Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2254 ggr
Tofflan
11/24/16, 11:28 PM

Mask i fisken som sticker ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla på den här bilden, det ser ut som om det kommer mask ut ur den. En vit mask på vardera sidan fisken… Eller är det nåt annat?

Annons:
ElinvBorg
11/24/16, 11:41 PM
#1

Jag vet inte riktigt vad det där kan vara. Du ser ut att ha det skitigt på botten(?) Kampfiskars fenor är känsliga för bakterier vilka kan samlas i gruset så det är viktigt att hålla rent för annars blir lätt fisken/fenorna skadade Jag kan dock inte låta bli att kommentera att du har din kampfiskhane med honor, även om inte frågan rörde detta. Det är inte bra att blanda honor och hanar, det är inte naturligt gör kampfiskar. Har djurbutiken sagt att detta går bra? Att om du har flera honor på en hane så fungerar det? Alla dina honor visar stressränder vilket är bevis på att de inte har det bra tyvärr. Om jag var du skulle jag flytta hanen fort som möjligt så ingen fisk kommer till skada. En del testar att ha dem tillsammans och säger att "det fungerar jättebra" och "de ser ut att må bra" men här ser man tydligt att fiskarna är stressade och många som skrivit att de fungerar bra har sedan tagit tillbaka det då det någon vecka/månad senare har blivit massdöd i karet. Så för fiskarnas skull bör du flytta hanen

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
11/25/16, 1:01 AM
#2

OBS, Kampfisk i Djuraffär! Inte min fisk! Tack ElinvBorg för snabbt svar! Det här är INTE min fisk, utan bilden har jag tagit i en Djuraffär! Min fisk går för sig själv i ett eget akvarium! Han har bara några snäckor som sällskap!

Tofflan
11/25/16, 1:12 AM
#3

Jag tog bilden för att det är en Kampfisk, som nybliven Kampfiskägare funderar jag mycket över hur min fisk mår och vad jag ska tänka på, så att han har det så bra som möjligt! Om det är en mask som gått rakt igenom fisken på bilden, så vill jag ju gärna veta hur man undviker dem, samt vad man ska göra om fisken får såna äckliga maskar! Djuraffärens Kampfisk här ovan är väl en hona? Eller är den blåa hane och de andra fiskarna på sidorna Kampfiskhonor?

ElinvBorg
11/25/16, 7:42 PM
#4

Då ber jag om ursäkt :) Jag tycker det ser ut som en hane

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/26/16, 12:29 PM
#5

Skönt att höra att det inte är ditt akvarium men ändå tråkigt att det ser ut sådär i en djurbutik. Hemskt föredöme😕

Fiskar kan få parasiter som sticker ut genom kroppen men jag har svårt att säga utifrån bilden vad det är för vitt man ser där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
11/26/16, 3:44 PM
#6

Ingen fara alls! 😀. Det är väl bra att du reagerar om du ser nån som inte har vett nog att göra det bästa för sin fisk! Tack!!

Annons:
Qurex
11/26/16, 4:57 PM
#7

Jag skulle inte köpa fisk från den affären. Fiskarna ser inte friska ut.

Tofflan
11/26/16, 6:28 PM
#8

Qurex: Nix. Blev faktiskt varnad för det, en tjej som sett en fisk med en röd mask i rumpan… 😲

Tofflan
11/26/16, 6:34 PM
#9

Qurex, jag har köpt mina fiskar i en annan affär.

mimåne
11/27/16, 1:17 PM
#10

Verkligen fruktansvärt att de håller sina fiskar sådär. En kampfiskhane med honor, kolglödstetror och otocinclus tillsammans i den miljön. Fy skäms på människan som har ansvar över det här akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

JILE
2/3/17, 12:35 PM
#11

Precis som min det är troligen Lernaea en ankarmask. fick den när jag köpte fiksar på arkens zoo och växter.

Tofflan
2/4/17, 1:59 AM
#12

Det här är Arken… Var bor du, eller rättare sagt, i vilken stad köpte du fiskar?

Upp till toppen
Annons: