Annons:
Etikettallmänt
Läst 2142 ggr
Fifill
2016-11-16 11:50

Glöm inte eklöven!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är eklöven som bäst, så leta upp närmsta ek och plocka hem till era akvarium! Plocka de löv som är bruna och har fallit av, inte de som fortfarande sitter kvar på trädet. 

Och, eeh, om ni plockar längs med en gångväg… se upp för de löv som hundarna lämnat visitkort vid… Oops…🤢

Annons:
Fifill
2016-11-16 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Man bör koka löven ett par minuter innan man lägger dem i akvariet. Jag använder en vanlig mattång till att fiska upp löven är de kokat klart.

Fifill
2016-11-16 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

De löv som ska i akvariet direkt behöver inte torka, utan släpp i dem direkt… Och håll tummarna för att de sjunker direkt. Annars kan du roa dig själv och fiskarna med att försöka peta ned dem på bottnen och se dem flyta upp igen… 😛 De sjunker efter ett tag ändå. Tills dess så har fiskarna ganska skoj med löven. 😃

Fifill
2016-11-16 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De löv som ska sparas till senare tillfälle måste torkas ordentligt. Lägg dem på tidningspapper eller hushållspapper för att torka.

Har du katt så håll tummarna för att de inte bestämmer sig för att sabotera allt… Snälla kissemiss, jag vill inte plocka upp löv i hela lägenheten… 🥶

Choklad
2016-11-16 12:06
#4

😃Katten verkar undra vad du ska med alla löven själv?  

Det jag funderar över är om man inte kokar bort alla nyttigheterna i löven? Jag förstår varför man kokar dem, men ändå? 🤔

U R us

Fifill
2016-11-16 12:11
#5

Jag tror inte det hinner koka bort så mycket, de ska ju bara vara i en kort stund. Och med flera löv i varje akvarium så blir det nog tillräckligt ändå, gissar jag.

Man ska även kunna ta tillvara på det nyttiga eklövsavkoket och göra ett eget svartvattensextrakt, men det har jag inte vågat prova än…

Choklad
2016-11-16 12:21
#6

👍

U R us

Annons:
Qurex
2016-11-16 14:08
#7

Jag brukar plocka löv och alkottar och sen torka de i ugnen på 180grader. Tar död på ev bakterier och så torkar bladen.

mimåne
2016-11-16 19:16
#8

Vilket toppen inlägg du har gjort Fifill! Många tummar upp👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fruktzallad
2016-11-16 21:16
#9

Är det alla sorters akvarium som mår bra av eklöv, eller är det bara vissa fiskar som uppskattar detta? Varför har man eklöv?

[Tinitusan]
2016-11-16 21:47
#10

¨många tummar upp från mig med, dock måste man tänka på att om man har för mjukt vatten från början så kan ekblad o alkottar göra större skda än nytta =)

mimåne
2016-11-17 10:23
#11

Fruktzallad, många fiskar uppskattar eklöv. De bildar gömställen för dem som finns i deras naturliga miljö. Det är också bra gömställen för yngel.

Eklöv har även den effekten att det kan göra vattnet lite tefärgat och sänka ph värdet. I små mängder är det ingen större fara dock om man inte vill att det ska påverka vattnet. Kokar man löven först så avtar effekten en del.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: