Annons:
Etikettväxter
Läst 797 ggr
Cecilia.S
11/15/16, 9:33 AM

Växtnäring

Min plan för karet som jag ska starta upp om ett tag är att få det riktigt rikt på växter. Jag ska lägga ned mycket tid och kanske mycket pengar på det, men det ska förhoppningsvis komma dit jag vill. Är en hjälp på vägen växtnäring för att få växter av olika slag att trivas samt växa bättre? Jag har ett gäng frågor… 

  1. Finns det en större risk att växtnäring rubbar balansen i karet? Nystartat. Jag kommer troligtvis ha fjärilsciklider och ottosar, som jag har hört kan vara ganska känsliga.
  2. Är det  bästa att redan ha planterat en del växter när man börjar med växtnäring, alltså att det inte enbart finns ett fåtal växter i karet?
  3. Hur länge ska jag vänta med att hälla i näringen efter uppstart? 
  4. Är CO2 samma medel som växtnäring?
  5. Vilket medel skulle ni rekommendera?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
mimåne
11/15/16, 9:52 AM
#1

Så härligt med ett växtakvarium =) Jag ska försöka svara på dina frågor om växtnäring.

  1. Finns det en större risk att växtnäring rubbar balansen i karet? Nystartat. Jag kommer troligtvis ha fjärilsciklider och ottosar, som jag har hört kan vara ganska känsliga.
    Växtnäring kan rubba balansen mellan näring och ljus, om du inte använder näringen kontinuerligt och med samma mängd näring varje vecka. Det är viktigt att man doserar samma mängd, på samma tid varje vecka för att det ska bli en cykel hos växterna. Slarvar man med detta kan balansen rubbas och det visar sig genom algtillväxt.

  2. Är det  bästa att redan ha planterat en del växter när man börjar med växtnäring, alltså att det inte enbart finns ett fåtal växter i karet?
    När man börjar med växtnäring så bör man absolut ha växter planterade i akvariet. Annars finns det ingenting förutom alger som "äter" av den tillsatta näringen. Du behöver inte ha planterat alla arterna som är tänkta till akvariet utan kan köpa fler arter när andan faller på. Viktigt att poängtera här är att du kan behöva börja med en lägre dos växtnäring en rekommenderat ifall att du startat akvariet med få växter.

  3. Hur länge ska jag vänta med att hälla i näringen efter uppstart?
    När du har planterat växterna så behöver du inte vänta med att dosera näringen. Det kan du göra i stort sätt direkt. Det kan däremot vara bra att fundera på när du kommer att göra nästa vattenbyte. Om du har tänkt göra vattenbyte en gång i veckan och efteråt tillsätta näringen så ge akvariet första dosen växtnäring när det är en vecka kvar till vattenbytet.

  4. Är CO2 samma medel som växtnäring?
    Co2 är ett ämne som är näring för växterna, men ingår inte i en vanlig komplett flytande växtnäring som du köper på djurbutiken. Detta för att Co2 är en gas. Det är inte möjligt att gasen ska ingå i en komplett, flytande växtnäring på flaska.

  5. Vilket medel skulle ni rekommendera?
    Pmdd som komplett, flytande växtnäring =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
11/15/16, 9:57 AM
#2

#1 Tack för svar! 😃 Men visst är det härligt med växtakvarium? Allting blir så mycket mer levande på något sätt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
11/15/16, 10:37 AM
#3

Jag håller helt med dig. Allt blir så mycket bättre med mycket växter =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
11/15/16, 12:30 PM
#4

Jag använder profito växtnäring, färdigblandad till skillnad från pmdd

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

iskogen
11/15/16, 7:55 PM
#5

5. PMDD!

Upp till toppen
Annons: