Annons:
Etikettallmänt
Läst 2190 ggr
Hannahtheo
11/18/16, 7:36 AM

Poecilia salvatoris

Liberty Molly, någon som har info om den? Tänkte ev köpa men hittar inte mycket om den. Hur stor blir den, vattenvärden, hur är den mot andra fiskar etc? Är den en vildform eller framavlad? Så mycket info som möjligt tack :)

Annons:
mimåne
11/18/16, 9:53 AM
#1

Blir upp till 8cm, 22-26 grader i vattnet, ph 7,0-8,5. Kommer från centralamerika. Lättodlad =)

Här kanske du hittar lite mer info : https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_molly

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
11/18/16, 10:26 AM
#2

Tack :) då passar den bra i vårt vatten här då! Misstänker att det inte är en bra idé att hålla tillsammans med Black molly så får gå i ett eget akvarium!?

mimåne
11/18/16, 9:09 PM
#3

Jag tror du har rätt i det. Jag vet inte säkert om de kan korsa sig men det är nog kanske bäst att inte ta någon risk där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
11/18/16, 9:12 PM
#4

Har för mig jag läst att alla poecilia arter kan korsas och ge fertil avkomma.. Dom får gå I ett eget akvarium helt enkelt för att inte chansa!

Hannahtheo
11/19/16, 3:37 PM
#5

Nu har jag fått hem 3 stycken, en hane o två honor. Höll på att bli fler, låg lite döda yngel i påsen vid hemkomst, vet inte om någon av dom fått fler och ätit upp eller om det var stress och dom kasta ynglen (kan dom göra det förresten?!). Nu verkar dom trivas iaf, dom är riktigt aktiva och simmar runt snabbt snabbt. Honorna är lite småtrist grå i färgen, men tycker dom är vackra ändå, och roliga! Får se vad det blir av dom, om det blir fler yngel snart :)

Draken
11/19/16, 3:41 PM
#6

Gärna bild om det är möjligt att ta någon 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Hannahtheo
11/19/16, 3:46 PM
#7

Ska försöka, dom är så livliga ;p

Hannahtheo
11/19/16, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är hanen, fast är finare i färgerna live..

Hannahtheo
11/19/16, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ena honan och hanen efter. Lite mer blåskimrande irl. Tycker dom är vackra med sina mörka ögon!

Draken
11/19/16, 4:50 PM
#10

Tycker de är snygga jag 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
11/19/16, 4:53 PM
#11

Jag också :) ser mindre konstlat ut än många framavlade varianter på fiskar som finns idag. Även om dom är fina dom också, men jag föredrar det mer naturligt vackra!

Hannahtheo
11/19/16, 8:05 PM
#12

Googlat lite mer nu, finns inte mycket info om denna. Men hittade någon hemsida där det stod att denna ursprungsarten till Black molly, men är inte det poecilia sphenops som är ursprunget till Black molly? Dessa är ju inte ett dugg lika sonens Black molly..

mimåne
11/20/16, 10:51 AM
#13

En hona som är stressad kan föda i förtid. Det är mest troligt vad som hänt i påsen under transporten tyvärr.

Vad är det för källa till att liberty skulle vara ursprungsarten till Black molly?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hannahtheo
11/20/16, 10:57 AM
#14

Ska se om jag hittar den igen!

Hannahtheo
11/20/16, 11:06 AM
#15

Hittar den inte nu, men det var en engelsk sida. Men hittar även svenska sidor där det står att både liberty Molly och Black molly kallas spetsnosmolly. Väldigt förvirrande.. För då på ett ställe står det att spetsnosmolly är ursprunget till Black molly.

mimåne
11/20/16, 11:27 AM
#16

Intressant

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: