Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1750 ggr
Widmar
2017-01-11 23:14

någon som kan Kampfisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! Har en Kampfisk hona, som har börjat bete sig annorlunda. Hon kan simma om kring sådär ståtligt som de gör, för att plötsligt stanna av. Då menar jag helt stilla, nere på botten eller mitt i en växt och bara "stå" där 2-4minuter och simma vidare. Finns tillfällen hon stannar av 15-20minuter. HELT stilla. Har trott flera gånger hon dött av. Någon som varit med om något liknande?

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
lutralutra
2017-01-11 23:25
#1

Hur gammal är hon? 

Mina kampfiskar brukade vila på botten eller på blad då och då och det är inget onormalt, men 15-20min låter rätt länge. 

Tänkte om hon är gammal kanske hon är lite tröttare än andra?


Widmar
2017-01-11 23:36
#2

Inköpt för drygt 2månader sedan från en lokal djuraffär. Så antar att hon ej är speciellt gammal.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Widmar
2017-01-11 23:38
#3

Just i denna växt brukar hon ofta ligga, där kan jag tippa på att hon speglar sig. Men när hon stannar av i en mitt i akvariet, började jag fundera.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

lutralutra
2017-01-11 23:44
#4

Okej. De kan vara gamla när de köps i butik tyvärr =/ Men tycker ändå det låter lite märkligt. Har tyvärr inget bra svar att ge. Antar att hon ser bra ut iövrigt?


Erratic_Eagle
2017-01-12 07:17
#5

det låter lite märkligt men värkar hon må bra och så så kanske hon bara är lite trött🤔

Äppelsnäckan
2017-01-12 07:51
#6

Tycker det ser ut som en hane iochmed de stora fenorna?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Draken
2017-01-12 08:11
#7

Tror det är en hane på bilden. Jag har inte särskillt mycket erfarenhet av Kampfisk, men en av våra Medarbetare (ElinVBorg) är duktig på kampfiskar, hoppas hon hittar vägen till tråden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
2017-01-12 13:56
#8

Inte alls konstigt, kampfiskar vilar gärna på växter och dylikt så så länge han äter som han ska och alla värden är bra i karet så behöver du inte oroa dig. Hur mycket flöde har du i karet? För mycket flöde kan göra dem inaktiva då det är jobbigt att simma med de stora fenorna om flödet är starkt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Widmar
2017-01-12 14:50
#9

Jasså en Hane? :D  Butiken sa en hona och de kollade efter en vit prick vid "rumpan" 

Har en Fx6a som går i karet, men har lagt strålarna så det finns stillsamma zoner. men den är ofta mitt framför utblåset och simmar…

Tycker Han verkar nöjd och äter som den ska, dock ingen vidare köttätare, den äter nästan enbart flingfoder och ratar det andra.

Goda värden i karet i övrigt. 

Men då kan jag ta det lugnt och bara ha det under uppsikt.  Har inte reagerat/sett på de "längre" perioderna tidigare.

Tack för era svar!

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

lutralutra
2017-01-12 15:16
#10

Var lite trött när jag skrev, om det är fisken på bilden så är det absolut en hane. Honor har alltid korta fenor =) (finns hanar med korta fenor också, men honorna har alltid korta). 

Sålänge värdena är bra och han ser bra ut iövrigt så skulle jag inte oroa mig.  Min kille hade också slöare perioder och perioder då han var mer aktiv. 

Snygg han är förresten, ser precis ut som min första fisk Gunnar ^^


Lizelda
2017-01-12 18:15
#11

#9 Min hane är också rätt märklig, han simmar gärna i utblåset :) Att han ratar kött är rätt ovanligt, vad har du testat? Ofta så ratar de hellre flingfodret ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Erratic_Eagle
2017-01-12 22:10
#12

jag hade en Kampfisk som jag kallade Smash och han va också precis vid utblåset ofta😉

ElinvBorg
2017-01-12 22:38
#13

Som det framkommit är det en HANE du har och inte en hona. Vad ger du han för foder? Kampfiskar vilar gärna och är inte allt för aktiva oftast. Har han något sällskap i karet?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Widmar
2017-01-12 23:31
#14

Då blir det namnbyte, Blåa-Fia funkar liksom inte längre :) När han är mitt under ljuset, så skimrar han i röd-lila också, hur vacker som helst. Kubfrysta larver, svarta, röda, vita, bruna. Bruna är bäst, men ger jag flingmat alt crisps samtidigt tar HAN det före. Han går i ett 360l kar, tillsammans med Platy, Kardinaltetror, glödlbandstetror och Ancistrus

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Widmar
2017-01-12 23:34
#15

Har ett par mindre Prakt Botia i karet också som är under uppväxt. Tidigare gick han i ett 54l akvarium med mina platyhanar, glödbandstetrorna. Men teteorna vantrivdes, så de fick flytta. Ca5v sen. Kamp och platyhanarna simmade mest runt och vaktade på olika växter, hålor mm, så flyttade då även honom till stora akvariet 3-4v sen.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

ElinvBorg
2017-01-12 23:52
#16

Kampfiskar fungerar oftast inte så bra i sällskapskar och du har flera fenbitare med i blandningen som skulle kunna komma ställa till problem. Att han är stilla och mycket vid botten/gömmer sig tro jag beror på sällskapet i det här fallet och jag tror den bästa lösningen skulle vara att han fick ett eget kar. Du har inte kvar 54 litern som han skulle kunna få flytta till i stället?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erratic_Eagle
2017-01-13 07:17
#17

ja du tyvärr så har ElinvBorg rätt här, han har nog lite för "fenbitiga" polare i sitt kar nu. Kampfisk hanar brukar gärna gå själv och att man kanske skulle kunna ha någon Ancistrus beroende på hur stort akvariet är😉😕

Widmar
2017-01-14 23:14
#18

Tackar för er visdom, då ska jag möblera om 54l akvariet och låta han gå själv en stund och sedan ta över lite platyhanar och hoppas de håller sig sams. (håller på föda upp platys, och byter hanar med jämna mellanrum för att stärka genetiken)

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

ElinvBorg
2017-01-17 19:50
#19

Jag skulle dock hålla kampfisken ensam i 54 litern, utan platys

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
mimåne
2017-01-17 19:58
#21

Mitt råd är också att hålla kampfisken helt själv.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: