Annons:
Etikettallmänt
Läst 3821 ggr
CarmaS71
2016-12-07 17:15

Vilka fiskar passar med Pakistanbotior?

Vi har haft massdöd av fiskar i vårt akvarium, troligen pga nitrit. Vi vill starta om på nytt med nya fiskar kanske även någon ny sort. Pakistanbotior är mina favoriter så de vill jag behålla. Tänker mig 4-5 st och 1-2 st ansistrus. Har någon förslag på vad vi mera kan ha ? Akvariet är på 112l. De senaste åren har vi haft 4 pakistanbotior, 1 ansistrus, 10 kilfläcksrasboror, 5-6 kopparbarber och 2 siamesiska algätare. Vi har provat att ha Platy i några omgångar men de klarar vi dessvärre inte.

Annons:
mimåne
2016-12-07 18:27
#1

Vad tråkigt att ni har haft massdöd. Har ni ordnat upp situationen nu så att det är säkert att skaffa fisk igen? Så att det inte händer samma sak igen. Vad menar du med att starta om på nytt? Menar du med nya fiskar?

Pakistanbotia är en bra fisk i ett sällskapsakvarium. Den har inga extrema villkor för vattenvärden eller inredning och passar därför med många olika sorters fiskar med likadana villkor. Jag ser att ni har haft både kilfläcksrasboror och kopparbarber så det säger mig att ni gillar stimfiskar. Så någon sådan variant hade ju passat bra. En stimfisk jag själv har haft ögon för den senaste tiden är Silvertipstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-07 18:45
#2

Tack för svar. Nej situationen är inte uppklarad ännu. Och jag är jätteledsen över att 21 av 25 fiskar har dött på kort tid. Vi ska inte skaffa nya fiskar nu med en gång. Situationen måste klaras upp först. Jag försöker se framåt, trots allt… 😥 Vi har haft akvarium i över 10 år och hade inte tänkt att sluta med det. En gång förut har vi haft sjukdom i akvariet. Då dog alla utom 3 av vita prick och det var 7 år sen. Denna gång tror vi att det beror på nitrit. Om vi ändå ska köpa nya kanske vi kan prova någon ny sort tänkte jag så det inte påminner om det ledsamma. Kilfläcksrasborerna var de första som strök med. Det stämmer att jag har i tanken att ev köpa en annan stimfisk. Men inte Neontetra för det har vi haft förut.

mimåne
2016-12-07 19:40
#3

Förstår att det måste vara ledsamt. Så bra att du försöker hålla humöret uppe ändå och ta nya tag efter tragedin. Det blir säkert roligt igen när ni fått ordning på situationen. Har ni något nitrit test hemma? Jag tänker att det är bra om du kan kolla så att den är på en ok nivå, ifall att det var den.

Om du vill pröva på något nytt.. Har du haft någon dvärgciklid förut? De är väldigt trevliga och något helt annat än stimfiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-07 20:38
#4

Jag har inget test för nitrit. Men vi har googlat lite och det som stämmer in på vad som hänt är nitrit. Jag har aldrig haft ciklider. Kan man ha dom med pakistanbotior ? Det är det viktigaste. Deras busighet vill jag fortsätta att ha.

mimåne
2016-12-08 11:53
#5

Skaffa gärna ett dropptest för nitrit så att ni kan kolla värdet hemma. Det lönar sig verkligen för det räcker i evigheter och man kan rädda många liv när situationen är framme.

Ciklider är ett ganska stort omfång av fiskar. Du kan ha långt ifrån ha dem alla. Den grupp ciklider du kan titta på är Dvärgciklider och då skulle jag främst rekommendera en art ur släktet Apistogramma. De är mindre i storlek och går att hålla i mindre akvarium så som ditt. De flesta andra ciklidarter kräver större akvarium. Man håller dem i par, en hane och en hona.

När man skaffar sin första ciklid i form av en apistogramma så öppnas en ny värld. De besitter så mycket intressanta beteenden som man generellt inte ser hos t.ex en botia eller tetra. En botia är en jättetrevlig fisk med massor av liv, men allt handlar om jakt på mat De bryr sig föga om annat. Mat är det enda de tänker på. En apistogramma däremot har så mycket annat den tänker på. Den vill ha en egen boplats i akvariet. Den tittar på sina grannar och tar i beaktande vad de är för slags typer. Den utforskar och lär sig saker. Den bildar par och fortplantar sig, har en föräldraroll och tar hand om sina yngel. Även om de oftast inte blir något av dem..

Skulle du vilja utforska akvaristiken mer i form av en sån här typ av fisk så passar apistogramman bra med botia. Den enda krocken blir om man väldigt gärna vill få avkomma på apistogramman, för den lär botian äta upp så fort den får chansen.. =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-08 12:44
#6

Det där låter som fiskar för oss! Förutsatt att de inte är känsliga.. vill ha fiskar som lever länge. Hur många kan man ha av dom?

Annons:
Lillyrod
2016-12-08 19:09
#7

Ett par apistogramma är det bästa. Ska man ha fler måste karet vara ganska stort. 

De flesta fiskar lever länge om man sköter dem rätt : ) Apistogramma finns i flera arter och en del lever längre än andra. Min Ap Baenschi hane har jag snart haft i 3 år

mimåne
2016-12-08 21:46
#8

Håller med lillyrod. Det är bäst att hålla dem i par. Alltså en hane och en hona. Jag länkar dig till en sajt där du kan se olika arter det finns i släktet apistogramma. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=8&ORDNING=all

Om du vill ha en tålig art så välj inte Cacatuoides eller agassizii, de är känsligare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-08 22:39
#9

Tack. Det verkar spännande. Jag ska titta på det. Jag har även tittat på galaxyrasboror och pansarmalar. Fast de arterna har vi aldrig heller haft förut. Det verkar som om situationen stabiliserat sig. Vi har kollat vattenvårdens nu. Nitriten är på 0,15. Så det är mer som behöver bort men vad jag förstår är det inte någon farlig nivå nu. Vi har haft tänt i akvariet en stund på kvällen. Ansistrusen far runt igen. När det släcktes så låg han på sin vanliga plats framme vid rutan och väntade på tablett. Men jag har läst att vi bör vänta med att mata och det skär i hjärtat på mig. Men jag väntar tills i morgon kväll. Även den enda överlevande pakistdnbotian har rört lite på sig. Just den fisken rör vanligen inte så mycket på sig utan ligger mest och spanar. Sättet den rör på sig ser alla fall ut som ganska normalt så vi hoppas att vi klarat dessa speciella fiskar.

ElinvBorg
2016-12-09 09:24
#10

Gör du dagliga vattenbyten nu för att få bort nitriten?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

CarmaS71
2016-12-09 10:15
#11

Ja vi gör dagliga vattenbyten. Men byter nu 10-20% av vattnet Hoppas att det är så vi ska göra för att få ner nitriten och få nyttiga bakterier att stanna.

ElinvBorg
2016-12-09 10:42
#12

De nyttiga bakterierna sitter inte i vattnet så byt ca 30% av vattnet varje dag tills nitriten är borta och vänta med att mata

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

CarmaS71
2016-12-09 10:54
#13

Tack. Det ska vi göra. Hur länge klarar de sig utan mat ? De har inte fått mat sen i måndags då vi hade massdöden. Ansistrusen verkar väldigt hungrig och vilja ha mat. Den följde efter oss i akvariet igår när vi rörde oss i rummet. Den andra stackaren, Pakistanbotian, har aldrig varit något matvrak så hur den är vet jag inte.

Annons:
Lizelda
2016-12-09 11:17
#14

#13 Det är väldigt, väldigt svårt att svälta ihjäl fiskar så oroa dig inte :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

CarmaS71
2016-12-09 16:26
#15

Okej. Ansistrusen röjer runt bland bladen så han får väl äta växter då tills han får mat igen 😉

mimåne
2016-12-10 11:00
#16

Jag håller med de andra. Du behöver fortsätta med dagliga vattenbyten för att få ner nitriten. Värdet ska vara noll. Först då är det säkert att börja skaffa nya fiskar.

Har du mycket växter i akvariet som också hjälper till att hålla nitriten nere? Annars är det en åtgärd som absolut är aktuell.

Fiskarna kan vara utan mat en vecka. De klarar sig och hittar mat i akvariet. Har nitriten inte gått till sig ännu på den tiden så kan du nog ge dem lite mat men du bör fortsätta att hålla det litet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-10 12:21
#17

Vi har rätt mycket växter i akvariet. Vi har fortsatt med vattenbyten på 30%. Har mörkt i akvariet fram till eftermiddagen men har nu börjat ha tänt ett par timmar. Nitriten är fortfarande runt 0,15. De två överlevande fiskarna börjar få tillbaka färgen och sitt vanliga beteende. De letade mat i gruset igår. Om vi fått ner Nitriten idag funderar vi på att mata pyttelite. Eller att vänta tills i morgon. Kan vi börja köpa nya fiskar nästa vecka ? Vad är lämpligt att börja med? Vi har tänkt att så småningom ha 4 pakistanbotior, några nya siamesiska algätare, kanske galaxyrasboror och kanske apistogamma baenschi eller bolli. Ev några fler. Men vi ska fylla på långsamt. Karet är på 112l. Ansistrusen och pskistdnbotian som lever är rätt stora.

mimåne
2016-12-10 19:17
#18

Varför mixtrar du med ljustimmarna?

Det kan ta tid innan ni får ner nitriten på noll. Köp inga fiskar innan det. Även efter att den gått ner sig skulle jag vänta någon vecka för säkerhets skull. Det finns ingen anledning till att ha bråttom.

Galaxyrasbora är väldigt skygga fiskar som trivs bäst om man håller dem med andra lika små fiskar eller ensamma. Jag skulle inte placera dem i ditt akvarium tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-10 20:06
#19

Jag har läst att det ska vara mörkt för att inte fiskarna ska stressas ännu mer. Det kanske inte gäller vid nitritförgiftning? I varje fall har båda fått tillbaka färgen och rör nu på sig och har ett för sig igenkänningsbart beteende. Båda verkar leta mat nu

mimåne
2016-12-11 11:47
#20

Det är inget jag hört talas om tidigare och det kan väl kanske stämma att vid stress är det lugnare för dem om det är mörkt. Däremot så skulle jag nog inte mixtra med ljuset under nitritförgiftning. Växterna behöver sina rutiner för att växa och motarbeta nitriten, när ljuset ändras hämmar det deras tillväxt. Så i det här fallet kan jag faktiskt se det sämre än bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
CarmaS71
2016-12-11 11:59
#21

Tack för svar. Då låter vi det vara tänt som vanligt. Eftersom fiskarna inte verkar hängiga längre utan snarare jobbar febrilt med att leta mat så borde det ju vara ok.

mimåne
2016-12-11 12:12
#22

Ja låt det ha sina vanliga belysningstimmar =) Mätt värdet idag?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-11 13:03
#23

Inte mätt värdet ännu. Vi tycker det är svårt att testa. Har tetra Aquatics stickor och mäter med appen. Igår fick vi alla möjliga olika värden när det gäller Nitriten. Övriga värden verkar ok enligt den. Men fiskarna mår iaf bättre.

ElinvBorg
2016-12-11 13:22
#24

Teststickor är inte att lita på, skaffa ett dropptest istället så ni kan hålla noga koll på nitriten

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

CarmaS71
2016-12-11 17:40
#25

Ja det verkar hopplöst med stickorna. Pendlar mellan 0,15 - 0,21.. nån gång vi mätte var det ändå högre men vid mätning några minuter senare var det lägre. Det erfar inte vara på "farliga" nivåer iaf. Vi fortsätter att byta 30% av vattnet. Har nu lyset tänt som vanligt. Med tanke på hur hungriga fiskarna verkar och att de nu inte ätit på en vecka så tänkte vi mata pyttelite ikväll. Jag köper dropptest i morgon.

mimåne
2016-12-11 21:21
#26

Jättebra att du ska köpa ett dropptest. Det är verkligen värt det och de är även lätthanterade.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-11 21:22
#27

Nu har de fått lite mat. Oj oj så hungriga de var. Antar att det är att se som friskhetstecken att de letat mat hela dagen och sen åt med god aptit när de fick mat tillslut.

Annons:
mimåne
2016-12-11 21:28
#28

Ja det kan du se som ett bra tecken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-15 14:19
#29

Nu har vi provat med dropptest och värdet är ok. De två överlevande fiskarna, en botia och en Ancistrus, är pigga och hungriga igen. De får lite mat och dom slåss om den. Vi börjar fundera på att köpa flera fiskar efter helgen, dvs två veckor efter nitrittoppen. Har någon förslag på vilken sorts fisk vi kan börja med ?

Denna kommentar har tagits bort.
ElinvBorg
2016-12-15 14:29
#31

Är nitriten helt borta?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

CarmaS71
2016-12-15 18:36
#32

Ja enligt dropptestet är Nitriten borta. Vi tänkte ändå fortsätta med vattenbyten några dagar och sedan glesa ut det.

mimåne
2016-12-16 21:01
#33

Varför ha så bråttom med nya fiskar? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-18 19:59
#34

Pakistanbotior är ju stimfiskar och den vi har kvar är ju ensam nu när de andre tre försvann… vi har funderat lite till och är inne på att börja med 2 nya Pakistanbotior, kompisar till våran spanar-fisk. Det är prio 1 att den får sällskap och därefter att fylla på med andra fiskar lite senare. Vattenvärdet är ok nu och fiskarna vi har ser ut att må väldigt bra och är piggare än på väldigt länge

Annons:
mimåne
2016-12-18 20:21
#35

Okej på så vis. Jo men nu har det ju ändå gått en vecka till så.. Matar du varje dag?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarmaS71
2016-12-18 21:44
#36

Vi har matat 3-4 dar i rad och sen hoppat över en dag. Dom är väldigt hungriga igen och letar mat mest hela tiden.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
2016-12-19 19:51
#39

Det låter bra. Du kan nog köpa 2 nya pakistanbotior som du tänkte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lady2016
2019-06-17 18:58
#40

#8 Jag har 2 par av kakaduer. Inte märkt något av att de är känsliga?

Cecilia.S
2019-06-18 12:12
#41

#40 Denna tråden är mycket gammal. Starta en ny för att få svar på dina frågor 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2019-06-18 12:56
#42

#40 Håller med ovanstående. Tråden är 3 år gammal, starta hellre en ny.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-06-18 12:57
#43

Låser tråden

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: