Annons:
Etiketttetror
Läst 3391 ggr
Annika L
2017-01-06 17:12

Vad är det för fisk som följt med mig hem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla duktiga! Idag köpte jag röd Fantomtetra på akvarielagret i Bromma. Väl hemma ser jag även en annan liten fisk i påsen som jag antar är en tetra det också. Men,vad är det för sort?

Annons:
Lillyrod
2017-01-06 17:44
#1

Ingen aning men fin var den 😃 Vad är det för Apistogramma du har? För det är det väl bredvid?

Annika L
2017-01-06 18:39
#2

Håller med, den är jättefin!Framåt fisk som skimrar lite i blått på ryggen.Apistogramma Borelli är det 😀

Lillyrod
2017-01-06 18:41
#3

Jättefin den med 👍

Annika L
2017-01-07 00:24
#4

Tack Lillyrod! Har googlat runt och jag TROR att den "mystiska" fisken är en gulfenad Kongotetra.

Tjeja
2017-01-07 07:23
#5

Kul att fått med en så fin liten bonusfirre! Grattis! Hoppas den inte känner sig allt för ensam som fula ankungen där bara.. <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Taggeman
2017-01-07 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min första tanke var Kongotetra men fjällen verkar va för små på den fisken du har.
Jag gissar också att fisken är lite blek pga. stress.
Kan du lägga upp en ny bild så man även ser fenorna lite bättre för att kunna artbestämma fisken.
Tetrorna har en liten fett fena framför stjärtfenan.

En tanke är att det är någon typ av regnbågsfisk.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Annika L
2017-01-08 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack Taggeman! Du har helt rätt.Jag har nu studerat min fisk och ser att den saknar fettfenan du ringat in på din bild. Svårt att fånga fisken på bild.Den är snabbare än alla andra i akvariet. Bilderna ska iaf visa att den är något mindre blek nu än häromdagen samt hur fenorna ser ut. Jag har googlat runt på regnbågsfiskar och här nu rätt övertygad om att det är en Melanotaenia praecox-neon dwarf rainbow fish.Neonregnbåge på svenska. Sannolikt en hona eftersom dessa är något blekare i färgerna. Jag tycker den är jättefin men det är ju en stimfisk så den behöver kompisar så kanske att mina 10 röda fantomer får flytta till förmån för dessa.

Annika L
2017-01-08 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fenorna syns hyfsat här iaf

Taggeman
2017-01-08 14:45
#9

#8 Det blev en bra bild på fenorna.
Nu blev det lättare att artbestämma fisken.
Det är någon sorts regnbågsfisk, kan va den du föreslår.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annika L
2017-01-08 17:06
#10

Tack för hjälpen Taggeman. Det var kul!

mimåne
2017-01-10 19:54
#11

Det är helt klart en slags regnbågsfisk du har fått med dig hem. På bilderna ser den inte ut att vara riktigt utfärgad så vilken art det är har jag svårt att säga. Jag skulle föreslå att du lämnar tillbaka fisken till butiken eller om du har plats och arten passar i ditt akvarium så köp några fler. Det är en stimfisk så de behöver vara många för att trivas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annika L
2017-01-10 20:15
#12

Ja precis mimåne, jag har bara inte bestämt vilket ännu.Tycker den är så fin så jag vill gärna behålla +skaffa kompisar men då behöver jag lämna tillbaka mina 10 fantomtetror istället.Har beslutsångest… Regnbågsfisken är mer naturlig I färgerna och passar bättre ihop med mina ciklider tycker jag men det är ju lite knäppt att lämna tillbaka 10 fiskar istället för en…Vet inte ens om det är ok för butiken. Ska kolla med dom.

mimåne
2017-01-11 10:47
#13

Äsch ibland får man vara lite knäpp tycker jag =) Vissa butiker tar emot fisk och berättar du hur det ligger till så kanske de hjälper dig. Du skulle kunna passa på och fråga butiken vilken regnbågsfisk det är också. De borde veta vad de har beställt in för något. När du har namnet på fisken kan du läsa om den så att den passar i ditt akvarium. De kan kräva stora volymer vatten så läs innan du bestämmer dig så att det inte blir något förhastat beslut =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Erratic_Eagle
2017-01-11 13:18
#14

jag håller helt med mimåne att du borde kolla upp så att den arten inte behöver massa vatten för att må bra. hade lätt valt regnbågsfisk före tetror om jag hade haft plats.men det är jag det😊

Annika L
2017-01-11 17:41
#15

Vad bra att ni supportar mig 🙂 Tack! Jag har kontaktat butiken och väntar på svar. Fortsättning följer…

mimåne
2017-01-11 20:33
#16

Berätta gärna vilken art du får som svar att det är. Jag är nyfiken =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2017-01-11 22:20
#17

jag med😃

Tjeja
2017-01-12 05:36
#18

Jag 3! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Erratic_Eagle
2017-01-12 07:10
#19

lol😃👍

Draken
2017-01-12 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

"Mysteriefisken" ser ut att kunna vara en Melanotaenia preacox, Neon regnbågsfisk ;) En mycket trevlig och livlig fisk, men den  bör gå i stim för att komma till sin rätt :)

Dessa har röda fenor, men det finns även med gula fenor :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Annika L
2017-01-12 16:08
#21

Tack, jag gissade detsamma efter tetraförslaget förkastats.När jag letade info uppfattade jag att honorna har gula fenor och hanarna röda. Ja,den är livlig :-) Är det kanske så här man får fler och fler akvarium…Finns så många fina, vackra, roliga och intressanta fiskar.

Erratic_Eagle
2017-01-15 11:36
#22

japp

Upp till toppen
Annons: