Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1387 ggr
Elsa Rothmaan
12/13/16, 5:02 PM

Salt vatten?

Hej, jag är helt ny på det här med fiskar men hur skaffar man salt vatten till akvariet?

Annons:
ElinvBorg
12/13/16, 6:21 PM
#1

Hej! Du har aldrig haft akvarium innan? Ett saltvattenskar är både svårare och dyrare än ett sötvattens och det finns mer saker som kan gå fel. Det är inte bara att ha i salt i vattnet och så blir det saltvatten utan det krävs mycket mer. Nu är inte jag så kunnig inom just saltvatten så jag hoppas att en annan Medarbetare som har saltvatten tittar in här och kan ge bättre svar. Men om du funderar på saltvatten så läs på ordentligt så allt går rätt till så du slipper massdöd och att kasta mycket pengar i sjön. En bra ide är att ha koll på grunderna för sötvatten, så som bakteriekultur exempelvis, för att sedan bygga på med saltvatten :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Elsa Rothmaan
12/13/16, 9:11 PM
#2

Tack! Hah jag har inga planer på att skaffa saltvatten mest nyfiken!

ElinvBorg
12/13/16, 9:27 PM
#3

Jaha, det går lika bra att fråga ändå ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erik97an
12/13/16, 9:37 PM
#4

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Elsa Rothmaan
12/13/16, 10:11 PM
#5

Tack

lutralutra
12/14/16, 12:22 AM
#6

Undrar du specifikt om saltet? Isåfall går man till sin akvariebutik och köper en hink med specialsalt för akvarium, sedan blandar man det med vatten tills man uppnår den specifika salthalt man vill ha(finns särskilda mätare för att kolla detta). 

Många(inkl jag själv) föredrar att låta sitt kranvatten gå igenom en sk osmosanläggning innan man använder det för att få så "rent" vatten som möjligt(denna process tar bort fosfater och annat som man inte vill ha i akvariet). 

När man blandat klart låter man vattnet stå ett tag och därefter är det färdigt att användas i akvariet :). Det finns olika sorters salt, både salt som är hämtat från havet och "kommersiellt" salt. Vad man föredrar är olika.


Annons:
Draken
12/14/16, 5:14 PM
#7

Säger som ElnwBorg. är du helt färsk akvarisst, så rekomenderar jag inte att du startar upp saltvatten. Det är både dyrt och mycket pyssel och pillrigt innan man får igång det riktigt, det kan ta uppemot ett år innan det är bra balans i karet, och du kan tillsätta den fisk-/ koraller du vill ha i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elsa Rothmaan
12/15/16, 10:10 AM
#8

Som sagt ska jag inte skaffa saltvatten jag är bara nyfiken!

mimåne
12/15/16, 10:57 AM
#9

Nyfikenhet är en bra egenskap tycker jag, Elsa Rothmaan. 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: