Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 4597 ggr
Tofflan
2016-11-30 17:02

Fisk som går ihop med Slöjstjärt

Har ett par små slöjor som har ett kar för sig själva. Ca 19 grader i karet. Vill gärna att det ska få bo nånting mer med dem. Nån liten firre som inte växter lika mycket som guldfisken. Slöjorna får så småningom flytta till en kompis med större kar. Vill dock kunna behålla de fiskar jag köper som sällskap till dem. Som kan gå med tex Guppy senare. Stimfisk? Eller nåt annat som kan va kul. Tips?? Tror dessutom att snäckorna nåstan svälter ihjäl för Slöjorna äter upp allting. Är det risk för det? Hur ofta behöver de äta nånting? De får grönsaker ibland för att snäckorna ska få i sig nånting, men villinte ge grönt varje dag. Hur gör ni??

Annons:
ElinvBorg
2016-11-30 17:11
#1

Hur stort är akvariet?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-11-30 19:31
#2

Är det slöjstjärtar eller guldfiskar du har? Det är stor skillnad på dem =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-30 22:26
#3

En liten redcap och en liten guldfärgad Slöjstjärt. Små runda fiskar. Några centimeter i kroppen, bara. Då är det väl Slöjstjärt. Eller Guldfisk? Välj själv! 😉

Lizelda
2016-12-01 10:39
#4

Om du klickar på slöjstjärt och Guldfisk så kommer du till artbeskrivningarna. Hur stort är ditt kar?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-12-01 11:56
#5

Vilken art det är, går inte att välja och bestämma själv. Det är den art det är och inget annat. På din beskrivning så tror jag det är slöjstjärt du har men du bör ändå läsa om artbeskrivningarna både för slöjstjärt och Guldfisk så att du vet vilka krav din fisk ställer på sina levnadsförhållanden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-12-01 16:48
#6

I affären så de att man kan säga vilket som, men efter att ha följt länkarna här, så är fallet solklart! Jag har två jättefina och roliga Slöjstjärtar! En vit med röd mössa, och en guldfärgad. De bor nu i ett kar som är drygt 75 cm långt och är på 60-70 liter. Det är inte meningen att de ska bodär för evigt, men än är de små, knappt 4 cm i kroppen, plus svansarna! 😉 Kan man klämma in några pyttesmå stimfiskar? Hur många behöver de minst vara i ett stim? Eller nån annan söt firre som kan gå en eller ett par! ☺

Annons:
Tofflan
2016-12-01 16:50
#7

Och HUR ska det gå för snäckorna? Hittar de mat som alger så de klarar sig eller ska det ha egen mat? De brukar kalasa på grönsaker som fiskarna inte äter upp i alla fall. 😀

mimåne
2016-12-01 21:01
#8

Tyvärr så är det så att personalen i djurbutikerna i sverige oftast har väldigt dålig kunskap om akvariefiskar. De är där för att sälja till dig. Frågar du vilken av två fiskar du kan ha i ditt akvarium, självklart säger de att du kan ha båda två. Ifall att du köper en av varje. Det glädjer mig att du läste artbeskrivningarna här och insåg skillnaden på fiskarna 🙂

Pyttesmå stimfiskar går inte ihop med slöjstjärtar. Slöjstjärtarna äter nämligen småfisk. Antingen så väntar du tills slöjstjärtarna har flyttat och skaffar en liten stimfisk då, eller så köper du en stimfisk som är lite större. Kruxet är väl att stimfisken ska trivas i 19 grader kallt vatten.. För tillfället kan jag inte komma på någon som gör det tyvärr. Det är nog kanske bäst att vänta om du ändå tänker att slöjstjärtarna ska flytta snart.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
2016-12-01 21:34
#9

#8 Killifiskar trivs i kallt om jag inte missminner mig men det är ju små stimfiskar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ElinvBorg
2016-12-01 21:41
#10

Killis är väl inte stimfiskar? Och tror inte de vill ha så kallt som 19 grader heller och som nämt är de nog för små

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-12-01 22:17
#11

Jag har hört att slöjstjärtarna växter fortare om det är varmt i karet? Stämmer det? Vill helst inte att de ska växa fortare än nödvändigt, för då måste jag ju ge bort dem… Ryms det nån fisk med dem alls som klarar 19 grader? Å hur ska det gå med sniglarna?

Lizelda
2016-12-02 08:30
#12

#10 Inte omöjligt att du har rätt, låter lite bekant nu när du säger det :) Mellan 20-25 verkar vara det vanligaste.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2016-12-02 11:30
#13

Varelse påståendet om att de växer långsammare i kallare vatten stämmer eller ej så är det absolut ingenting att sträva efter. Det är att hämma en fisks tillväxt. Aja baja säger jag om det.

Akvariet är för litet för slöjstjärtar så du borde låta dem flytta till ett större boende. Efter det kan du höja temperaturen och ha en trevlig stimfisk så som du vill. Det är den rätta vägen att gå fram och jag tror ingen här kommer att rekommendera dig en stimfisk till akvariet i nuläget.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Tofflan
2016-12-02 21:33
#14

Och ingen bryr sig om snäckorna…

ElinvBorg
2016-12-02 21:35
#15

Om du matar dem ett par gånger i veckan så klarar de sig, rester från fiskarnas mat brukar också räcka. Men det stora i den här frågan är fiskarna och inte snäckorna kan jag tycka

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ElinvBorg
2016-12-02 21:40
#16

Och ja slöjstjärtarna växer fortare i varmare vatten, de behöver också bra foder och rent vatten vilket är svårare i mindre kar då de skitar ner mycket. Även fast de är små nu och du har tänk ge bort dem när de blir större så ska du veta att de kan få svårt att växa på sig om de går för trångt och då blir de aldrig stora. Detta är dock inget positivt och de anpassar sig utan de blir snarare underutvecklade och kommer dö långt i förtid. Att du sedan vill hålla dem kallt för att de inte ska växa är inte heller bra. Första levnadsåret växer de som mest och om de inte har de bästa möjligheterna till att växa på sig så kommer de bli underutvecklade vilket betyder en förtidig död. Så nej, att hålla dem för litet för att de ändå är små är inte bra utan de bör gå i rätt storlek från början, i alla fall större än 60 liter

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-12-03 11:06
#17

Vad var det för fråga du hade om snäckorna? Jag har nog missat den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: