess vill han bara andas luft. Frågan är, tycker ni att saltmängden var bra? Borde jag göra på ett annat sätt? (Sättet jag gjort på har jag läst mig till på internet) Vill ju bota lilla Sander.

Annons:
Draken
2/15/17, 8:17 AM
#1

Är det fenröta så finns smittan i hela karet, det måste medicineras. Det räcker inte med saltbad.

Skall du hålla på och joxa oc stressa fisken genom att flytta den fram och tillbaka mellan olika byttor, så kommer du till slut stressa ihjäl den, men fenrötan har du fortfarande kvar i akvariumet .

Åk tillbaka till affären och köp  eSHa 2000, det tar fenrötan.

http://www.akvarieimporten.se/vattenkemi-medicin-tester/esha-2000-kraftfull-fiskmedicin-mot-fenrota-svamp-bakterier.html

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Amanda Richardson
2/15/17, 10:24 AM
#2

#1 Han är en Kampfisk och bor själv med endast räkor och snäckor så kan inte medicinera i akvariet

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
2/15/17, 11:48 AM
#4

Det är jättesvårt när ens fisk blir sjuk och man så gärna vill göra det rätta för den. Precis som du säger så finns det så många olika vägar och restriktioner. När man så gärna vill hitta det bästa sättet är det svårt att veta vad man ska göra. Det är inte konstigt att man blir förvirrad.

Jag är inte så förtjust i salt när det kommer till akvariesammanhang. Salt är inte en medicin och något som botar en sjukdom, men det kan i vissa fall lindra en ytlig åkomma som t.ex ett sår.

Rent generellt så är salt mycket omtyckt av djurbutiker i sverige idag. Faktum är att många av dem rekommenderar att man alltid ska ha salt i akvariet. Det här är helt åt skogen enigt mig. Att använda salt i akvariet kan gynna butiken på flera olika sätt men vi köpare får ta priset för deras saltande när vi köper deras fiskar med nedsatt immunförsvar och med sjukdomar som bara väntar på att få bryta ut. Att vi ska salta vattnet åt sötvattensfiskar är heller inte naturligt för dem.

Om du har konstaterat sjukdom på din fisk så är det medicinering som gäller och inte salt. Du behöver medicinera hela akvariet där kampfisken går. Inklusive räkor och snäckor. Generellt så är räkor och snäckor känsliga för medicin, men har du vanliga körsbärsräkor och snäckor som t.ex posthorn så är min erfarenhet att de överlever en behandling med t.ex eSHa som rovfisk tipsade om.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Amanda Richardson
2/15/17, 1:44 PM
#5

Mamma beställde hem medicin igår, vi kan inte åka till djuraffären, hela familjen ligger nu hemma med influensa och 40 graders feber. Saltbadade igår och fisken mår idag mycket bättre, men vi ska medicinera iaf eftersom att lite av fenrötan är kvar. Han flyttade in hos mig i lördags och var pigg på lördagen. På söndagen var han helt slut, måndag helt slut, tisdag så saltbadade jag efter råd av djuraffären. Han sa att vi skulle börja med det (han sa att vanligt bordssalt gick bra) Och att vi skulle köpa medicin om det inte blev bättre efter 1-2 dagar. Vår butik försöker iaf inte sälja på sina kunder skit.

[Tinitusan]
2/15/17, 1:57 PM
#6

min erfarenhet av saltbad är att de tenderar att bli lite sämre innan de blir bättre. 

jag har blivit rekommederat 1dl salt till 10l vatten så din bedömning av saltmängd känns helt rätt. Vanligt bordssalt går bra, ektaozon kan däremot ibland vara ett bättre val eftersom det också innehåller antibakteriellt om jag inte minns helt fel.

Annons:
Lillyrod
2/15/17, 6:03 PM
#7

Tar man då salt med jod som förut sades vara helt fel i akvariesammanhang så får man det antibakteriella där : )

[Tinitusan]
2/15/17, 7:38 PM
#8

ah där ser man, ja att salt med jod funkar vet jag av erfarenhet, men visste inte det hade antibakteriell inverkan =)

Lillyrod
2/15/17, 7:41 PM
#9

Jod är läkande så det funkar bra om det gäller sår eller skador.

[Tinitusan]
2/15/17, 7:42 PM
#10

klart borde jag ju dock kunna lista ut själv med tanke på jodopax haha

Lillyrod
2/15/17, 7:44 PM
#11

😉👍

Upp till toppen
Annons: