Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1655 ggr
Tofflan
2016-11-20 07:57

Kampfisk som bygger bo!

Just införskaffat en Kampfisk som byggt ett skumrede under natten. Är det nån slags överlevnadsinstinkt? Är han stressad och måste vara redo att föra generna vidare ifall han kommer att dö? Vad är det som händer? Vill han ha en tjej på riktigt? Kan kampfiskhonor gå med Guppy? Är det för kallt kanske? Jag har ca 22,5 grad till Guppisarna.

Annons:
Majsan bergström
2016-11-20 08:56
#1

Om en Kampfisk bygger skumbo så är han glad och trivs så de är bara bra. Finns andra här som ör bättre på sånt men det är de jag har lärt mig. 22 är nog lite för kallt för Kampfisk sen så är det väll om fiskarnas personligheter så de kanske skulle funka. Någon annan får svara som är helt säker på de😊

ElinvBorg
2016-11-20 09:21
#2

Att de bygger skumbo behöver inte betyda att de mår bra utan kan betyda det du var inne på, överlevnad. 22 grader är för kallt för kampfiskar, jag skulle inte ha dem kallare än 26 grader :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-11-20 09:41
#3

Hanen bor själv och har nu 27 grader. Det var mest en fundering om att ha en hona med Guppy, så det får bli ett varmt "tant-kar" för Kampisar i så fall. Men vad ska man tro om hanen? Är han döende eller bara stressad så det kan gå bra??

ElinvBorg
2016-11-20 09:45
#4

Jag tror inte det är någon fara men det är bra att veta att bara för att de bygger ett skumbo så är inte det ett bevis på att de mår bra :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Qurex
2016-11-20 10:01
#5

Se till hur den ser ut. Simmar den runt med fina fenor och ser bra ut i färgen. Inte har stressränder etc och då bygger bubbelbo så mår han säkert bra.

Tofflan
2016-11-20 18:59
#6

Firren har ju bara bott här sen i fredags, så han har ju knappt flyttat in. Men jag hoppas ni har rätt att han bara håller på att "pyssla och pynta" lite i sin nya lya! Han simmar runt och äter glatt och kollar runt i bland växterna och simmar in i en liten grotta, och så kommer han ut igen och kollar på oss, och så snokar han runt lite igen. Han ser ut som en vanlig , icke döende fisk, med snygga fenor! Och har lika fin färg som på djuraffären. Han är jättesnygg! Jag hoppas verkligen att han inte tänker kasta in handduken! Håll tummarna för att han inte är självmordsbenägen!!

Annons:
Qurex
2016-11-22 10:15
#7

Min enda erfarenhet av kampfiskhane så ser man ganska tydligt om den mår dåligt. Min blev dålug pga att jag inte då visste att de inte trivs i strömt vatten. Han blev då helt slö och låg och flöt vid ytan. Åt inget och hade fenorna indragna. Men när jag då läste på hur fel jag hade haft så med rätt miljö blev den pigg och glad igen. Tänk på att de vill ha bra mat och inte bara flingfoder.

Tofflan
2016-11-22 15:26
#8

Jag tycker han verkar må bra, simmar och är snygg. Blir mer och mer nyfiken och kommer fram och kollar på en när man kikar in i karet. Kommer upp till ytan och handen när han ska få mat. Fenorna är fina. Han får Dr Basslers. Har dock inte bytt vatten ännu, rädd att förstöra hans bo och stressa honom. Han flyttade hit i fredags kväll och nu är det tisdag. Känner dock att det är dags för i alla fall ett litet vattenbyte, eller ska jag nöja mig med att kolla nitrit och om den är ok, låta det vara? Vet att de vill ha stilla vatten, men är det inte bra med en pump ändå? Bara för att få bort lite av skiten? Eller ska man göra vattenbyten ofta för att kompensera för pumpen?

Qurex
2016-11-22 18:09
#9

Ang pump så beror det på hur mycke växter m.m jag har själv flera akvarier helt utan pumo. Men trivs han så är det nog bra att du fortsätter som du har. Har du andra fiskar eller går han själv(vilket är bäst)? Är akvariet nystartat ?

Tofflan
2016-11-22 18:51
#10

Akvariet är helt nytt sen i fredags. Han har ganska mycket växter, två hela krukor med nya fullstora, växter. Jag vill inte plantera ner dem ifall han blir stressad. Vet ej namnet på dessa. Följande är planterade innan han flyttade in. Hornsärv en härva vid ytan, plus 3-4 rankor. En ranka vattenpest "hellång" från botten till ytan, plus en annan hellång växt, med flera, ca 2-3 cm breda, upp till 15-20 cm långa blad på varje planta. Den går att toppa och ta nya skott av, har två såna plantor, Har 5-6 hellånga rankor av en sort som liknar Hornsärv, men ser lite mer ut som dill. Snyggare jämnare och tätare kransar av spröt, med 1-2 cm mellanrum. Det är väl inte för lite plantor för 20 liter? (Han ska få nytt större kar inom kort, det här är bara en mellanlandning. Det här är bara ett yngelkar, hade jag tänkt.) Nitritvärdet var lite högt så jag kommer att göra ett vattenbyte nu. Hur får man nya vattnet i rätt temp? Vill inte ta varmt ur kranen, kan man koka lite och blanda med kallt? Tips?

Lillyrod
2016-11-22 19:20
#11

Om du tycker så kan du koka vattnet. Jag tar alltid varmt ur kranen : )

Qurex
2016-11-22 21:11
#12

Har du ett litet akvarium tycker jag du häller upp det på en dunk dagen innan. Då hinner det bli rumstempererat och släppa ev klor som finns i kranvattnet. Var försiktig med matningen. Kampfiskmat är mycke "kött" så då kan det lätt bli nitrit vilket är en risk i nystartade kar. Speciellt om man inte har tillgång till bakterieflora från ett annat kar som man kan ha som starthjälp. Om du har tillgång till alkottar så kan du göra vattnet lite mer naturligt för Kampfisk men man får ha koll så att inte ph blir för lågt bara.

Upp till toppen
Annons: