Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1470 ggr
Hannahtheo
11/19/16, 3:45 PM

Yngelakvarium

Nu har jag en del levandefödare i olika akvarium, och ciklider som ynglen av sig, och just nu är det väl lite "survival of the fittest". Men har nu köpt en liten grupp på 3 liberty Molly som tydligen väldigt gärna äter sina yngel så tänkte skaffa mig ett yngelakvarium så att man kanske kan få fler att överleva. Har mycket flytväxter i mina akvarier i övrigt, både javamossa, hornsärv och vattenpest men har lite glupska fiskar som gärna står i växterna och äter det som dyker upp.. så vad krävs av ett yngelakvarium för en fisk i denna storlek? Tanken är att dom ska flytta tillbaka vid en storlek på kanske 2cm. Storlek på karet? Krävs filtrering eller räcker luftpump som jag läst en del använder? Måste man ha belysning eller är det mest för växterna och vår skull?

Annons:
Hannahtheo
11/19/16, 3:46 PM
#1

Nu hamna det i fel grupp, hopplöst med mobiler ibland..

Draken
11/19/16, 4:54 PM
#2

Ändrade gruppen 😉 men din fråga vet jag inte riktigt vad jags kal svara på. Brukar låta mina levandefödare yngla i karet, sen anser jag att den starkaste överlever. Mycket gömställen och små håligheter som de större inte kommer in i :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
11/19/16, 5:19 PM
#3

Mm det är så jag gör nu! Men inte många som överlever ändå :p men kanske är det bästa ändå, sålla ut de svaga

Hannahtheo
11/19/16, 6:54 PM
#4

Nu fick jag snabbt rädda lite yngel, den ena honan bara sprutade ur sig yngel och alltid var det någon fisk (mina kerritetror är bra glupska, och Molly hanen var inte sen han heller…) lyckades fiska upp ett par stycken dock och fyllde upp ett tomt 20l kar jag hade stående. Har däremot varken pump, värmare eller belysning som passar, vad behöver jag egentligen? Vore kul att få dom att överleva eftersom jag bara fick tag på 3 nu..

Draken
11/19/16, 6:57 PM
#5

Syresten och kanske en lampa/belysning som avger lite värme. Du kan ju ha värmare också, om du föredrar det. kanske nån lite växt och en sten eller nån rot som de kan gömma sig i-/under för att känna tryggheten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
11/19/16, 7:06 PM
#6

Växter och gömställen har jag i. Har en syresten som jag kan sätta i däremot, men den är till stora akvarium, bra sprutt i den :p får åka o shoppa nån liten lampa eller värmare imorgon då! Funkar ett 20l tills dom blir ca 2cm annars? Det var det största jag hade tomt nu..

Annons:
Qurex
11/20/16, 10:06 AM
#7

Det man lätt får problem med små yngelkar är att man matar yngel i regel oftare än stora fiskar och risken för att vattnet blir dåligt. De växer ganska snabbt och belastar då akvariet mer och mer så då får man öka vattenbyten tex..

Hannahtheo
11/20/16, 10:09 AM
#8

Hur ofta och hur stora vb rekommenderar du till ett yngelkar i den storleken? Något annat att tänka på?

mimåne
11/20/16, 10:47 AM
#9

Var det ett yngelkar för Molly du tänkte?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
11/20/16, 11:07 AM
#10

Ja precis!

mimåne
11/20/16, 7:42 PM
#11

Vilken storlek som är lämpligt beror ju också på hur länge du tänker ha dem där, samt hur många de kommer vara. Men om man börjar långt. 54L tycker jag känns för litet. 70L.. Ja, ska de inte gå där tills de är vuxna bjässar så varför inte =) 100L, absolut nog. Så går mina tankar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
11/20/16, 7:52 PM
#12

Ja det är bara tills det att dom inte blir uppätna av de andra, sedan får dom flytta in ett av 450l akvarierna! Så kanske tills dom är en 2cm långa eller så..

mimåne
11/21/16, 11:50 AM
#13

Då behöver du nog inte ha så stort. Jag skulle ändå se 54L som minst.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hannahtheo
11/21/16, 11:52 AM
#14

Då får jag skaffa ett eller flera sådana :)

ansel
11/21/16, 1:49 PM
#15

Tycker det funkar bra med ett sånt där yngelkar/kasse som flyter i det akvariet de ska till sedan. Genomströmning av vatten och ett prisvärt alternativ. Kostar typ 50 spänn.

Hannahtheo
11/21/16, 2:04 PM
#16

Tack men jag är inget stort fan av sånna, tycker det är för stressande.

Upp till toppen
Annons: