Annons:
Etikettalger
Läst 4571 ggr
khaleesi
1/28/17, 9:14 PM

Vit beläggning i akvariet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vi har fått någon typ av vit beläggning/ludd på växterna och roten i vårat ena kar och jag blir inte riktigt klok på vad det är!? Vi har även haft problem med att vissa av fiskarna i det karet har dött och på kort tid så har 6 kuhliålar, 8 dvärgrasboror och 2 Ancistrus malar dött men båda fjärilscikliderna och pansarmalarna verkar må bra. Vad är det som händer egentligen?

Annons:
Lillyrod
1/29/17, 8:10 AM
#1

Något sådant har jag aldrig sett men hoppas det finns någon här som kan råda dig. 

Rötter kan ju fälla ut vitaktigt slem första tiden i karet men det sprider sig inte och dödar ingen heller.

Loppelus
1/29/17, 8:51 AM
#2

Kollat Värdena? Eftersom fiskarna dött.

Djurälskare

khaleesi
1/29/17, 10:14 AM
#3

#2 vi har kollat värdena, allt ser bra ut. Det är därför vi är så förvirrade kring vad som är felet. Det enda konstiga i karet är denna vita beläggning överallt. Ser nästan ut som allt är täckt med damm.

mimåne
1/29/17, 1:10 PM
#4

Sitter det fast på inredningen som alger eller känns det mera som smuts?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

khaleesi
1/29/17, 1:37 PM
#5

#4 det sitter fast tror jag. Kan kolla lite när jag kommer hem. Det är inget som följt med när vi gjort vattenbyten iallafall för då brukar vi försöka få med skiten.

khaleesi
1/29/17, 7:47 PM
#6

Nu är jag hemma från jobbet och har kollat och det sitter inte fast på växterna som jag trodde utan ligger som damm på allt i karet.

Annons:
mmaliinxx
1/29/17, 8:13 PM
#7

Så brukar jag få om jag drar upp någon växt med ett rotsystem, speciellt i mossa sätter det sig lätt. Men eftersom jag har räkor så sätter dem igång att putsa direkt och dagen efter är det borta. Det kan ju även orsaka nitrikspik som leder till fiskdöd, kan det vara vad som hänt?

khaleesi
1/29/17, 8:29 PM
#8

#7 Vi har inte ändrat om några växter i karet så det tror jag inte. Testat både nitrit och nitrat med dropptest och inget anmärkningsvärt där utan värdena var normala.

Upp till toppen
Annons: