Annons:
Etikettväxter
Läst 1598 ggr
Ameliamiranda
12/1/16, 11:34 AM

Gröna alger- hjälp!

Hej!

Jag har ett akvarium på 54 l där jag har problem med gröna alger. De är både som små prickar och trådar som sitter på stenar, växter och insidan av glaset. De sitter som berget!

Jag har köpt hygrophila polysperma för att ha en snabbväxande växt som kan konkurera lite. Jag har också ett extra lysrör då det som kom med akvariet var ganska klent och växterna ville inte växa med det. Jag har använt PMDD en gång i veckan efter vad som står på sidan där jag köpte det men har använt mindre av den på senare tid för jag blev osäker på om jag gödde algerna också.

Vattenbyte siktar jag på att göra en gång i veckan men i realiteten har det nog blivit  snarare varannan på senaste. 

I karet växer det bra men växterna blir inte fina antagligen pga alger som fastnar på dom men också att bladen blir håliga.

Det har även varit några individer av olika art som dött senaste tiden i akvariet medan de som är kvar ser ut att må bra. I allmänhet ser akvariet friskt ut tycker jag men dessa problem dras jag med!

Det blev ett långt inlägg men de som vill hjälpa vill ju också ha mycket information så jag drog på med allt jag kunde komma på på en gång. 

Hoppas någon kan hjälpa! :)

Annons:
mimåne
12/1/16, 11:46 AM
#1

Hejsan!

Jag skulle vilja fråga efter en bild på akvariet om det går bra? =) Det är till stor hjälp när det kommer till algproblem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ameliamiranda
12/1/16, 11:56 AM
#2

Absolut! Skickar en bild på hela akvariet och en lite närmare. Det är rätt igenvuxet nu, för att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig.

Ameliamiranda
12/1/16, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fick inte in båda i samma av nån anledning

mimåne
12/1/16, 12:13 PM
#4

Tack! Bilderna var verkligen till hjälp. Nu ser vi hur stort beståndet växter och alger är samt vad du har att jobba med. Vad har du för slags ljus till akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ameliamiranda
12/1/16, 12:36 PM
#5

Oj, det lysröret jag fick med akvariet lyckas jag inte hotta vad det heter. Men det är iallafall lite rosa-lila i skenet och ganska svagt. Extraröret jag har är grönare och ljusare i skenet. Det kan jag kolla upp vad det heter sen. Har dålig koll på namn pga jag fått hjälp av en kompis som kan akvarium bättre än jag, så jag jr fått tips om vad jag ska köpa osv. Vet inte om det här var till nån hjälp? :p

Ameliamiranda
12/1/16, 1:46 PM
Annons:
Qurex
12/1/16, 7:21 PM
#7

Är du inte rädd för snäckor tycker jag du ska skaffa posthornssnäckor. De äter rent många typer av alger och matrester. Är akvariet ganska nystartat? Balansen mellan fisk växter och vattenbyten. Matar du fiskarna mycke och ofta med flingfoder så kan det ge mycke näring. Det tillsammans med pmdd så blir det mycke kväve till både växter och alger. Har du sen inte bytt vatten som du brukar så kan det bli mer alger. Jag tycket egentligen inte att man behöver tillsätta mer än mikronäring till ett vanlugt litet akvarium som har fiskar. Fiskmaten via fiskbajsen göder bra om man har fått igång nedbrytning ordentligt. (Kan ta någon månad om det inte startas med bakterier från ett annat akvarium. )

mimåne
12/1/16, 8:13 PM
#8

Så du har led belysning åtminstone. 6w led är inte så mycket för ett 54L akvarium. Den andra ljuskällan du har låter som att den är väldigt gammal och inte utbytt på ett tag, så den är förmodligen också inte tillräcklig för akvariet. En dålig belysning kan absolut vara orsaken till algproblem.

Jag är intresserad av den andra ljuskällan du har och om det går att byta ut den mot ett nytt lysrör t.ex, men då behöver du veta vad du har för något och vad du ska byta ut det till.

Vet du om det är ett akvarium från märket Aquael du har? Och om det är ett sånt där svart täcklock där belysningen sitter fastskruvad? Om vi vet vad du har för slags akvarium eller ramp där ljuskällan sitter så kan det hända att vi kan lista ut vad du har för ljuskälla och om, vad du skulle byta ut den till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: