Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 716 ggr
Victoriastel
11/23/16, 4:18 PM

Skolarbete

Hejsan! Har som uppdrag i en kurs i skolan att starta upp ett akvarie och om man ville odla på fisken, vilket är mitt mål. Har en förkärlek till skalarer men har hört att de ska vara svåra att odla på? Känner endå att jag vill ha en liten utmaning och inte köra på Guppy elr så. Vet inte måtten på akvariet men valde ett stort kar. Det är samma kar som man ofta använder i djurbutiker som visningsakvarier, och dom har ju skalarer där i. Kan jag ha typ 5 skalarer och några malar? Isf behöver jag lite fakta om odling kring skalarer osv. Det jag vet är att de lägger ägg på höga växters blad och att de själva tar bort dåliga ägg. Men ni kan ju tipsa lite kring vad jag ska tänka på osv, elr tipsa om en annan rolig fisk😀

Annons:
Taggeman
11/23/16, 4:23 PM
#1

Kan du uppskatta ungefär hur stort akvariet är i dm. längd, djup och höjd?
Det är viktigt att veta hur många liter det är på ett ungefär för att kunna ge råd.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

ElinvBorg
11/23/16, 4:30 PM
#2

Till att börja med bör du veta hur många liter akvariet är på. Kan du mäta längden, bredden och höjden? Så kan jag räkna ut antalet liter åt dig :)

Att du dock resonerar på detta sätt. "Det är samma kar som man ofta använder i djurbutiker som visningsakvarier, och dom har ju skalarer där i" är lite felaktigt. Butikerna har egentligen sina fiskar i för små akvarier men då de säljer ungfiskar kan de exempelvis ha scalarer i dessa kar. Men för ett permanent hem där fiskarna ska kunna växa och må bra så är det alldeles för litet

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/23/16, 7:51 PM
#3

Hej hej och välkommen till sajten!🙂

Vilket roligt skolarbete. Är det ditt första akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Taggeman
11/24/16, 10:27 PM
#4

Jag vet inte om du har haft fisk förut, men den guiden är bra att läsa igenom, viktigt är att starta långsamt med att stoppa i fisk. http://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?discussions-1

Om du vill ha mer hjälp så är det bra om du kan ge oss måtten på akvariet eller hur många liter det har så  kan vi hjälpa dig mer, om du nu vill ha hjälp.

Här en länk om scalarer som har lite speciella krav. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/551a76cace12c45995004aed-scalare

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: