Annons:
Etikettallmänt
Läst 1915 ggr
Tofflan
2016-11-11 22:11

Billiga men bra lysrör

Tips för prisvärt lysrör/armatur önskas! Vad ska man tänka på om man vill göra en billig lösning till ljusramp. Jag måste komma undan billigt för jag går på knäna ekonomiskt. Vilken typ av lysrör bör man ha för att få nån effekt på växterna och för att fiskarna i alla fall har skaplig ledsyn? Några tips eller No-no's??

Annons:
Lizelda
2016-11-12 02:10
#1

Det beror ju väldigt på vad du har för krav? Enbart ljus eller top-notch växtbelysning? Är det bara trevligt ljus du är ute efter så hade jag satsat på en vanlig ledslinga.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2016-11-12 06:25
#2

Är det enbart lysrör du vill ha så skulle jag nog säga Philips lysrör.

https://www.lampgrossen.se/produkt/Lysror-T8-Special

Draken
2016-11-12 11:05
#3

Jula och Clas ohlsson har lysrör som ger ett snyggt ljus, men de gör ingen nytta för växterna. Tror de rören (T8) kostar från 59 kr och uppåt, beroende på längd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
2016-11-12 11:15
#4

Att jag lade in dessa från Philips är att det är väl känt att de fungerar till akvarium.

Jag har en länk här som går till hur olika lysrör gör med ett akvarium och bland dessa finns även Philips men dock i äldre variant: http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Draken
2016-11-12 11:20
#5

Jag har själv aldrig använt andra lysrör än de som finns till akvarium, men jag vet att Julas och Clas Ohlssons fungerar, har kompisar som använder dem. Var därför jag kände mig säker på att rekomendera dem 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-11-12 11:52
#6

Om du vill komma undan så billigt som möjligt så leta privat på köp och sälj sidor. Bra begagnade ramper. Vill du komplettera din nuvarande belysning mer mer så skulle jag också rekommendera att titta på lysrörshållare med ballast och göra en egen armatur av t.ex en hängränna eller skriva fast det i en befintlig armatur. Googla på "Lysrörshållare Hagen glo".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
2016-11-13 10:41
#7

under mina första år inom akvaristiken köpte jag lysrör för dyra pengar som är ämnade till akvariebruk, men när jag köpte in första ställning o det blevför dyrt att köpa de rören gick jag över till vanliga kallt-ljus-rör o skaerkänna att jag blev förvånad att växterna faktiskt började växa mer än innan, dessa rören hängde sen med längre än det traditionella året, men ska tillägga att jag inte har några svårare växter =)

Tofflan
2016-11-13 17:06
#8

Tack för många bra svar! Jag har köpt massa växter, mest privat, har ingen koll på sorterna, men sannolikt är det väl några enkla växter som inte är så dyra. Vill ha nåt ljus som växterna inte dör av. Har köpt näring, men inte vågat hälla i nån, då det är nystartade kar med täta vattenbyten. Rädd för dåliga värden osv… Tycker att vissa växter bleknat lite och det är ju supertråkigt! 😓 (Ska jag lägga upp bilder? Nån som orkar kolla på det?) Till ena karet har jag ingen ramp, har just nu bara vanliga spotlighs nära och riktade ner i karet. Ska kika efter beg ramp, alt bygga egen, och skaffa vanliga lysrör. Det andra karet (köpt beg) har lock med rör, men röret följde med karet i ett kit, förra ägaren bytte alls under de åren de hade karet. Då är det kanske bättre att byta till ett nytt vanligt, även om det inte är ett riktigt akvarielysrör? Tinnitusan, Var köper du dina rör? Sort, längd ca pris?

mimåne
2016-11-13 19:48
#9

Jag tittar gärna på bilder av dina växter. Växter är väldigt intressant för mig.

Hur stort är ditt akvarium där du har lyser upp med spottar?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
2016-11-13 22:14
#10

Jag kör själv med vanliga kallvita rör. Hornbach och clas ohlsson har jag köpt på. Lysrör som heter 840. Även haft 865 men har man bara ett lysrör blir det lite tråkig färg på fiskarna enligt mig. Jag har inga svåra växter men de jag har växer som ogräs.

Upp till toppen
Annons: