Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2223 ggr
ChristineF
2016-11-23 10:43

Vad skulle ni göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På en vecka så har fem endlers dött, jag hade flera anledningar till det t.ex. ny växtgödning, vattenbyte, stress (de har jagat varandra en del) eller cyano-saneringen. Igår såg jag dock något rött sticka ut i baken på en hane, misstänker nu blodmask, camalanus cotti. Mitt tanke nu efter cyano-kaos och nu ev. detta (+ utredning av sjuk hund på det) är att kasta ut skiten genom fönstret..men självklart vill jag försöka rädda situationen.
Har tre endlers kvar som är hängiga, varav en ser skum ut. Övriga  invånare som mår bra: 11 kolglödstetror (en har dock börjat simma lite mer för sig själv), 6 otocinclus, 3 black mollys och 8 amanoräkor. De sistnämnda är ett problem, räkorna är mina favoriter i akvariet. De bor i en stor hålig lavasten och springer runt, städar och letar mat. Jag har liksom inte hjärta att medvetet förgifta dessa med medicinen Sera nematol som jag vet att de inte tål. Kanske farlig även för vissa fiskar? Efter att ha läst forumtrådar.. Men är ju fortfarande osäker på om det är blodmask.
Så, om ni var i min situation: vad skulle ni göra nu?

Annons:
ElinvBorg
2016-11-23 10:55
#1

Ser ut som camallanus cotti tyvärr och enda lösningen för det anser jag är att medicinera

Edit: Såg den andra bilden i din andra tråd nu och jag är helt säker på att det är cotti tyvärr

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ChristineF
2016-11-23 11:03
#2

#1 Tack.. misstänkte det, men har försökt förtränga med andra anledningar *lång svordom*.. Någon idé på hur man kan göra med räkorna? Tål de andra invånarna medicinen? Har funderat på att flytta dem, men har inte råd att köpa/starta ett till kar och vad jag förstått är det flera som misslyckats med att sätta tillbaka räkor efter kuren och vattenbyte, minsta lilla kvar i sanden verkar döda. Eller??

ElinvBorg
2016-11-23 11:13
#3

Ja räkor och snäckor är ju kända för att vara känsliga/inte tåla behandlingen. Även levandefödare har visat sig vara känsliga. Men det är ingen idé att du börjar flytta invånare till andra kar då de med största sannolikhet har med sig smittan och då smittar de det nya karet. Räkor som inte blir smittade men bär på smittan kan exempelvis aldrig mer gå med fiskar igen om man inte medicinerar dem för att inte riskera att få tillbaka smittan.

Behåll allt i akvariet är mitt råd. Har du flera akvarium? Har du sålt/skänkt något som varit i akvariet? Medicinera med Sera nematol och följ anvisningarna noga. Tänk på att göra rent ALLT som varit i kontakt med akvariet, exempelvis utrustning, så smittan inte kan finnas kvar någonstans och tvätta händerna ofta när du grejar med karet. När den sista behandlingen är klar skulle jag hålla akvariet i karantän, ingenting ut och ingenting in, i tre månader för att vara helt säker på att masken är borta.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-11-23 11:24
#4

Jag håller med ElinvBorg. På bilden ser det solklart ut som C.cotti. Tyvärr. Jag förstår att det är det sista du vill ha just nu med allt det andra, men kämpa på. Vi stöttar dig och hjälper dig så mycket vi kan. Du kan lyssna på ElinvBorg om råd hur du går tillväga för att bota sjukdomen för hon har egen praktisk erfarenhet av sjukdomen och hur man blir av med den. Du är i trygga händer =)

Köp sera nematol som medicin och börja behandla så snabbt som möjligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-23 11:30
#5

#3 Aha, fick för mig att räkor inte kunde bära på det.. 
Jag har bara detta akvarium och har inte sålt/skänkt något som tur är. Hur rengör jag utrustning, t.ex. håv och slamhävert? Dessa kan endast drabba fisk och skaldjur eller?  Har hört att många kör dubbel dos för att enkel inte är tillräckligt för dessa äckelmaskar. Har du haft detta i något kar, hur gjorde du isåfall? Trist med karantän när man har roliga planer, men men.. 😕

ChristineF
2016-11-23 11:32
#6

#4 Ok då ska jag beställa på en gång.. är väldigt tacksam över att kunna vända mig till er på forumet! 🌺

Annons:
ElinvBorg
2016-11-23 11:38
#7

Masken smittar endast fiskar så du behöver inte vara rädd att du eller andra djur i familjen ska bli smittade.

Jag kokade allt som går att koka och sedan sköljde jag av och igenom det andra med väldigt hett vatten. Var noggrann.

Jag hade masken i början av året och fick medicinera båda mina kar. Medicinen är väldigt stark så jag vågade inte köra dubbel dos, vet att många gör det, men ville ändå vara säker på att det verkligen skulle ta så jag doserade 1,5 dos. Tänk på att köpa medicin så det räcker till två omgångar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ChristineF
2016-11-23 12:25
#8

Ok, skönt det iaf då! 

Hmm håv och hink är ju billigt att köpa nya. Kan man koka hävert? Borde inte maskarna dö om slangen ligger torrt  i skåpet? Eller frysen? :P 
Akvariet är 180L, medicinen ska räcka till 400L står det. Står även att man för bättre verkan kan tillsätta dubbel dos Ektozon salt första behandlingsdagen.  Är det något som kan funka för mig? Räkorna tål ju inte, men de behöver jag inte tänka på ändå 😭

Blev du av med det för gott efter 1,5 dos?

ElinvBorg
2016-11-23 12:33
#9

Torrläggning tror jag inte fungerar tyvärr. Jag hällde hett vatten igenom häverten några gånger och såg till att vattnet sköljde överallt och det gick bra.

Ektozonsalt använde jag mig inte av och ser inte riktigt varför det skulle hjälpa. Jag behövde endast medicinera en gång(med de två behandlingarna) med 1,5 dos och blev av med det. Om du medicinerar med vanlig dos räcker en förpackning men om du vill medicinera med 1,5 eller dubbel så behövs mer.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ChristineF
2016-11-23 12:47
#10

Ok! Suck.. det står samma info på 50ml som på 10ml flaskan, hur ska jag veta vilken som räcker till 400L?

ElinvBorg
2016-11-23 12:53
#11

Jag kikade i bruksanvisningen här hemma och du ska dosera 1 ml per 40 liter så 10 ml räcker till 400 liter och 50 ml räcker till hela 2000 liter :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ChristineF
2016-11-23 13:00
#12

Tack snälla! Då köper jag en stor.

ElinvBorg
2016-11-23 13:03
#13

Det var så lite. Gör så! Du bestämmer ju själv men jag tycker du också ska medicinera med 1,5 dos för att vara på den säkra sidan :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
ChristineF
2016-11-23 13:07
#14

Det låter rätt lagom, gör nog så :)

ChristineF
2016-11-23 13:21
#15

Fått erbjudande om att få en flaska Nedol plus 250 gratis från min kompis i djuraffären. Känner mig dock osäker, då jag inte hittar något alls om det! Är tydligen företag som använder det.

ElinvBorg
2016-11-23 14:04
#16

Vet många som använt nedol men sedan bytt till nematol för de tycker inte det har hjälpt. Du kan ju testa att börja med nedol och annars byta till nematol men jag tror inte det är lika effektivt men jag själv har inte använt det

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

ChristineF
2016-11-23 14:34
#17

Aha, anade det. Känns dumt att neka, men jag orkar inte göra om. Vill bara utrota äcklen på en gång! :P

mimåne
2016-11-23 20:14
#18

Säg som det är att du tror mer på nematol och vill bli av med masken snabbt, men att det var snällt av han/hon. Personen förstår nog =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-11-23 21:30
#19

#18 Ja jag sa att jag satt mig in och fått rekommenderad dos och allt på denna sort. Båda är säkert bra. Usch så sorgligt, hoppas akvariet inte är förgiftad miljö för alltid, vill ha amano igen.. Men kanske sker ett mirakel och de klarar sig. De åt ärtor igår, idag har de en limegrön rand längs ryggen :-)

mimåne
2016-11-24 10:31
#20

Jag håller tummarna för dina amanoräkor =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
ChristineF
2016-11-25 12:07
#21

Funderat lite.. när ska jag slänga och koka utrustning? Ska jag använda nya/rengjorda grejer vid första 80% vattenbytet efter medicineringen? Om någon invånare dör innan medicinen verkat klart, ska jag använda gamla eller nya håven?

jollycox
2016-11-25 17:57
#22

Vet hur det känns. Förlorade också mina älskade amanoräkor när jag medicinerade. Jag kokade allt/hällde kokande vatten på allt när jag medicinerade och efter 80% vattenbyte. När invånarna dog så kokade jag håven efter varje gång. Har du tänkt koka allt efter andra medicineringen eller köpa nytt då med?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ChristineF
2016-11-26 17:17
#23

#22 Åh vad tråkigt att höra! Har du skaffat räkor igen? Har hört att medicinen kan sitta kvar länge och att flera skaffat räkor som dött. Ok! Jag vet inte vad jag tänkt, har köpt en ny håv och tänkte koka hävert. Kanske ska koka gamla håven som du gjort o byta när allt är klart. Hur gjorde du med täckglas/plasttak? Det går ju att ta loss delar o hälla hett vatten, men är ju även kondens på lysrör, men finns ju gränser liksom :P

ChristineF
2016-11-26 17:20
#24

Jag hämtade ut paket med medicin, håv och mat idag. Dock så är jag osäker på om jag ska sätta igång nu för tidigt onsdag morgon så ska jag åka iväg till högskolan och blir borta till torsdag kväll. Vill sätta igång fort och rädda fiskar, men jag känner samtidigt att jag vill vara hemma och plocka upp avlidna och om något skulle gå snett :-/ svårt!!

Lillyrod
2016-11-26 17:35
#25

Så tråkigt att det ska bli på detta viset. Jädrans mask! Jag håller tummarna för att allt går bra hur du än väljer att göra 😕

mimåne
2016-11-27 13:20
#26

Hm.. Samtidigt känns det ju även viktigt att komma igång med medicinen så fort som möjligt. Du har ingen som kan titta till fiskarna en gång medans du är borta om du känner dig orolig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

jollycox
2016-11-27 17:57
#27

#23 Jag startade om akvariet då även snäckorna började dö efter ett tag. Efter det skaffade jag två räkor men dom dog tyvärr så jag vågar inte skaffa igen.
Täckglas hällde jag kokande vatten på. I andra akvariet jag hade då som hade plasttak så tvättade jag med desinfektionsmedel.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
ChristineF
2016-11-28 10:13
#28

#25 Tack!
#26 Jo, det är sant.. men får bli att jag sätter igång på torsdag kväll, jag har ingen som har tid att komma hit, vara noga och plocka upp döda och koka grejer. Vill göra det här ordentligt. 
#27 Ok, tråkigt :( Hur lång tid väntade du innan du skaffade räkor? Medicinen borde ju försvunnit efter något år iaf! Ska köra med desinfektionsmedel i plasttaket då. Tack för tips!

ChristineF
2016-12-02 19:38
#29

Idag har jag medicinerat, hällt kokade vatten på vissa prylar, kastat lite andra och decinfierat plasttak och akvariebänk med skåp. Lite nedstämd, men ändå skönt att få det gjort.. Håll tummarna!

Lillyrod
2016-12-02 19:45
#30

Håller så mycket det går. Den här masken har ställt till så mycket elände. Tyvärr är det väl så att alla i kedjan inte tar sitt ansvar för att få bort den när den kommit in i ruljansen 😕

ChristineF
2016-12-02 21:28
#31

#30 Ja.. Kan tänka mig att grossister och djuraffärer ser för lätt på det. Medicinera aktuellt kar och sen är det bra. Det är ju krångligt att sanera och behandla alla kar som riskerar smitta, men är utan symtom, det förstår jag, men tyvärr ett måste :-( troligen okunskap hos de flesta och lathet hos vissa.

mimåne
2016-12-03 11:13
#32

Att den är besvärlig att behandla är nog en orsak till varför det kan slarvas i handeln. Det tar ju dessutom en ganska lång tid innan man vet att behandlingen har lyckats. Ska man hålla alla fiskar i karantän och inte sälja något under de veckorna? Det tvivlar jag på..

Sen tar det ju också tid innan man upptäcker sjukdomen. Den har funnits ett bra tag innan man får syn på masken vilket betyder att butikerna hinner sälja en del.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-12-04 19:31
#33

#32 Sant.. Kommer ju vara livrädd för att köpa fisk när mitt elände är över. Hur gör alla? Finns det grossister/butiker som är mer eller mindre pålitliga? Fiskarter som är mer eller mindre drabbade? Idag gjordes 80% vattenbyte. Alla fiskar verkar mycket piggare efter medicinering, men två endlers har fortfarande något som hänger ut. En har en blek mask och en har en röd rund klump typ. Kanske döda maskar?? Körde ju 1,5 dos.. Fyra räkor har blivit röda och dött, fyra kvar än så länge..

ElinvBorg
2016-12-04 20:22
#34

Att den har en blek mask i rumpan är bra för då har den slutat suga blod och är då död. Avvakta någon dag så borde de ha försvunnit. Kom ihåg att mata fiskarna så de har en bättre möjlighet att få ut eventuella döda maskar :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Draken
2016-12-05 11:59
#35

#33 Tyvärr kan man aldrig vara helt säker på att man inte får in smittan. Jag brukar se till att jag har medicinen hemma, utifall att jag märker något. Hittils har jag, tack och lov, klarat mig från blodmasken, men någon garanti finns tyvärr inte i dagsläget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
2016-12-05 12:08
#36

#34 Ja, jag tänkte lite så jag med.. yes de får lite extra mat nu i dagarna.

#33 Ok nä det är väl så.. usch hoppas de får stopp på skiten!

I morse hittade jag min ena black molly-hona död, hon har varit pigg hela tiden ju..

mimåne
2016-12-05 18:56
#37

En sak man kan göra det är att lära känna butiken, d.v.s de som tar hand om fiskavdelningen. Ser det stökigt ut, ligger döda fiskar ligger på botten och är karen ovårdade så kan man ju tolka det som att personalen inte bryr sig särskilt eller har ett intresse. Då skulle jag heller inte lita på att de ser och tar hand om en sjukdom som c.cotti om den dyker upp.

Handla hellre från en butik som är mer seriös och tar hand om problem som dyker upp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-12-05 20:34
#38

#37 Ja det är så jag försöker göra, dock fick jag det ändå från butiken där min kompis jobbar och jag litar på personalen. Fiskarna verkade ha det bra och såg inte några tecken på sjukdom, dock så finns väl kanske inte tillräckligt djupa kunskaper, kan tänka mig att speciella akvariebutiker med personal som brinner för hobbyn har färre sjukdomar för de upptäcker i tid. Min kompis erbjöd ju mig att få nedol som de behandlat med. Frågan är vilken grossist de kom ifrån..

mimåne
2016-12-06 20:34
#39

Ja ibland kan det ju hända hur försiktig man än är tyvärr. Som jag skrev tidigare så tar det ett tag innan man ser sjukdomen, så de kan ju ha haft den inne ett tag utan några synliga symtom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-12-13 15:13
#40

Körde ni andra medicineringen 3 veckor efter ni droppat i första, eller 3 veckor efter första behandlingen var klar inklusive vattenbytet?

ElinvBorg
2016-12-13 15:47
#41

Tre veckor efter det stora vattenbytet, räkna dagen för vattenbytet som dag 0 :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
ChristineF
2016-12-13 16:06
#42

Ok, tack! :)

Upp till toppen
Annons: