Annons:
Etikettalger
Läst 1535 ggr
Cizzi2
2017-02-02 11:42

Problem med alger på kalksten (hålsten).

Har problem med alger på kalksten (hålsten). Har bara haft akvariet i 3 v c:a och redan är det en massa gröna alger på stenarna. De var helt vita förut. Har 4 a malar ganska små som jobbar hela tiden och har bytt ut 1/3 av vattnet. Hur få bort detta? Eller är det naturligt att det blir så?

Annons:
[Tinitusan]
2017-02-02 12:05
#1

det är fullt naturligt att få alger på sina vita stenar, speciellt i ett nytt kar där inga värden har stabiliserat sig, eftersom du också tillsatt mkt fisk och har lite växter så innebär det att nitratet mest troligt är rätt högt vilket innebär at det finns för mkt näring i vattnet o då blommar algerna upp. 

Men oftast får man en algblomning i början när ett kar startas så absolut inget onormalt. 

Är det Ancistrus du köpt?

Cizzi2
2017-02-02 12:13
#2

Japp det är det jag köpt dock har den första och största ändrat färg och blivit lite vit på sidan. Orolig att den fått någon sjukdom.

[Tinitusan]
2017-02-02 12:24
#3

vit låter som svamp, svamp uppkommer oftast av stress pga tex fel värden, fel temperatur, fel kompisar etc, kan du lägga upp en bild så vi kan se?

mimåne
2017-02-02 12:45
#4

Ojdå. Visst var det du som rengjorde kalkstenarna från missfärgning tidigare? Så tråkigt att det redan kommit alger på dem. Alger är vanligt i uppstarten men förhoppningsvis får du bukt med dem så att de försvinner. Äter ancistrusen upp algerna på stenen så kan den ändå se missfärgad ut sen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cizzi2
2017-02-02 12:54
#5

Ok, ja det var jag som rengjorde dom i klorin sen i diskmaskinen utan diskmedel då blev de väldigt vita men nu mycket alger.

mimåne
2017-02-02 12:59
#6

Jag skulle ha tagit bort stenarna ur akvariet vid det här laget. Situationen med dina fiskar som mår dåligt anser jag kritisk och stenar rengjorda i klorin skulle jag inte ha kvar just nu. Alla potentiella källor till varför de mår dåligt är värda att åtgärda.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2017-02-02 17:30
#7

Jag hade inte heller vågat använda klorin och inte heller stoppat dem i diskmaskinen. Även väldigt lite diskmedel är frätande för fiskar och maskindiskmedel är ju frätande även för oss. En diskmaskin är aldrig helt fri från medel om du en gång haft i det.

Draken
2017-02-05 11:16
#8

Klorin och diskmedel i samband med akvarium, låter inte som någon bra kombo i mina öron

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: