Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1242 ggr
ppllaattyy
2016-11-26 17:27

Mycket aggressiv Platyhona mot Dvärgguramihona

Jag har ett 56 liters akvarium och två platyhonor och en hane. En av honorna har alltid varit extremt aggressiv men nu idag köpte vi en Dvärgguramihona och då blev den helt vild. Den jagar och jagar honan och biter och biter. Hon har inte en sekunds ro. Det är hemsk att se. Jag är nybörjare på detta? Vad gör man? Det känns som att jag bör avliva Platyhonan för att få någon ro i akvariet (hon ger sig även på ett par andra fiskar, dock inte lika mycket). Jag har ingen möjlighet att flytta henne eller ge bort. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag är rädd att min nyinköpta Dvärguramihona stressas ihjäl.

Hjälp!

Annons:
Liten boll
2016-11-26 20:47
#1

Har du möjlighet att flytta hon till eget kar?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
2016-11-27 13:13
#2

Ojdå.. Det här var inte så bra. Du kan inte ringa till djurbutiken där du köpte Dvärggurami honan och be att få lämna tillbaka henne? Att det blev ett misstag när du köpte henne.

Platy skulle också gärna behöva lite större akvarium än 54L. Det är lite litet för dem och är dessutom ena platyn aggressiv så är det definitivt för litet. De behöver mer utrymme. Jag tycker inte att du ska avliva den aggressiva platyhonan utan ge henne det hon förtjänar istället i form av ett större akvarium så kanske det blir bättre =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TantLena
2017-01-06 21:11
#3

Hej. Vill bara kommentera att ni ofta rekommenderar att flytta fisk till annat akvarium. Det är säkert fler än jag som på grund av utrymme och ekonomi kanske bara kan ha ett enda. Ungdomar som bor hemma och föräldrar givit efter för "tjat" t.ex. Eller som jag som bara har ett ställe i lägenheten som passar. En stilla observation bara.

Lillyrod
2017-01-06 21:20
#4

Köper man fisk som inte passar i det kar man har så är ju valet att flytta till annat kar om möjligheten finns eller lämna tillbaka till butik vilket brukar gå bra. Att behålla en fisk i ett kar som inte är lämpligt är ju inte något att rekommendera.

Cecilia.S
2017-01-06 21:32
#5

#3 Det är en rekommendation som månar om fiskens bästa. Jag anser att det är rätt att vända rekommendationer till djurets bästa istället för ekonomins bästa. Som djurägare är det människans ansvar att ge djuren en så god levnadsmiljö som möjligt, som är anpassad efter djuret/djuren. Det innebär också att vi har ett ansvar att ge fiskar den yta dem behöver. Ägaren kanske inte är medveten om problemet och därför kommer rekommendationer för att ägaren skall bli medveten om situationen, därefter också kunna göra förändring. 

Jag är en tonåring, bor hemma och med en begränsad ekonomi. Jag har sparat länge för att ha råd med ett akvarium, men jag köper inte fisk som inte passar till det karet jag har. Ekonomi är ingen ursäkt, det går alltid att anpassa sig.

Inget påhopp, jag menar inget illa 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erik97an
2017-01-07 00:27
#6

Vart bor du? Djuraffärer brukar ta emot fisk.. eller så får du skänka bort den till någon du känner eller folk på fb eller något forum :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Upp till toppen
Annons: