Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1334 ggr
Widmar
11/22/16, 4:46 PM

Platy eller guppy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Enligt djuraffären har jag köpt en Platy, men vän i södra Sverige en Guppy. Vet inte men vi kan inte se skillanden. Så utan att avslöja vilken som är vad enligt affärerna, vill jag gärna höra er tolkning.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
mati
11/22/16, 4:53 PM
#1

Den gråa är Guppy.

Cecilia.S
11/22/16, 5:23 PM
#2

Jag skulle nog säga att den gråa är en Guppy och den orangea en ganska slank Platy (kan förstås bero på kameravinkeln). Kan också vara en Guppy, men i så fall av lite annan form än de jag har sett, speciellt med anmärkning på bakfenan. :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Widmar
11/22/16, 5:29 PM
#3

Jag säger inte emot, men vad är det ni tar det på? Vad är skillnaden/kännetecken?

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Lillyrod
11/22/16, 6:12 PM
#4

Jag har aldrig sett en helt orange Guppy men tror inte det är en Platy heller. Är det någon konstig korsning tro?

Fifill
11/22/16, 11:34 PM
#5

Indianplatykorsnings…typ? 🤔 Eller Svärdbärare x Platy? Svärdbärare x indianplaty??

Draken
11/23/16, 8:55 AM
#6

Tror också att den orangae är en korsning. Det är inte en Platy, en har fel kroppsform, men det ser ut som en ung Svärdbärare, eller också är det en korsning mellan Platy och Svärdbärare. Kan vara en Guppy, men isf är det en Guppy med mycket udda färg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fifill
11/23/16, 9:40 AM
#7

Jag börjar luta mer och mer åt indianplaty, Xiphophorus variatus, antingen underlig vinkel, felväxt individ eller en korsning av något slag.

mimåne
11/23/16, 10:03 AM
#8

Enligt mig är detta en grå helt vanlig guppyhona och sedan en indianplaty hona. Krångligare än så tycker jag inte att det är =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: