Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1084 ggr
Cecilia.S
11/14/16, 9:30 AM

Ciklider

Har ni något tips på en fin ciklid som kan gå i ett 180 liters kar? Tillsammans med ottosar och större tetror. Gärna någon som det går att ha flera av.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
mimåne
11/14/16, 10:37 AM
#1

Hm.. Med tanke på storleken på akvariet tänker jag först på släktet apistogramma. Någon harenruvande art där du kan ha en hane och några honor. T.ex a. cacatuoites eller a. borellii.

Om inte det, så kanske det finns någon mindre jordätare?

Sydamerikanska ciklider vill oftast gå i par.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
11/14/16, 11:00 AM
#2

Dukan ha de flesta dvärgciklider i 180 liter, men de flesta ciklider vill även gå i par ….Förutom (som Mimåne skriver) vissa haremsruvare som man kan ha i grupp.

De flesta Jordätare vill ha större akvarium, kring 300 liter och vill ha en längde på minst 120-150 cm. De är dessutom ganska revirhävdande under lek och yngelvård, så jag skule inte rekomendera jordätarna till ett mindre akvarium.

En värgciklid, som jag personligen är mycket förtjust i är Egyptisk munnruvare (Pseudocrenilabrus multicolor) det är en frdlig och lite mindre ciklid som man kan ha i grupp, men endast en hanne på 2-3 honor. Kan bli lite revirhävdande vid lek, men det är mest "show-off", det är sällan de angriper eller ger sig på andra individer i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
11/14/16, 2:34 PM
#3

#1 #2 Tack för svar! :) Kan ni tipsa om några dvärgciklider som kan gå i par också?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
11/14/16, 3:34 PM
#4

Går det att ha ett par fjärilsciklider med de fiskar jag nämnde ovan? (#0) Jag har tänkt mig ca 25*C och gärna runt 6,5-7 i pH. Hur gör jag för att mäta pH värdet och få det rätt?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
11/14/16, 6:51 PM
#5

Jaha jordätare har temperament dom☝️

Du kan ha ett par fjärilsciklider. Alltså en hane och en hona. För att mäta ph värdet så köper du ett dropptest på djurbutiken. Sen följer du bruksanvisningen för att mäta värdet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
11/14/16, 6:55 PM
#6

#5 😃 Tack!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
11/15/16, 8:24 AM
#7

#3 Apistogramman, Fjärilarna, vissa Västafrikaner som är lite fredligare som t.ex Juvelcikliden (Hemichromis lifalilii), fast där finns det vissa individer som kan vara lite hårdare. Jag har haft dem med Sydamerikanska, både dvärgar och andra, och det har oftast fungerat bra. Men jag HAR haft ett par hannar som har varit mer stridbara.

#5 Jo, de kan ha ett fruktansvärt temperamente om man har otur, de skiljer sig från de andra sydamerikanarna, som överlag är ganska lugna och fredliga. Jag har oftast haft dem tillsammans med Centralamerikaner-/ västafrikaner som har ett lite hårdare temperamente.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
11/15/16, 4:37 PM
#8

Läste lite om fjärilscikliders livslängd idag och dom verkar vara väldigt kortlivade, oftast inte mer än ett år och i de flesta fall kortare än så. Källorna är dock några år gamla, men jag gissar på att det inte har ändrats till någonting bättre? 😕 Det kanske blir ett par fjärilar ändå, men det känns synd att se stackarna dö efter ca 6 månader eller mindre pga sönderavling…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
11/15/16, 5:46 PM
#9

Tyvärr så stämmer det. Individerna i handeln är kortlivade idag. Köper du privat kan du få tag på starkare avkomma.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
11/15/16, 6:19 PM
#10

#9 Vet du någon annan ciklid som har längre livstid?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
11/15/16, 6:52 PM
#11

Min Ap Baenschihane har jag haft i 3 år nu. Han är på sin tredje fru : )

Cecilia.S
11/15/16, 8:09 PM
#12

#11 Ska hålla utkik efter Ap också, de är riktigt fina fiskar dem med. Påminner lite om fjärilscikliden som jag är så förtjust i 😍 Tack!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
11/16/16, 9:59 AM
#13

Håller med Lillyrod. Alla apistogramma arter är inte lika hårt avlade och kan klara sig längre. De som är kända för att vara känsligare är agassizii samt cacatouides.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: