Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1057 ggr
Tofflan
2016-11-30 16:56

Bubbel bo hos Kampfisk

Hur ofta bygger kampfiskar bubbel reden? (Vad är det korrekta namnet?) Hur länge håller de? Har de alltid ett bo på gång, eller hur funkar det?

Annons:
ElinvBorg
2016-11-30 17:14
#1

Skumbo är det korrekta ordet :) Hur ofta de bygger kan variera väldigt, en del bygger hela tiden och en del bygger aldrig. Det är också olika hur länge de håller. Om luftfuktigheten är hög håller de bättre och de brukar förstöras när man byter vatten, i alla fall delvis, men det är inget man behöver oroa sig för.

Kampfiskar brukar bygga bo för att vara redo ifall en hona skulle komma förbi men man måste tänka på att det är ett naturligt beteende för fisken men man måste inte låta de bli nå yngel bara för att hanen bygger utan man måste också ha förutsättningarna för det :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-11-30 19:02
#2

ElinvBorg sa det bra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-30 22:47
#3

Kom att tänka på att min Kampfisk som dog byggde ett skumbo redan första natten han bodde här, och jag var orolig för att han inte mådde bra. Ett par dagar senare blev han ju sjuk. Var han sjuk eller sönderstressad redannär han kom och kände att det var nedräkning? Att han skulle vara beredd att kunna föra generna vidare innan han dog? Stackarn… 😖

mimåne
2016-12-01 12:05
#4

Det är svårt att veta Tofflan :/

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-12-01 16:24
#5

Men det kan ha varit så, eller hur? Att han inte mådde så bra och kände på sig att han måste skynda sig innan det var för sent… 😭

mimåne
2016-12-01 20:44
#6

Jag vet inte, men jag tror inte det är lönt att spekulera i det längre. Det gör dig nog bara ledsen och fundersam. Att fisken gick bort är ju som det är tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: