Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 3748 ggr
Majsan bergström
2016-11-19 09:34

Militärhjälm snäcka?

Hej! Igår var jag i djuraffären och såg att dom hade massa snäckor. Som en av dom var militärhjälm snäcka. Jag kan inte hitta så mycket fakta om dom då jag inte är expert på engelska ellr medlem på zoopet. Kan någon hjälpa mig med lite fakta? Behövs det två eller en för att kunna föröka sig, och hur snabbt/ofta går det. Borde jag mata dom med annat än alger.sjunkandetablett?grönsaker? Behöver dom snäckkross för att bygga på skalet eller kan man ta äggskal? Hur många borde man ha av dom i ett 70 liters om de spelar så stor roll sålänge man inte har typ 200 st Något mer som är viktigt eller annat kan ni skriva

Annons:
Draken
2016-11-19 09:45
#1

Har du kollat vårat snäcklexiko om den finns med där ?

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon?discussions-1

Annars kan du gå med i snäckgruppen  på FB, där vet jag att det finns medlemmar som sitter inne med ganska mycket information, även om Military helmet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Majsan bergström
2016-11-19 09:49
#2

Jo snäcklexikot har jag kollat men fick inte så mycke mer än att dom är sötvatten

Lillyrod
2016-11-19 10:10
#3

Neritina brukar behöva bräckvatten för att det ska bli några snäcklingar. Jag tror inte de förökar sig alls i vanligt akvarium. De flesta snäckor tackar ja till lite grönsaker och äter av det fiskarna får också : )

mimåne
2016-11-19 10:32
#4

Är det zebrasnäckan som kallas för militärhjälm? Isåfall så behöver du inte oroa dig för att få en massa små snäckbebisar för äggen kläcks inte i sötvatten. Däremot så lägger den gärna ägg överallt i akvariet även om det inte blir något av dem.

Tabletter och grönsaker blir nog bra mat för dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-11-19 10:43
#5

Nej militärhjälmen är inte en zebrasnäcka men jag tror att de är av samma släkte.

CaptainBunchie
2016-11-19 10:49
#6

Vekar vara Neritina pulligera som går under smeknamnet 'Militärhjälm', och som resten av snäckorna i Neritina-släktet verkar de behöva salt i vattnet för att föröksa sig (som ovanstående redan nämnt).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
mimåne
2016-11-20 11:13
#7

👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

iskogen
2016-11-20 13:56
#8

Mata med algtabletter/grönsaker några ggr i veckan. Snäckor mår bäst av snäckkross, äggskal har inte lika bra effekt. Man får använda lite förnuft med hur många de kan vara i ett kar, jag är inte så restriktiv och håller mig inte till t.ex. "1 per x liter", bara de har lite yta att röra sig på.

Upp till toppen
Annons: