Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1297 ggr
MsZ
2016-11-21 23:02

Annan lösning angående belysning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar över belysningen i mitt 56 l. 

I locket finns plats för ett lysrör - vilket jag bytte för ganska många veckor sedan nu. Har petat i sticklingar av samma växter som jag har i mitt stora akvarium - där de växer så det knakar. Men här står det nästan stilla och vissa av växterna ser ut att inte alls må bra. Värdena i de båda akvarierna är likvärdiga. 

Bilden är gammal så den är mest för att ni ska se modellen på akvariet. Någon som känner igen och vet om man kan avlägsna locket och ordna med ngn annan bättre belysning tro? För jag undrar om inte den ganska bristfälliga belysningen kan vara boven i det hela. Upplever att ljuset inte riktigt når alla växter på ett bra sätt. 

Och även dessa växter har fått halvor av JBL-kulor som näring - som de andra

Annons:
Lizelda
2016-11-21 23:59
#1

Du kan absolut göra dig av med locket och köpa en annan ljusramp. Vilken låter jag de "belysnings-kunniga" hjälpa dig med men ljus är ofta en bidragande faktor till ledsna växter.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fruktzallad
2016-11-22 02:22
#2

Jag har också ett sådan akvarium och det växer ingenting, trots nytt lysrör och näring. Lösning på annan belysning har jag inte men det måste ju gå att köpa nytt och hänga i taket eller på akvariet.

usvead
2016-11-22 07:19
#3

Beroende på vad för typ av fiskar du har så kan du ju vara helt utan överdel. Vattnet dunstar fortare men å andra sidan kan du hålla en lägre temperatur på vattnet om du har fiskar som vill ha det svalare, och inte har benägenhet att vilja hoppa. 

Jag kastade ut mitt fula plastlock och bad glasmästaren skära till två glasskivor (delade på djupet inte längden) måttade efter akvariet + lite lite sömsmån. Det är inte ett kar anpassat för glaslock så på långsidorna av akvariet alltså uppe på kanterna har jag satt fast delad plastslang så att inte skivorna får för sig att glida iväg. 

Utan det där plastlocket har man sedan en större frihet att botanisera hej vilt bland alla olika typer av ljuskällor.

MsZ
2016-11-22 07:37
#4

Är kompis med en glasmästare så det låter som en plan. Tack för tips Usvead. Och ni andra också för input

Draken
2016-11-22 08:39
#5

Jag har ett likadant akvarium, och jag funderar också på att kasta loxcket på det och lägga dit glasskivor istället.

Ikea har en ledbelysning (punktbelysning tror jag det kallas) som ger ett jättefint ljus i karet, och växterna verkar också trivas med den belysningen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-11-22 11:09
#6

Jag har haft likadant men större akvarium. Upplever att det svarta locket slukar mycket ljus och att det blir bättre bara man får dit reflektorer.

Du kan antingen köpa en till ballast med lysrörshållare och fästa mer lysrör i locket, köpa reflektorer, eller ta bort locket och köpa en helt ny belysning.

Kruxet om du köper en ny belysning och vill ha lysrör så finns det oftast bara 1 lysrör i ramper för den här längden på akvariet. Styrkan på lysröret kommer också vara detsamma som på lysröret du har idag. Du får alltså inte nödvändigtvis starkare ljus genom att köpa 1 ny lysrörsarmatur.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Liten boll
2016-11-28 07:01
#7

Hade oxå problem med att det inte växte men sedan jag började med co2 1ml Per dag så växer det på bra nu.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: