Annons:
Etikettallmänt
Läst 1249 ggr
Tofflan
11/15/16, 1:28 AM

Skicka växter och snäckor med post nu i November

Kan man skicka nånting i denna kyla? Jag vet att vissa skickar snäckor med vanlig post då det är varmare, men fryser inte de ihjäl på vägen nu? Paket man lämnar in hos postombud, hålls de verkligen "varma" under hela resan fram till köparens brevlåda? Hur ska växter och snäckor packas för att klara transporten och ev liten kyla?

Annons:
Draken
11/15/16, 8:54 AM
#1

Kan, kan man, om du använder heatpack, men ingenting jag rekomenderar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/15/16, 9:29 AM
#2

Jag står av den åsikten av att man kan det. Jag har tidigare vintrar postat växter varje vecka (förutom det när var -30 här uppe), och även snäckor någon gång ibland. Denna vecka förväntas tempen ligga på plus så jag tycker att du kan posta i lugn och ro. Någon gång har det misslyckats p,g.a postens slarv eller att temperaturen hastigt vänt, men det handlar om 10 paket av 1000.

Du slår in paketet väl och använder vadderade kuvert. Lämnar det inomhus hos posten strax innan posten hämtas upp och levereras. Informerar köpare om att de måste vara hemma och ta in paketet direkt när det kommer dagen efter, eller ev med en dag extra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
11/15/16, 12:57 PM
#3

#1 Rovfisk Heat pack? Vad är det? Typ handvärmare? Hur varmt blir det med en sån i paketet? #2 Mimåne, hur packar du in växterna innan du stoppar dem i den vadderade påsen? Har du vatten i påsen? Massa tidningspapper eller frigolit?

mimåne
11/15/16, 6:12 PM
#4

Vatten väger mycket vilket ger en dyr frakt, så ta så lite vatten som möjligt. Endast så att växterna hålls fuktiga. Du kan använda tidningspapper och slå in påsen med växter i det, det går också bra med kartong eller som du säger frigolit. Men det måste vara tunt för att kunna postas som ett vanligt brev och frigolit kan bli för tjockt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/15/16, 6:50 PM
#5

Växter brukar klara sig bra. Däremot har jag hört att snäckor kan få problem även med heatpack. Jag har skickat växter, väl inslagna. vintertid utan heatpack och det har funkat bra.

iskogen
11/15/16, 6:52 PM
#6

Gällande snäckor så bör man använda endast fuktig och inte blöt bomull samt heatpack. Jag fick dock leverans av snäckor förra veckan utan heatpack och det hade gått 2 dagar och 11/11 snäckor klarade sig. Man ska packa isolerat och helst posta inomhus eller strax innan lådan töms.

Annons:
Tofflan
11/15/16, 10:39 PM
#7

Tror inte jag ska skicka några stackars snäckor nånstans… Idag har en av mina guppyhannar dött, och jag vill inte att några av mina sniglar ska riskera att dö oxå… 😞

iskogen
11/16/16, 10:41 AM
#8

#7 Varför dog fisken? Alla sjukdomar är inte smittsamma fiskar och snäckor emellan, men du bör ta reda på felet först innan du skaffar fler invånare.

Upp till toppen
Annons: