Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1394 ggr
Tofflan
2016-11-11 22:02

Göra saltlösning till fiskar med klåda

Guppy med klåda: Hur gör man själv lämplig dos med saltlösning till ett 54 liters akvarium med Guppy och ett okänt antal sniglar i mindre storlek?

Annons:
Lillyrod
2016-11-11 22:13
#1

Snäckor kan vara känsliga för salt. Deras oskyddade kroppar tål inte det. Vad är orsaken till klådan tror du?

Tofflan
2016-11-11 23:43
#2

Ingen aning… 😞. Kollade nitritr och nitrat och ph mm och allt var bra. Har ett gäng fyrkantiga höggravida, guppy-tanter och några gubbar, och jag har sett bägge sorter kasta sig på botten. Det är bara en (förlåt alla snigel-älskare!) snäcka, (stor, randig, brunsvart) som jag är rädd om och som kan bo i ett annat kar om jag ska salta. Övriga är små, livsglada som förökar sig för fullt! Efter att kollat vattenvärdena på djuraffären fick jag tipset om att salta. Är det en dum idé?

Lillyrod
2016-11-12 06:10
#3

Gör de det hela tiden eller bara en gång ibland? Fiskar kliar sig ibland precis som vi gör utan att det behöver vara något farligt. En stund efter matning är vanligt att de stryker sig mot botten eller inredning.

Draken
2016-11-12 11:01
#4

Det kan vara ofarliga parasiter som alla fiskar får mer eller mindre. Men är det bara en snäcka du är rädd om, så ta upp den och salta på lite i karet.

1 Tsk salt pr 50 liter vatten

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-11-12 12:12
#5

Jag håller med Rovfisk och Lillyord. Du kan ta ut snäckan och ha den tillfälligt i ett annat akvarium och under tiden salta hos dina guppys om det är nödvändigt det vill säga. Kliar de sig bara lite någon gång är det normalt men kliar de sig ofta så är nog något på tok.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
2016-11-12 18:23
#6

1tsk till 54 liter är väldigt lite. 2tsk till 10liter.

Annons:
ElinvBorg
2016-11-12 18:51
#7

Jag har hört 1 dl per 100 liter?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
2016-11-12 19:05
#8

Ja jag har också samma mått som ElinvBorg.

mimåne
2016-11-12 19:42
#9

Jag har också hört 1dl / 100l. Däremot aldrig prövat det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-13 00:54
#10

Kan man hålla saltet som det är i akvariet? Vanligt salt utan Jod, funkar det? Det är ca 15 guppies i karet, och det är inte varje dag jag ser nån klia sig. Och jag sitter och blänger på dem lääänge varje dag. (Det låter väl helt sjukt, men jag kan sitta en halvmeter ifrån karet på en pall och glo i en timme!) Men vad tror ni om klådan? Det kanske inte är nån större fara? Har sett att de gör så här typ 5-6 gånger de senaste 2 veckorna, alltså olika fiskar men totalt antal gånger. Skulle du salta?

Lizelda
2016-11-13 01:00
#11

Jag hade inte saltat faktiskt. För mig så känns det inte som att de är sjuka utan bara helt normalt fiskbeteende.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tofflan
2016-11-13 02:12
#12

Å va bra! Tack Lizelda! Jag har ju bara haft fiskar några veckor så jag har inte så bra koll. Läser och tar reda på massor i olika forum, fast ibland lyckas jag inte hitta svar jag känner mig hundra på i alla fall. Tur man får svar här! Då struntar jag i att salta, och hoppas på att firrarna är krya och klarar sig ändå! Tack allihopa! ☺

[Tinitusan]
2016-11-13 10:31
#13

1dl/100l direkt i karet som långvarig hjälp är korrekt, men man kan även gör ett saltbad, då tar du 1dl/10l, rör ut det ordentligt o stoppa ner fisken, det gäller att ha koll på fiskens allmäntillstånd, runt 10 sek brukar vara lagom, jag har låtit vissa fiskar simma längre men oftast är det inte nödvändigt, ett sådant saltbad tar död på all form av parasit eller bakterier o är att rekommendera som första steg i nästan all behandling innan man börjar kludda med mediciner som förstör filtreringen etc. 

sen måste man tänka på att inte alla fiskar tål den här behandlingen, men levandefödare, all form av Guldfisk, malawi är några jag vet klarar det.

däremot kanske du bör lära känna dina fiskar lite bättre först så du lär dig vad som är deras normala beteende o vad som är tecken på sjukdom, o att sitta flera timmar låter full normalt för mig ;)

Annons:
Draken
2016-11-13 11:17
#14

Har fått doseringen lite om bakfoten tror jag. Var tvungen att kolla i mina noteringar, och 1 tsk pr 50 liter vatten, gällde bikarbinat för att höja Ph, och har ingenting med salt att göra. Ber om ursäkt för detta  😊

Vad gäller salt så stämmer det, 1 dl. pr  100 liter vatten är den rekomenderade dosen. Jag använder mig dessutom bara av salttabletter, och endast när cikliderna har rykt ihop och det har blivit sår, och aldrig i huvudakvariumet. plockar upp de som skall behandlas och sätter dem i karantänakvarium-/en ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tofflan
2016-11-13 12:41
#15

Tinnitusan, tack! Känner mig som ett ufo som sitter och stirrar på fiskar för mig själv i mörkret… 😂 … och flinar! Eftersom det inte är nån speciell fisk som kliar sig upprepade gånger, utan det är olika, så hoppar jag över saltet den här gången. Har inte koll på vem av dem som kliar sig när, men det är olika de gånger det skett. Hade lagt märke till om det vore samma firre hela tiden. Och oftast är det väl efter de fått mat, för det är ju då jag hamnar där framför rutan som om det vore en tv. Hur ofta ska de klia sig innan man ska börja oroa sig?

Lillyrod
2016-11-13 13:14
#16

Om de flesta börjar klia sig mest hela tiden ska du bli orolig : )

Lizelda
2016-11-13 13:20
#17

Om man oftare ser fiskar klia sig än inte så hade jag saltat, även om det inte är samma fisk. Lite is i magen bör man ha, fast man ska vara vaksam.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tofflan
2016-11-13 16:23
#18

Jag ska ha koll på dem! Jag lovar! Spanar efter vita prickar varje dag och annat som verkar konstigt. Är det nåt man ska komma ihåg att titta efter som inte är uppenbart som klibbiga och trasiga fenor, sår och skumma förändringar i skinnet eller hur de rör sig?

Qurex
2016-11-13 22:22
#19

Vill bara påpeka att 2tsk till 10liter är samma dos som 1dl till 100. 0,1% men vill man vara nogrann kan man väga saltet. Om du vill köra med salt så lös upp saltet först innan du häller i det så fördelar det sig i akvariet lättare.

Upp till toppen
Annons: