Annons:
Etikettallmänt
Läst 848 ggr
Jensi
2016-11-28 18:29

Tips för uppstart av 48 l hexagonkar

Hej! Nu äntligen ska jag bli med akvarium, dock har jag verkligen inte plats för något större än ett 6-kantigt på 48 liter, 38/40 cm. Jag har läst på lite, men tänkte höra vad ni har att säga. Tanken är att jag ska ha räkor i det, förmodligen körsbär, men skulle gärna ha några fiskar också, finns det några som skulle kunna passa och hur många isf? Jag är sugen på endlers och galaxyrasboras, vad tror ni om det?  Och vilka växter skulle ni föreslå?

Annons:
mimåne
2016-11-28 19:13
#1

Hej hej!

Så roligt att du ska få starta upp ett akvarium, om än det inte blir så stort. Körsbärsräkor kan du bra hålla tillsammans med en mindre fisk som är fredlig. T.ex endlers eller Galaxyrasbora. I den volymen vatten du planerar skulle jag inte blanda två olika arter, det blir för mycket fisk i och med att Galaxyrasbora är en stimfisk. Man kan räkna med ett gäng på 10st som minst. Mitt tips är därför att välja en fiskart att hålla tillsammans med räkorna och låta det vara bra så =)

I ett akvarium är det alltid bra med snabbväxande växter, som hämmar algtillväxt. Jag rekommenderar dig att köpa några snabbväxande arter. Räkor tycker mycket om mossa så det är också att rekommendera. Väljer du att hålla Galaxyrasbora så är det också till fördel med en flytväxt, då galaxyrasboran är en väldigt skygg art som behöver mycket trygghet.

Lycka till! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jensi
2016-11-28 19:39
#2

Tack för svar! Av endlers och galaxyrasboras, kan man tänka sig att den ena passar bättre än den andra med tanke på akvariets form, att det är längre uppåt nedåt så att säga och inte så mycket bottenyta?

ElinvBorg
2016-11-28 20:14
#3

Jag passar också på att välkomna dig till sidan! Fråga på så mycket du vill så du känner dig säker och läs på så det blir rätt från början då det blir så mycket roligare då :) Jag skulle säga att rasbororna skulle trivas bättre med tanke på akvariets form då de inte är lika aktiva som endlers :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-11-29 19:31
#4

Vilken art som skulle passa bättre. Hm.. Galaxyrasbora är ju väldigt skygga så man skulle kunna tänka sig att det är lättare att skapa en trygg miljö för dem i ett vanligt rektangulärt akvarium. De simmar också gärna mycket i samma höjd i ett akvarium, mot för endlers som simmar lite överallt. De håller sig både på botten och vid ytan. Med det sagt så skulle jag rösta för endlers. Men, till saken hör den att dessa ynglar ju av sig också, precis som körsbärsräkorna. Du bör ta i beaktande vad du ska göra om det blir mycket avkommor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jensi
2016-11-29 19:34
#5

Okej, tack! Angående yngel, hur funkar det att bara ha hanar av endlers?

mimåne
2016-11-29 20:13
#6

Det går bra att ha bara hanar

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Jensi
2016-11-30 11:40
#7

Nu har jag bestämt mig, det får bli endlers. :) Hur många individer kan man tänka skulle funka?

mimåne
2016-11-30 12:22
#8

Börja med 2 honor så kan du köpa en hane till dem sen =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: