Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 3747 ggr
Atlaz
2017-01-20 16:25

Slöjstjärt mestadels på botten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste i någonsdags annan tråd att det kan vara nitrit i vattnet? Var uppstår det från? Vid förra rengöringen knappt en vecka sen satte jag i en krukväxt på botten som jag läst kunde leva i akvarium men tog ur den så snart jag upptäcklev det här beteendet hos ena fisken. Håller på med ett stort vatten byte nu och ska också rengöra pumpen men är lite orolig att vattnet kan ske blir för rent iomed att jag nyss gjort ett stort byte plus rengöring? Ska även ta ur plast växten till vänster som rostat 

Annons:
Erratic_Eagle
2017-01-20 16:28
#1

hur stort akvarium har du?

Lillyrod
2017-01-20 17:02
#2

Oj det ser inte bra ut. Rost i ett akvarium är definitivt inte bra. Vanliga krukväxter bör man inte heller ha i karet eftersom de ruttnar och ställer till problem med vattenkvalitèn.

Nitrit får man oftast om man i ett nystartat kar stoppar i för mycket fisk eller matar för mycket. Eller båda. Det finns alltså inga goda bakterier ännu som kan ta hand om allt avfall. Levande växter är väldigt bra för att karet ska bli en egen liten sjö och börja sköta sig i stort sett självt.

Slöjstjärtar är sällskapssjuka och jag ser bara en i karet. De vill också ha uppåt 300 liter att röra sig i så jag undrar också hur stort karet är?

.m.m
2017-01-20 23:30
#3

Ta med dig lite vatten i en burk till djuraffären och be dem testa vattenvärden i vattnet åt dig så fort som möjligt. De flesta gör det gratis. Visa gärna butikspersonalen denna bilden och fråga vad hon har för tips att muntra upp din fisk. Jag skulle gissa på att hon kommer rekommendera en del akvarieväxter och iaf en fisk till. 

Berätta gärna hur det går.

Draken
2017-01-21 09:10
#4

Är inne på samma spår som Lillyrod. Vad jag kan se på bilden så ser inte akvariumet ut att vara mycket mer än 100 liter, och det är alldeles för litet för slöjstjärtar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2017-01-21 12:07
#5

Oj det såg inte så bra ut.. Slöjstjärten som ligger på botten mår garanterat inte bra. För fisken är det en naturlig instinkt att det är farligt att ligga orörlig på botten då den blir ett lätt byte för rovfiskar. Att den ändå inte förmår sig att simma är illa. Läget är akut.

Vad jag kan se så finns det en hel del att påpeka här som kan orsaka att fisken mår dåligt, vissa saker kan du försöka åtgärda men det som är avgörande för mig är att du ser ut att ha för litet akvarium för arten samt att den inte har något sällskap. Du kan inte skaffa fler slöjstjärtar till ett för litet akvarium och är det så att ditt akvarium är för litet, så måste slöjstjärten få flytta till ett större där den har andra av sin art. Har du möjlighet att erbjuda fisken detta på egen hand, eller behöver du hitta ett nytt hem till fisken?

Under tiden som du ordnar ett större boende åt fisken så behöver du se till att du har en god vattenkvalitet i vattnet där fisken går för tillfället. Börja med att ta bort den rostade växten och krukväxten. Hur mår fisken idag efter att du gjorde vattenbyte igår?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Atlaz
2017-01-25 19:36
#7

Hej! Tack för era svar tog ur krukväxter samt den röstande plast växten och bytte ca 75 % av vattnet och fisken som låg på botten mådde genast mycket bättre! 😊 det är 2 slöjstjärtar och en koji akvariet är minst 240 L så platsen bör det väl inte vara något fel på? Eller? 😯 jag matar inte för ofta så det var nog inte problemet. Som sagt de är pigga igen men nu har den stora fisken (koji fisken) hoppat ur en gång vi ordnade med ett lock påengång så han inte kan göra det men försöker fortfarande mellan jämna mellanrum men endast om man går förbi vissa gånger vad kan det bero på??

Lillyrod
2017-01-25 19:38
#8

Absolut minimum för slöjstjärt är ca 300 liter. För en koi är det det tredubbla. De behöver alltså väldigt mycket större inom en snar framtid. Förmodligen var det dåligt vatten som drabbat dem. De är skitgrisar alla tre så man behöver ordentlig pump och lite större vattenbyten.

mimåne
2017-01-25 20:25
#9

Jag håller med Lillyrod. 240L kan tyckas vara mycket för oss men för fisken är det inte det. Det är som en liten vattenpöl, tänk bara på hur mycket de har i det fria.

Koifiskar tycker jag inte att man överhuvudtaget ska ha i akvarium. Då ska det nog vara mycket stora volymer. 1000L och över. Att din koifisk har försökt hoppa ur akvariet är fullt förståeligt. När ni får förbi akvariet blir den stressad och försöker söka sig i trygghet. I och med att akvariet är för litet så tvingas den att hoppa ut. Även för din slöjstjärt är akvariet för litet.

Dessa fiskar har en hög belastning på akvarievattnet och när man håller dem i för liten vattenvolym så är det svårt att hålla bra vattenkvalitet. Risken för nitritförgiftning t.ex är stor. I och med att din slöjstjärt piggnade till direkt när du gjorde vattenbyte så låter det i mina öron som att det är precis vad som drabbat ditt akvarium.

Om du vill ha råd om hur du ska lösa den här situationen så behöver fiskarna nya hem snarast samt halten av nitrit kollas och behandlas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2017-01-25 20:52
#10

Lyssna på mimåne och lillyrod Nya hem snarast för dem. Vad är det för mått på ditt akvarium. Du borde skaffa ett 350 liters som du kan ha dina slöjstjärtar i och ge eller sälja din koi! Hoppas du tar åt dig och ej blir sur😋

Upp till toppen
Annons: