Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1990 ggr
Tofflan
11/23/16, 8:20 AM

Hjälp! Pytteliten brun mask! Hjälp!

Igår skulle jag göra vattenbyten i kampfisken akvarium. Passade på att plocka upp växter från alla kar för att fota och få hjälp med namnen på dem. När jag är klar och har stoppat tillbaka växterna i karen upptäcker jag en mikroskopisk brun mask, ca 2-3 millimeter lång. Den fanns kvar på bottnen av en mugg jag öst vatten i och burit växter i. Den tog sig fram där det var lite fuktigt, som ett dragspel, men kunde också simma. Fruktansvärt äckligt. Är de farliga för fisk? Överlever de i luften? Tycker det är så äckligt så jag helst vill hiva ut alla karen och riva upp golv i både kök och badrum där jag blaskat med vatten och växter. Hjääääälp!!!

Annons:
mimåne
11/23/16, 10:38 AM
#1

Vad gjorde du av denna mask? Är den i akvariet ännu?

Det finns en del olika små vattenlevande djur som kan komma att dyka upp i akvariet. Det finns de som liknar maskar, och de som liknar små kräftor. En del är helt ofarliga, ganska vanliga och uppkommer av helt naturliga skäl. Andra är parasiter som skadar fisken.

Att den till färgen är brun eller rödliknande är en liten varningsflagga. En del parasiter får nämligen den här färgen just för att de lever i eller på en fisk.

Nu har du hittat en mask, och vi vet inte vad det är för typ av mask. Därför tycker jag inte att du behöver göra några åtgärder just nu. I bästa fall dyker det inte upp någonting mer. Kolla på dina fiskar och i ditt akvarium. Kan du med blotta ögat se några maskar på fiskarna eller som sticker ut ur analöppningen? Kan du se det här så då är det medicinering som gäller men annars så kan du avvakta tills vidare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
11/23/16, 11:16 AM
#2

Det skulle även kunna vara nån typ av levandefoder som tex blackworms. Om du tittar nära ser den då ut som en mini daggmask?

Tofflan
11/23/16, 1:30 PM
#3

Den var tjock, som en mördarsnigel. Inte som en orm. Såg ut som en snigel utan skal. "Kasade" sig fram som en mätarlarv, fast den var för tjock för att kunna lyfta magen… Men mini, mini liten.

Tofflan
11/23/16, 1:50 PM
#4

Jag hade tagit upp vatten med en stor mugg, och när plockade undan alla fisk-grejor, såg jag den i muggen. Trodde det var lite fiskbajs först, men så rörde den på sig. Så himla äcklig! Bara några vattendroppar kvar i muggen, och det där djuret både kunde simma och krypa omkring. Och jag som spillt vatten runt hela huset! Tänk om det åkt ut ägg nånstans! Klorinade golvet i badrummet och desinficerande golvet iköket, där karet är. Men eventuella små äckelmaskar har ju haft gott om tid att snigla iväg och gömt sig i nåt litet skrymsle där medlet inte kom åt. Jag höll på ett par timmar innan jag började plocka undan… Uuhuuu… Tänk om de förökar sig och börjar kräla omkring i hela huset! 😨😵😲😱

Tofflan
11/23/16, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det ena är ett skräp och den lilla vidriga saken är masken. Eller snigeln eller vad det är… Alltså det som ser ut som en mask rör sig inte. Det är den svarta pluppen till vänster som lever och rör sig. Den är supersnabb.

Shailina
11/23/16, 2:22 PM
#6

Kan det vara dessa?  planarier? I så fall antyder dessa länkarna att de är rätt ofarliga, och oftast lever av överbliven mat, men även på ägg och yngel om det är för lite mat. Har du köttätare i akvariet lär det lösa sig själv om du drar ner på matning så fiskarna mumsar de i stället säger de i länkarn.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
Qurex
11/23/16, 3:46 PM
#7

Du behöver inte oroa dig för att du ska få massa mask överallt. Den överlever ibte det torra inomhusklimatet. Du har säkert massa daggmask ute på gräsmattan men de skulle inte heller klara sig om du la de inne. Min åsikt är att ska man ha akvarier får man nästan räkna med att det finns lite liv förutom själva fiskarna. Tänk dig en trädgård. Inte kan du bara ha fåglar där utan mask etc som är en del av miljön. Sjöar innehåller mängder med småkryp för att hålla bra balans.

Tofflan
11/23/16, 3:55 PM
#8

Blötdjuret var bara ca 2-3 mm och brun. Gick inte att se nåt huvud, har nog för dålig syn för det. Vet ej om den kom med nya växter jag köpte på DK på rea häromdan, eller kommit med nåt annat tidigare. Köpte även kampfisken där och då. Vad finns det för så mikroskopiska sniglar utan skal, eller maskar eller vad det nu var???

mimåne
11/23/16, 8:11 PM
#9

Iglar brukar vara tjockare, mer snigel än mask liknande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: