Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1242 ggr
ppllaattyy
2016-11-26 17:27

Mycket aggressiv Platyhona mot Dvärgguramihona

Jag har ett 56 liters akvarium och två platyhonor och en hane. En av honorna har alltid varit extremt aggressiv men nu idag köpte vi en Dvärgguramihona och då blev den helt vild. Den jagar och jagar honan och biter och biter. Hon har inte en sekunds ro. Det är hemsk att se. Jag är nybörjare på detta? Vad gör man? Det känns som att jag bör avliva Platyhonan för att få någon ro i akvariet (hon ger sig även på ett par andra fiskar, dock inte lika mycket). Jag har ingen möjlighet att flytta henne eller ge bort. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag är rädd att min nyinköpta Dvärguramihona stressas ihjäl.

Hjälp!

Annons:
Liten boll
2016-11-26 20:47
#1

Har du möjlighet att flytta hon till eget kar?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
2016-11-27 13:13
#2

Ojdå.. Det här var inte så bra. Du kan inte ringa till djurbutiken där du köpte Dvärggurami honan och be att få lämna tillbaka henne? Att det blev ett misstag när du köpte henne.

Platy skulle också gärna behöva lite större akvarium än 54L. Det är lite litet för dem och är dessutom ena platyn aggressiv så är det definitivt för litet. De behöver mer utrymme. Jag tycker inte att du ska avliva den aggressiva platyhonan utan ge henne det hon förtjänar istället i form av ett större akvarium så kanske det blir bättre =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TantLena
2017-01-06 21:11
#3

Hej. Vill bara kommentera att ni ofta rekommenderar att flytta fisk till annat akvarium. Det är säkert fler än jag som på grund av utrymme och ekonomi kanske bara kan ha ett enda. Ungdomar som bor hemma och föräldrar givit efter för "tjat" t.ex. Eller som jag som bara har ett ställe i lägenheten som passar. En stilla observation bara.

Lillyrod
2017-01-06 21:20
#4