Annons:
Etikettväxter
Läst 1117 ggr
Gurkguppy
2016-11-18 20:20

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

jag har haft detta problem med mina akvarium runt 2 månader nu har tagit bort hela tiden men det sprider sig jättefort nu är hela ytan täckt på båda akvariumerna. det är som små små blad men en "rot/kvist/pinne" dom är överallt i hela akvariumerna vad kan detta vara ?

Annons:
CaptainBunchie
2016-11-18 20:27
#1

Det är andmat. En ofarlig, vanlig flytväxt som gärna hänger med när man köper växter och fiskar.
Bästa metod för att rensa av egen erfarenhet är att ta en fiskhåv. Sen får man pilla bort minsta lilla "löv" om man inte vill att det ska växa tillbaka. :)

Flytväxter är bra att ha till endel fiskarter som behöver dämpad belysning, men andmat kan vara rätt jobbig då den förökar sig så snabbt. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mimåne
2016-11-18 20:59
#2

Kan bara instämma helt med CaptainBunchie. Det är en växt du har som är helt ofarlig, vid namn andmat. Många kallar den för pest för den växer otroligt snabbt och tar över hela ytan precis som i ditt akvarium. Rekommenderar precis som föregående talare att du tar en håv och rensar bort allt du bara ser. Det räcker med att du lämnar ett blad kvar någonstans, så kommer den att sprida sig vidare. Det gäller att ligga i.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Gurkguppy
2016-11-18 21:10
#3

tack för svaren 😀

Qurex
2016-11-18 22:08
#4

Skaffa många andra snabbväxande och kanske även en annan typ av flytväxt så får den lite konkurrens om näringen. Jag gissar att du har ganska mycke näring eftersom det växer fram snabbt.

Fifill
2016-11-18 22:52
#5

Gode gud, plågan!😮Instämmer med tidigare kommentarer, var noga med att inte lämna ett endaste litet halvt blad kvar, det växer igen nästan över natten(känns det som)… Glöm inte att kolla filter och dylikt, för bladen kan ta sig in lite överallt.

Upp till toppen
Annons: