Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1216 ggr
Nicke_nice
2016-11-15 20:18

Guppy sort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Nu var det väldigt längesen jag skrev här sist. Jag har haft mycket i skolan och har inte kunnat vara så aktiv inom akvaristen, men nu har det lugnat sig inom skolan och jag har fått mera tid till mina akvarium.

Det jag är mest inriktad mot är att föda upp friska och långlivade guppys och platys. Men det jag vill komma fram till är, jag har bara "vanliga" guppys i min uppfödning, alltså inga endlers t.ex. Men jag har fått ett yngel som ser ut som en endlers och den växer saktare än dom andra?  Han är mindre än alla andra från hans kull, på bilden så ser man vad jag menar med endlers täckning. Jag undrar om det är en "vanlig" Guppy med annan täckning eller är det en endlers? Jag tänker att det borde vara omöjligt att det är en endlers, men jag kan ha fel 🤪

(Ursäktar för dom dåliga bilderna, har bara mobilkameran att fota med)

Annons:
Nicke_nice
2016-11-15 20:19
#1

Ojdå såg nu att bilderna inte blev raka😭

Cecilia.S
2016-11-15 20:27
#2

Så vacker 😍 Jag som tycker guppys är så fina, det här är nog en av de snyggaste jag sett. Men din fråga kan jag tyvärr inte svara på, endlers har väl dock inte riktigt den färgkombinationen?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

My Aqua
2016-11-15 20:28
#3

Jag tycker att det ser ut som en hybrid mellan vanlig och endlers. 😉

Nicke_nice
2016-11-15 20:36
#4

newbiee Tack så mycket! Jag har kollat runt på google bilder och hittat flera bilder som "matchar" hans färger, men på mina bilder kommer det inte riktigt fram eftersom jag har sån dålig kamera, och ljuset är inte så bra heller 🤪

My Aqua håller med dig, men det är det jag tycker är lite skumt, jag har bara "vanliga" guppys, och föräldrarna till han är egenuppfödda så jag vet ju var dom kommer ifrån 🤔

mimåne
2016-11-16 09:51
#5

Många guppys idag har gener av endlers. Det kan gå i arv från individ till individ, även om det i regel kommer längre och längre bort i aveln för varje generation som går. Det kan hända att några generationer tidigare har sett ut som vanliga guppys men att de burit på gener från endlers. Det kan plötsligt komma en ny generation där dessa gener uttrycker sig starkare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicke_nice
2016-11-16 18:12
#6

mimåne aha! Intressant. Jag ska sätta in han i uppfödningen och se vad det blir för yngel av han, har några jungfru honor som har lite blåa nyanser, ska bli intressant att se vad det kan bli🙂

Annons:
mimåne
2016-11-16 18:30
#7

Jag vill påpeka också att jag inte sagt någonting om din Guppy =) Jag vet inte om den har endlers i sig eller om det bara är Guppy, men rent generellt så är det mycket blandat idag så det är absolut möjligt.

Jag tycker din fisk är fin hur som helst =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: