Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2473 ggr
MariaK1977
2016-12-01 21:39

Böld

Hej För kanske en dryg månad sen fick en av våra skruttigare Guppy (just den har haft ett utstående öga sen födseln för drygt ett år sedan) bölder och dog. I samma veva tappade en Kardinaltetra färgen och dog. Jag fruktade en epidemi men inget mer hände. Idag såg jag att en tidigare fräsch Guppy fått en böld och att en till Kardinaltetra tappat färgen. Vi har fullt med yngel som alla ser ut att må bra. De andra fiskarna ser också friska ut. Vi har inte köpt fisk eller växter sen i våras. Någon som vet vad de drabbats av? Verkar måttligt smittsamt men ändå inte så roligt…

Annons:
Lillyrod
2016-12-01 22:05
#1

En bild vore bra. Det är mycket lättare att hjälpa till om man får en bild 🙂

mimåne
2016-12-02 11:50
#2

Hmm. Bölder alltså. Rent generellt så tänker jag på en individuell åkomma snarare än smittsam sjukdom när jag hör ordet böld, men som Lillyrod säger så skulle en bild hjälpa mycket. Tror du att du kan få en på guppyn?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
2016-12-02 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
MariaK1977
2016-12-02 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
MariaK1977
2016-12-02 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
MariaK1977
2016-12-02 18:14
#6

Igår var bölden ofärgad men idag ser den blodig ut. Den förra fiskens bölder (hade som mest 3st) var alltid ofärgade. Fisken ser som ni ser rätt hemsk ut, men beter sig helt opåverkad. Simmar glatt och äter…. Tips om vad det kan vara?

Annons:
Lillyrod
2016-12-02 18:23
#7

Det ser otäckt ut. Jag har ingen aning om vad det kan vara men det ser ut som en blödning av något slag 😕

MariaK1977
2016-12-02 18:33
#8

Finns det någon chans att det är ancistrusen som hittat på något dumt? Det är den enda elaka fisk vi har och jag tror inte det finns något vasst att göra illa sig på… Eller kan blödningen komma inifrån? Igår var bölden som sagt ofärgad och såg mer ut som cancer eller liknande…

Lillyrod
2016-12-02 18:46
#9

Tja jag vet inte om Ancistrus är så elak? Visst kan de göra utfall men mot en Guppy? Jag vet faktiskt inte vad som kan ha hänt men det ser ju nästan ut som om det kommer inifrån. Hoppas någon mer tittar in och har en åsikt.

mimåne
2016-12-02 20:00
#10

Det såg inge vidare ut..

Jag har haft riktigt elaka Ancistrus, men aldrig sett att den skulle kunna skada en fisk på det här viset. Jag tror inte att det är frågan om det här. I mina ögon ser det inte ut som en skada.

I och med att flera fiskar har fått dessa bölder så tyder det ju på att det är något som smittar måttligt, snarare än en individuell åkomma. Frågan är vad det kan handla om. Parasiter, bakterier?

Har alla fiskarna som fått bölder haft dem på magen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
2016-12-02 20:29
#11

Det är bara två guppyn med över en månads mellanrum som haft bölder. Båda på magen. (Kardinaltetran som dog fick ingen böld, tappade bara färgen och dog). Med den första funderade jag på svamp, tyckte just den fisken varit halvskruttig hela sitt liv (med det utstående ögat). Men det här är en för övrigt frisk fisk så borde inte vara känslig för svamp tycker jag…

MariaK1977
2016-12-02 20:31
#12

Borde jag medicinera och med vad i så fall?

mimåne
2016-12-03 11:03
#13

Det kanske inte är en slump att båda bölderna suttit på magområdet. Kan det vara något invärtes i och med platsen? 🤔 Mycket spekulationer men lite fakta..

Jag kan se en möjlighet att du kan komma att behöva medicinera detta, men än så länge känns det som att det finns för lite information för att göra en sådan behandling. Det hade varit bra att ha en tanke om vad man ska rikta in sig på för slags åkomma för att kunna välja en bra medicin.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
MariaK1977
2016-12-05 07:51
#14

Ja, jag får kanske vänta och se om det kommer några fler ledtrådar om vad det kan vara.

Draken
2016-12-05 11:43
#15

Visst kan vissa Ancistrus attackera andra fiskar. Har haft riktigt elaka individer som har gett sig på precis allt i akvariumet, även mycket större fiskar.

Men när det gäller bölden/såret, så tycker jag det ser ut som ett bakterieangrepp, fast vilken sort och vilken spridning det kan ha, har jag ingen aning om 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: