Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 940 ggr
Tofflan
11/15/16, 10:10 PM

Döden!

En av mina Guppies har dött!  En av de fina killarna! Buu huu… Varför då? Den var ju pigg och glad i morse?! Vad kan ha hänt? 

Annons:
ElinvBorg
11/15/16, 10:39 PM
#1

Med guppys är tyvärr det vanligaste anledningen dålig avel och de dör ofta hyfsat tidigt. Var han köpt i butik? Annars, testat för nitrit? Betedde han sig annorlunda? Såg han annorlunda ut på något sätt?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
11/15/16, 10:44 PM
#2

Jag har fått alla mina Guppisar av en kompis som har jättemånga. Säkert inavlade då, menar du eller? Kollade Nitrithalten i karet förra veckan, i fredags tror jag det var och värdena var ok. Kan jag ha övermatat dem några dagar så han dog pgav nitriten?

Tofflan
11/15/16, 11:03 PM
#3

Jag är lite osäker, men ev har han och en hane till blivit lite ljusare uppe på ryggen, men jag är inte helt hundra. Jag har ju bara haft fiskarna några veckor och jag har lite svårt att hålla koll på alla detaljerna… (Jag tog hem lite för många fiskar på en gång tror jag, till mitt nya kar, men jag visste inte bättre. Jag är helt enkelt nybörjare, har aldrig haft fiskar förut, och att det va en sån här vetenskap med att ha fiskar kunde jag aldrig tro… ) 😥 Han kan ha varit lite tillbakadragen nu under helgen och hållit sig lite mer i växterna och inte kommit fram så fort jag dykt upp. Stoppade ner massa snabbväxande spretiga saker för en tid sen så att ynglen skulle kunna gömma sig. Har i helgen rensat bort massa växter för man såg knappt nånting. Hela akvariet såg ut som värsta byttan med spenat och broccolisoppa. Annars har hanarna kommit som ett skott och vissa av honorna med. En och annan har smugit lite i bakgrunden, en tjock tant brukar hålla sig nära botten… men killarna brukar va på hugget och kolla vad man gör. Sorgligt, faktiskt. ❤ 🐠 ❤

mimåne
11/16/16, 9:35 AM
#4

Beklagar. Så tråkigt att den gick bort.

När är ditt akvarium uppstartat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
11/16/16, 4:40 PM
#5

Tack mimåne. Akvariet är bara igång sen en månad tillbaka. Jag är helt oerfaren när det gäller akvaristik. Mina första fiskar… 😞

mimåne
11/16/16, 7:05 PM
#6

Alla har vi varit där en gång Tofflan =) Har du något nitrittest? Du borde annars skaffa ett i droppform. När du har ett så pass nystartat akvarium så är det lätt att få nitritförgiftning i vattnet vilket är dödligt för fiskarna. Om du startar med många fiskar (fler än 2) samt matar mycket (varje dag) så är risken för nitritförgiftning ännu högre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Tofflan
11/16/16, 9:11 PM
#7

Gjorde ett nitrittest på djuraffären i fredags eftermiddag och alla värden såg bra ut. Men det kan ju ha hänt mycket under helgen förstås. Plockade upp en hal del växter, nu när jag tänker efter så är det kanske en orsak ifall nitrithalten gått upp. Och visst matar jag fiskarna varje dag! Små portioner som de äter upp, men två gånger, om dan i alla fall, ibland tre. Jag har massa småsniglar och de brukar mumsa på sånt som fiskarna inte äter upp på en gång. Grönsaker mest. Men fiskarna äter ju hela tiden, de är ju på bottnen och krafsar som om de vore kor på bete. Har jag matat för mycket under helgen kanske?? Måste skaffa sånt där dropptester. Har inte sett det i nån affär, bara teststickor. Var köper du dina, mimåne?

mimåne
11/17/16, 10:35 AM
#8

Jag håller med, det kan gå snabbt och något kan ha hänt över helgen. Jag anser att det finns risker för att det kan vara en förhöjd nivå i akvariet. Jag har köpt dropptest i lokala djurbutiker men de säljs också på diverse nätbutiker med zootillbehör. Cyberzoo har jag beställt mycket från så dit hade jag vänt mig om jag vore du =) No2 är beteckningen för nitrit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: