Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 2125 ggr
Tofflan
11/22/16, 6:54 PM

Värma vatten till kampfisk vid vattenbyte?

Hur får man nytt vattnet i rätt temp? Vill inte ta varmt ur kranen, kan man koka lite och blanda med kallt? Tips?

Annons:
mimåne
11/23/16, 10:58 AM
#1

När du gör vattenbyte på ca 25% och tar kallt/ljummet vatten från kranen så ändras faktiskt inte temperaturen i akvariet märk värt. Det är så lite vatten som byts så tempen sjunker kanske med en grad. Något som inte är farligt för fisken.

Ett akvarium har en temperatur kring 25grader och när du tappar lika varmt vatten ur kranen känns det faktiskt ganska kallt. Det är inte varmt vatten. Du kan därför ta vatten ur kranen som är lämpligt att hälla i akvariet direkt. Är det bara någon grad kallare än vattnet i akvariet så är det ingen fara för det blir så liten skillnad. Däremot ska man akta sig för att ta iskallt vatten. För stora skillnader i temperaturen är inte bra och kan skapa sjukdomar. Lagom är bäst.

Känner du dig osäker så kan du tappa upp vattnet i en hink och låta det stå en dag eller två så får det rumstemperatur.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
11/23/16, 11:13 AM
#2

Det mimåne sa 👍

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/23/16, 11:20 AM
#3

Jag vill lägga till också att de flesta gör på det viset att de tar vattnet direkt från kranen till akvariet. Man känner på vattnet med fingrarna först så man känner att det liknar det i akvariet, kanske snäppet kallare. Sen byter man. Enklare blir det inte =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
11/23/16, 2:47 PM
#4

Oj då. Jag som kokat vatten till de andra karen (i en ny vattenkokare för det inte ska vara ev kalk som kan komma i vattnet) haft termometern i en hink och blandat med iskallt vatten till samma temp som akvariet. Kanske kan hoppa över det blaskandet, skulle underlätta en hel del! 😁

Qurex
11/23/16, 3:19 PM
#5

Men beror på hur stort akvarie man har. Har du ett 400liters vill man inte hålla på och värma hinkar med vatten, men ska man bara byta 5liter är det nog mer bökigt att dra slang från badrummet eller så och fylla än att bara ha en hink/dunk med vatten. Jag har små akvarier där jag brukar byta 5 eller tio liter. Då har jag en dunk som jagfyller till 5liters märket. Låter dunken stå ett dygn. Tömmer 5 liter med hävert i en annan hink som har markering för 5liter. Sen ställer jag dunken på hylla över akvariet eller på lysrörsramp. Har en liten lång tunn slang som jag sen slangar över till akvariet. Då står den och sakta fyller på från dunken. Helt automatisk. Jag behöver inte vänta utan senare när den är tömd kan man behöva hälla i det sista men super simpelt samtidigt som vattnet automatiskt är 22grader utan att behövaanvända varmvatten. Alla sätt är bra utom de dåliga.. ang att fylla direkt från kranen får man inte glömma stänga av som jag hörde en akvarist gjorde. Vatten ner till grannen…

mimåne
11/23/16, 8:15 PM
#6

Haha ja nä så mycket besvär behöver du inte göra Tofflan =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Tofflan
11/24/16, 8:14 PM
#7

Har bara mobilen att använda nu och undrar hur jag gör ett nytt inlägg med fråga?? Hittar inte nå "knapp" i mobilen för det! Jag undrar hur jag ska göra med min Kampfisk. Jag tycker att han inte är lika fin i fenorna som när han kom för en vecka sen. Gjort 2 vattenbyten under veckan, ett idag med ca 50% och nitrithalten efter bytet är bra. Kollade inte innan bytet, men då var halten säkert högre. Hela han såg lixom lite mer finkammad ut i fenorna när han kom, än nu. Jag tycker att han är stripigt, på nåt sätt. Är det fenklibb? Är det för att han kan koppla av lite nu när han bott här en vecka och "slokar" lite? Om ev flyttstress gjorde fenorna lite "större" och snyggare? Ska jag salta lite i hans vatten? Göra ett separat saltbad han får bada i? Han får inte mer mat än han äter upp. Några sniglar och mycket växter finns i karet oxå. Vad beror det på och hur får jag honom fin igen??

Tofflan
11/24/16, 8:18 PM
#8

Jo, han äter Dr Basslers fiskmat. Minsta kulorna. Inget flingfoder.Inget frysfoder ännu.

ElinvBorg
11/24/16, 8:27 PM
#9

Har du en bild på honom/fenorna?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/24/16, 8:59 PM
#10

Har du haft nitritproblem eller vad menade du?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
11/24/16, 9:55 PM
#11

Förra gången jag bytte vatten var i måndags, tror jag, och då var nitrithalten för hög. Kollade efter bytet idag och då var det bra.

Tofflan
11/24/16, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Klibbiga fenor?

Tofflan
11/24/16, 10:44 PM
#13

Bilden är tagen nästan rakt uppifrån. Han simmar alltså inte på sidan.

Annons:
ElinvBorg
11/24/16, 11:45 PM
#14

Ser ut som det skulle kunna vara fenklibb ja

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
11/25/16, 12:19 AM
#15

Vad ska jag göra då??

Tofflan
11/25/16, 8:27 AM
#16

Han ser bättre ut i fenorna idag! Bytte vatten och gav Happy Life, flytande filtermedia. Det har lite läkande effekt på firrar, förutom att det gör vattnet bättre å växterna gladate. Mest mig gladare! Kan jag göra nåt mer? Salta??

ElinvBorg
11/25/16, 7:44 PM
#17

Mot fenklibb säger en del att det hjälper att bara salta men det kan behöva medicineras. Tänk på att hålla en bra vattenkvalitet

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/26/16, 12:22 PM
#18

Jag ser tyvärr för dåligt på bilden. Det hade varit lättare om man såg fisken från sidan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
11/26/16, 3:47 PM
#19

Hur gör ni när ni saltar för fenklibb? År det en vanlig sjukdom?

Qurex
11/26/16, 4:55 PM
#20

Kampfiskar är väldigt känsliga. Har hört att de inte är så bra att ha i ett nystartat akvarium. Min personliga åsikt är att de är lite av framodlade "missfoster". snygga men helt onaturliga fiskar som många inklusive mug själv blev pålurad av djuraffär när man är nybörjare..

Annons:
mimåne
11/27/16, 1:23 PM
#21

Fenklibb är vanlig t.ex bland levandefödare men kan drabba andra arter också. Jag skulle inte säga att det är ett ovanligt tillstånd. 1dl / 100l är den rekommendation jag hört när man gör en saltbehandling mot en åkomma. Vill man inte salta i hela akvariet kan man istället saltbada fisken en kort stund i ett annat kärl.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: